شناسهٔ خبر: 147813 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

متن و حاشیه نشست علنی «خانه ملت»

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز خانه ملت لایحه حفاظت از خاک را بررسی کردند.

به گزارش«نماینده»، جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه)‌، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

*انتقاد حاجی‌دلیگانی از اجرایی نشدن طرح‌های اقتصادی در مجلس

در ابتدا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: یک ماه پیش مجلس جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی برگزار کرد که در آن جلسه رئیس مرکز پژوهش‌ها و رئیس کمیسیون اقتصادی صحبت کردند.

وی افزود: در آن جلسه مقرر شد طی یک ماه آینده سه اقدام انجام شود که اگر انجام می‌شد شاهد مشکلات اقتصادی تا این اندازه نبودیم، قرار بود مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی درباره مسائل اقتصادی کشور تدوین کند و با نظر آقای بهمنی نیز طرحی درباره استقلال بانک مرکزی آماده شود و کمیسیون اقتصادی هم طرح تأسیس بانک توسعه‌ای را تدوین نماید ولی تا به امروز ما اطلاعی از هیچ‌کدام از اینها نداریم.

صباغیان در تذکری آئین‌نامه‌ای مطرح کرد

انتقاد از شیوه تدوین طرح‌ها و لوایح و اخلال در نظارت مجلس

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق پس از آن، در تذکری با استناد به ماده ۱۵۳ آئین‌نامه داخلی و همچنین در اخطاری با استناد به اصل ۲۰۹ قانون اساسی، نسبت به نحوه تدوین طرح‌ها و لوایح توسط کمیسیون‌ها و دولت انتقاد کرد.

وی در این زمینه گفت: در مصوباتی که مجلس شورای اسلامی می‌گذراند، به دولت تکلیف می‌شود که آئین‌نامه‌های اجرایی قوانین را تدوین کند و در ماده مربوط به تدوین آئین‌نامه‌ها می‌نویسیم ابتدا سازمان مربوطه و سپس وزارتخانه مربوطه نسبت به تدوین آئین‌نامه مربوط به آن قانون اقدام کند.

*محبی نیا: گزارش‌های تحت عنوان «از قلم افتادگی» نباید در مجلس باب شود

در ادامه، جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس در تذکری با استناد به ماده ۴۸ آئین‌نامه داخلی مجلس، نسبت به گزارشات اصلاحیه برخی کمیسیون‌ها تحت عنوان «از قلم افتادگی» انتقاد کرد.

وی در این زمینه گفت: متأسفانه در مجلس رفتاری در حال نهادینه شدن است که اقدام خوبی نیست، آن رفتار این است که برخی کمیسیون‌ها پس از ارائه گزارش اصلی مربوط به طرح یا لایحه بررسی شده، گزارشی را تحت عنوان «از قلم افتادگی» مجدداً تقدیم صحن علنی مجلس می‌کنند.

*نمایندگان مجلس کلیات لایحه حفاظت از خاک را به تصویب رساندند

نمایندگان همچنین کلیات لایحه حفاظت از خاک را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

*یک‌فوریت طرح نحوه پیگیری و رسیدگی به ارجاعات نظارتی مجلس تصویب شد

نمایندگان سپس به درخواست یک‌فوریت طرح نحوه پیگیری و رسیدگی به ارجاعات نظارتی مجلس شورای اسلامی رأی مثبت دادند.

این طرح در ۸ ماده تدوین و در آن شیوه پیگیری ابزارهای نظارتی مجلس تشریح شده است.

*موافقت مجلس با اولویت پیشنهاد کمیسیون ویژه درباره حمایت از کالای ایرانی

در ادامه، نمایندگان با درخواست در اولویت دستور قرار گرفتن پیشنهاد کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره اصلاح قانون حداکثر توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای اساسی کشور و حمایت از کالای ایرانی موافقت کردند.

*آشفتگی نظام اقتصادی خانواده‌ها را به هم ریخته است

ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر هم درادامه اظهار داشت: طرح‌های فوریتی به معنای حل مشکلات حاد جامعه است انتظار این است که طرح‌هایی در مجلس ارائه شود تا بازار بهم ریخته خودرو را سامان دهد.

وی افزود: بازار خودرو سرسام آور به هم ریخته است، به گونه ای که مردم وقتی وسیله نقلیه می خرند نمی دانند فردا چه می شود، خودرو وسیله نقلیه و نه سرمایه ای است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بازار سکه بهم ریخته است، گفت: این بهم ریختگی نظام اقتصادی خانواده‌ها را به هم ریخته و مشکلاتی در جامعه ایجاد کرده است.

*اگر فسادهای ناشی از رانت دولتمردان و مجلسیان وجود نداشت قطعاً وضعیت کشور بهتر از این بود

بر اساس این گزارش،‌ حسینعلی شهریاری گفت: این روزها مردم ما شاهد سوءمدیریت دولتمردان در کنترل کلیه امور کشور هستند. متأسفانه اتفاقاتی که در یکی، دو سال گذشته رخ داد و باعث کاهش شدید ارزش پول ملی ما شد که تقریباً شاید بتوان گفت در این مدت ۳۰۰ درصد ارزش پول ملی ما کاهش یافته و بسیاری از مردم در زیر خط فقر قرار گرفتند و این به دلیل ناتوانی دولتمردان در کنترل و اداره امور کشور است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علی‌رغم قول‌های متعدد، دولتمردان متأسفانه نه در کنترل نرخ ارز، نه در کنترل نرخ طلا و خودرو و حتی مایحتاج روزمره مردم ناتوان بوده‌اند و مایحتاج روزمره مردم امروز ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

*وزارت جهاد کشاورزی مکلف به تهیه خط مشی‌های حفاظت پایدار از خاک کشور شد

در ادامه هم،‌ نمایندگان جزئیات لایحه حفاظت از خاک را مورد بحث و ارزیابی قرار دادند.

نمایندگان پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان این لایحه ماده ۲ آن را به تصویب رساندند.

*تعاریف اصطلاحات لایحه حفاظت از خاک تعریف شد

نمایندگان سپس، جزئیات لایحه حفاظت از خاک را مورد بررسی قرار دادند.

بر این اساس ماده یک لایحه مذکور به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

بر اساس ماده یک لایحه حفاظت از خاک کلیه اصطلاحات به‌ کار رفته در این لایحه تعریف و تشریح شد.

*۱۸۷ نماینده مجلس خواستار ترمیم کابینه دولت شدند

۱۸۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نشست، طی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار ترمیم کابینه دولت شدند.

*موضوع عملیات معدنی و رعایت ضوابط زیست محیطی به کمیسیون کشاورزی بازگشت

در ادامه هم،‌ وکلای ملت جزئیات لایحه حفاظت از خاک را مورد بررسی قرار دادند.

نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان در نهایت ماده ۳ این لایحه را به کمیسیون کشاورزی ارجاع دادند.

*لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اعلام وصول شد

طبق این گزارش،‌ احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس موارد ذیل را اعلام وصول کرد:

- لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی.

- انصراف پورابراهیمی نماینده کرمان از طرح سوال از وزیر کار

*حضور نمایندگان کنگره خلق چین در مجلس

پس از آن،‌ جمعی از اعضای کمیته مشورت سیاسی کنگره خلق چین مهمان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بودند.

مسعود پزشکیان که اداره بخشی از جلسه علنی امروز خانه ملت را بر عهده داشت، حضور این افراد را در جلسه علنی مجلس خوش آمد گفت.

*تکلیف سازمان برنامه و بودجه درباره نحوه محاسبه ارزش اقتصادی خاک به کمیسیون کشاورزی بازگشت

نمایندگان مجلس در ادامه در جریان بررسی لایحه حفاظت از خاک، ماده ۴ این لایحه را به کمیسیون کشاورزی بازگرداندند. 

این ماده درباره تکلیف سازمان برنامه و بودجه مبنی بر نحوه محاسبه ارزش اقتصادی خاک ناشی از آلودگی و تخریب خاک بر زیست بوم‌های مختلف است.

*لزوم توجه ویژه دولت به حل مسئله آب شرب و ریزگردها در استان خوزستان

جلیل مختار هم در نطق میان دستور، گفت: در وضعیت خروج استکبار جهانی با تمام قوا و با توطئه های پیچیده و شوم بدنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی می باشد. توقع این است که تمام ارکان نظام همدل و همراه و حاضر در صحنه بوده و با خدمت صادقانه به مردم شریف ایران و حل مشکلات آنها، نقشه های شوم دشمنان نقش بر آب کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همیشه خط مقدم مبارزه با دشمنان خط خونین رنگ خوزستان بوده است.مردم ولایتمدار، غیرتمند و شجاع آن خطه، با صبر و بخشش جان و مال خود در مقابل دشمن ایستاده است.آیا سزاوار این مردم است که با همه این جان فشانی ها ، ایستادگی و برخورداری از نعمت های خدادادی همچون آب، نفت، گاز، پتروشیمی و بنادر و غیره در محرومیت های مختلف بسر ببرند. توقع می رفت که بهترین زندگی با امکانات مرفه در اختیار آنها قرار بگیرد. لیکن با بی تدبیری ، بی انگیزگی و عدم توجه دولتمردان هیچگونه اقدام مؤثری انجام نمی گیرد.

*مازنی:فرهنگ را به اهلش واگذار کنیم/ باید از درون ایران صدای واحد به گوش برسد

همچنین احمد مازنی در نطق میان دستور، گفت: ۳۷ سال پیش در چنین ایامی حادثه ای رخ داد که در عین روسیاهی برای منافقان تصویری از عاشورای حسینی را بازنمایی کرد، درپی این حادثه آیت الله بهشتی به مظهر اندیشه سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی تبدیل شد؛ باور عمیق به تلفیق نظام امامت با مردم سالاری، اعتقاد راسخ به عقلانیت، آزادی، عدالت خواهی، تحزب، نظم و گفت وگو از ویژگی های بهشتی بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: قانون اساسی حاصل مدیریت و حزب جمهوری اسلامی معبد او و رفتار او حجت مسلمانی ما بود، درمقام رییس دستگاه قضا مایه عزت قضات و کارکنان شریف این قوه بود؛ سیره او گفت وگو برای کشف حقیقت و برمدار گفتمان اخلاقی بود، اکنون حدود ۲۱ ماه از پیشنهاد گفت وگوی ملی می گذرد، در این مدت بسیاری از نمایندگان و صاحبنظران و اصحاب رسانه این موضوع را مورد تاکید قرار دادند؛ همچنین با ده ها نفر از عناصر تاثیرگذار جناح های مختلف مجلس و خارج از مجلس گفت وگو کردیم. بنابراین همگان بر ضرورت و فوریت گفت وگوی ملی تاکید دارند.

*نقشه‌ خاک‌های زراعی و باغی ظرف مدت ۵ سال تهیه می‌شود

وکلای ملت همچنین در جریان رسیدگی به لایحه حفاظت از خاک با ماده ۵ آن موافقت کردند.

در این ماده آمده است: دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۸۶ مکلفند مطابق مقررات مالی دولت در مبادله موافقتنامه ها اعتبارات لازم جهت پیشگیری یا جبران خسارت ناشی از آلودگی یا تخریب خاک را پیش بینی کنند.

*وزارت جهاد کشاورزی مکلف به ایجاد بانک ملی اطلاعات خاک کشور شد

نمایندگان در ادامه هم در جریان رسیدگی به لایحه حفاظت از خاک با ماده ۷ آن موافقت کردند.

*بهرام نیا: انتقاد از واردات کالاهای غیراستراتژیک با دلار ۴۲۰۰ تومانی

دربخش دیگری از نشست،‌ حسن بهرام‌نیا نماینده مردم نهاوند در تذکری شفاهی اظهار داشت: ما انتظار معجزه از دولت نداریم، ولی انفعال در دولت در قبال مسائل و سوءتدبیرها قابل تأمل است.

وی افزود: این چه تدبیری است که به واردات کالاهای غیراستراتژیک دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پرداخت شود و واردکننده کالای وارده را به معادل ارز رقابتی به مردم می‌فروشد؟!

*انتقاد کواکبیان از ارائه پرونده‌های امنیتی فقط به ۲۰ وکیل

بر این اساس،‌ مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در تذکری شفاهی ضمن گرامیداشت سالروز ۷ تیر، اظهار داشت: سالروز ۷ تیر و شهادت شهید آیت‌الله بهشتی معمار بزرگ نظام جمهوری اسلامی و تئوریسین تحزب اسلامی در ایران که به همین مناسبت از طرف خانه احزاب روز احزاب نامگذاری شده را گرامی می‌داریم.

وی در بیان تذکر خود گفت: نگرانی بین برخی از وکلا ایجاد شده که پرونده‌های امنیتی از سوی قوه قضائیه به ۲۰ وکیل که توسط رئیس قوه قضاییه تعیین شده‌اند، داده می‌شود تا بررسی آنها را بر عهده گیرند.

*سلیمی: دولت طبق کدام مصوبه ۴ میلیون قطعه سکه را تنها به ۱۰۰ نفر فروخته است

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات هم در تذکری شفاهی با اشاره به ابلاغیه دولت در بند ۱۱۰ درباره تعیین‌های متفرقه، اظهار داشت: طبق این مصوبه یارانه سوخت شهرداری‌ها به ستاد هدفمندی یارانه‌ها رفته و شهرداری‌های کوچک را با مشکل مواجه کرده است لذا از آنجایی که این مورد مصوبه مجلس نیست لازم است اصلاح شده و مشکل شهرداری‌ها برطرف شود.

وی افزود: مسئولان دولتی هرسال اعلام می‌کنند تورم ۸ درصد است، در حالی که سال گذشته نیز تورم را به همین میزان اعلام کردند؛ پس چگونه همه اقلام گران شده و همچنان میزان تورم یکسان و همان مقدار ۸ درصد باقی مانده است.

*نشست علنی مجلس پایان یافت

نهایتا نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی ظهر امروز با اعلام مسعود پزشکیان به پایان رسید.

نشست بعدی خانه ملت یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

نظر شما