شناسهٔ خبر: 147811 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد

کرباسیان برای همان گمرک خوب است/ روحانی در دی احساس خطر لازم را نکرد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه روحانی در دی ماه احساس خطر لازم را نکرد، گفت: در حالی که تحلیل‌های قوی و راه‌حل‌های قابل توجهی پیشنهاد شد ولی ظاهرا هشدارها به اندازه کافی برای آقایان راهگشا نبود.

به گزارش«نماینده»، محمد نعیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران معتقد است: "همان زمان که آقای روحانی تیم اقتصادی‌شان را معین کردند، همه گفتند که این تیم توانایی مدیریت اقتصاد کشور در شرایط کنونی را ندارد. این موضوع قبل از بحث برجام و اقدام ترامپ مطرح شد."

مهم ترین محورهای گفتگوی نعیمی پور با روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» را در ادامه خواهید خواند:

*آقای روحانی هیچ توضیحی ندادند که چرا چنین تیم اقتصادی‌ای را روی کار آوردند. سازمان برنامه و بودجه به افراد بسیار تواناتر از آقای نوبخت نیاز دارد؛ نسبت به آقای نهاوندیان که مسائل اقتصادی را به ایشان سپردند، افرادی قوی‌تری موجود بودند؛ آقای کرباسیان گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد و دارایی نبودند، نهایتا ایشان در کارهای اجرایی مثل گمرک توانایی داشتند درحالی که این وزارتخانه جای افرادی است که نظریات کلان اقتصاد دارند؛ فرد قدرتمندتری نسبت به آقای سیف در شرایط کنونی می‌توانست انتخاب بشود تا در حوادث این چنینی بتواند مدیریت مناسبی داشته باشد.

*به هر حال این یک واقعیت است که آقای روحانی به هر دلیلی از جمله توصیه‌ها یا اطمینان نداشتن به دیگر افراد، تیم اقتصادی ضعیفی را انتخاب کرد که عاقبت آن الان بروز پیدا کرده است.

*موضوع و مشکل فعلی تماما مربوط به برجام یا مخالفان جدی داخلی نیست بلکه آقای روحانی هم لازم بود که تحرکات لازم را انجام دهد.


* اگر رییس‌جمهور اخیرا منفعل شده‌اند، مشکل خودشان است. چون ایشان می‌داند که وارد چه کارزاری شده و حق ندارد که انفعال پیشه کند.

*قبل از اینکه دیگران دولت را به انفعال بکشانند، مشکلات کشور را به مردم نمی‌گویند؟ بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. نهایتا عدم کفایت آقای روحانی اعلام شود. اما شرایط کشور بحرانی‌تر از این حرف‌هاست که تا این حد منفعلانه با موضوع برخورد شود.

*واکنش‌های مردم را تایید نمی‌کنم. این روش‌ها مناسب نیست. چون آینده آن خیلی تیره و تار است اما حق مردم است که از مدیریت کشور سوال کنند.

*روحانی در دی ماه احساس خطر لازم را نکرد. در حالی که تحلیل‌های قوی و راه‌حل‌های قابل توجهی پیشنهاد شد ولی ظاهرا هشدارها به اندازه کافی برای آقایان راهگشا نبود.

*شاید هم فکر می‌کردند موضوع به این سختی‌ها که دیگران فکر می‌کنند نیست. فقط هم اتفاقات دی ماه نبود. بعد از آن اعتراض کامیونداران را نیز شاهد بودیم. لذا به هر حال اینها سوء‌مدیریت است. شاید هم خودشان را آچمز دیده‌اند و فکر می‌کنند کاری نمی‌توانند انجام دهند.

*در حال حاضر سیاست ما با امریکا پیچیده است و ساده انگاری است که تصور کنیم راه‌حل‌های شعارگونه مطرح کنیم و فکر کنیم به نتیجه می‌رسیم. کسانی که می‌گویند الان باید با امریکا به مذاکره بنشینیم، فقط به ترامپ امتیاز می‌دهند و شرایط مثبت برای کشور ایجاد نمی‌شود.

نظر شما