شناسهٔ خبر: 147739 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نمایندگان مجلس حیثیت خود را فدای یک دولت ناکارآمد نکنند

محمد دهقان/2 نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: مجلس باید تکلیفش را با خودش و با این اوضاع روشن کند و نباید نمایندگان مجلس حیثیت خودشان را فدای یک دولت ناکارآمد و ناتوان کنند.

به گزارش«نماینده»، محمد دهقان نماینده مردم چناران، طرقبه شاندیز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور گفت: متأسفانه دولت از نداشتن رأس رنج می‌برد، دولت امروز با مشکلاتی مواجه است که این مشکلات هم به خود دولت و نظام و هم به مردم ضربه می‌زند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که به صورت عام بر دولت سایه افکنده این است که دولت همچنان در حال دودلی و تردید به سر می‌برد. یک راه اشتباهی را از گذشته شروع کرده با این تصور که اگر در برابر آمریکا و اروپا کوتاه بیاید و هرچه آنها بگویند گوش کند، مشکلات کشور حل می‌شود و همه حیثیت خود را در ۵ سال گذشته برای این منظور هزینه کرده است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: با همین تصور بود که دولت همه حیثیت خود را به برجام گره زد و همه ظرفیت‌های دیپلماسی کشور را صرف گفتگو با اروپا و آمریکا کرد و همین تصور غلط بود که باعث شد دولت نه‌تنها از ظرفیت‌های کشورهای بزرگ شرقی همانند چین، هند و روسیه استفاده مطلوب نکند، بلکه با این تصور که می‌تواند نیازهای خود را از طریق غرب تأمین کند با بدرفتاری و غرور روابط استراتژیک گذشته ایران را با کشورهای شرقی کاهش داد و آنها را که محل مناسبی برای عبور از تحریم‌ها بودند از دست جمهوری اسلامی ایران عصبانی کند.

دهقان خاطرنشان کرد: همین اشتباهات و تصورات غلط حاکم بر عناصر کلیدی دولت بود که باعث شد از ظرفیت‌های همسایگان برای حل مشکلات کشور استفاده نشود و همچنین باعث شد تا ظرفیت‌های گسترده داخلی کشور به حال خود رها شود و این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار نگیرد و همه همت دولت صرف این شود که مشکلات کشور با ارتباط گرفتن با آمریکا و اروپا حل شود.

وی با اشاره به گستردگی ظرفیت‌های درونی کشور افزود: ما بزرگ‌ترین کشور نفتی و گازی جهان هستیم و سال‌های طولانی است که معتقدیم این نفت و گاز به جای خام‌فروشی باید به فرآورده تبدیل شده و به فروش برسد. ما ظرفیت تبدیل نفت و گاز خام به فرآورده را داریم و درصورت تبدیل آن به فرآورده به راحتی می‌توانیم بازار آنها را در دسترس داشته باشیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم، اظهار داشت: دولت به جای اینکه این نقدینگی را مدیریت و آن را به سمت تولید هدایت کند، این پول را در جامعه رها کرده و این نقدینگی متأسفانه به هر سمتی که حرکت می‌کند، آن بخش را تباه می‌کند.

دهقان خاطرنشان کرد: دولت به جای استفاده از این ظرفیت‌های درونی وقت خود را صرف مذاکره با آمریکا و اروپا کرد و این ظرفیت‌ها را معطل گذاشت و حال با وجود عبرت‌های ۵ سال گذشته که هر انسان معقولی از این تجربه باید عبرت گرفته باشد که رویکرد خود را برای حل مشکلات کشور تغییر دهد، متأسفانه دولت همچنان عبرت نگرفته و بار دیگر همه حیثیت خود را به مذاکره با اروپا گره می‌زند و همه همت خود را مصروف می‌دارد تا کشور در یکسری کنوانسیون‌های استعماری که زمینه تحریم بیشتر را فراهم می‌کند، عضویت پیدا کند.

ایشان ضمن تأکید بر اینکه ما مخالف مذاکره سنجیده و عزت‌مند با اروپا هم نیستیم گفت: ما نوعی سادگی سیاسی یا نوعی خود کم بینی و آشفتگی را برعناصر کلیدی دولت حاکم می‌بینیم که این اوصاف موجب شده دولت فکر کند همه دنیا در آمریکا و اروپا خلاصه می‌شود و چندین میلیارد جمعیت شرقی را که با آمریکا و اروپا درحال رقابت هستند مشاهده نمی‌کند.

وی افزود: اگر وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور را لیست کنند و جلوی او بگذارند، با توجه به وضعیت باید شرمنده باشد، اما رفتارهای وی به‌گونه‌ای نیست که این شرمندگی احساس شود و به شعارهای گذشته خود ادامه می‌دهد و خیلی عادی می‌رود با لباس‌های اروپایی تله‌کابین سوار می‌شود و بعد عکس‌های آن را پخش می‌کند تا مردم کوچه و بازار که زیر بار گرانی‌ها وبی تدبیری‌ها له شده‌اند احساس کنند این رئیس‌جمهور پیوندی با مشکلات مردم و کشور ندارد.

نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: از شواهد معلوم است که دولت در یک فضای دیگری به سر می‌برد، انگار این دولت نیست که در زمان خودش دلار از ۳ هزار تومان به ۹ هزار تومان رسیده و انگار دولت، دولت این مملکت نیست. انگار که سکه طلا از یک میلیون تومان به ۳ میلیون تومان نرسیده، انگار که کالاهای اساسی به این شدت گران نشده، وضعیت به‌گونه‌ای است که انگار دولت به اصطلاح توی باغ و وسط میدان نیست.

دهقان خاطرنشان کرد: دولت از ابتدا دچار تردید بوده و به جای استفاده از ظرفیت‌های درونی و به جای تغییر رویکرد از اروپا و آمریکا به سمت همسایگان و به جای احیای ظرفیت‌های داخلی کشور و استفاده از نیروی انسانی متخصص و جوان داخل، همچنان نگاهش به اروپا است.

وی افزود: امروز که تعدادی از دولتی‌ها فهمیده‌اند آمریکا و اروپا بدعهدند، باز هم دچار تردید هستند و این تردید بر دولت سایه افکنده و مقامات دولتی نمی‌توانند گام درستی بردارند.

نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: ما امروز در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و در جنگ اقتصادی فرمانده باید دولت باشد. وقتی‌که فرمانده خودش دچار تردید باشد، نمی‌تواند فرماندهی کند، دیگران نیز به او اعتماد نمی‌کنند.

دهقان با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس درباره مشکلات اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: آقای جهانگیری نگرانی خود را از رفتارهای اروپا و آمریکا بیان کرد و بعد هم براین نکته تأکید کرد که ما برجام اروپایی را حفظ کنیم و گفت که فرمانده جنگ اقتصادی ما هستیم و شما نمایندگان هم به ما کمک کنید.

وی افزود: در آنجا البته فرصتی ندادند که من صحبت کنم، اما من به آقای لاریجانی گفتم با نومیدی و یاس و دل خالی که نمی‌تواند کسی فرمانده باشد. فرمانده باید دلش قرص باشد تا سایرین بتوانند به وی اعتماد و پشت سرش حرکت کنند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: دولت در فضای تردید کاری از پیش نمی‌برد و این تردید بود که کشور را تا به این حد دچار خسران کرد و دولت حاضر نیست از این تردید بیرون بیاید و اشتباهات گذشته خود را حداقل در پیش وجدان خودش بپذیرد.

دهقان خاطرنشان کرد: مشکل دیگر دولت این است که دولت سر ندارد، گویا که آقای رئیس‌جمهور در فضای این کشور نیست و گویا که در این مملکت زندگی نمی‌کند. آقای رئیس‌جمهور همچون روزهای گذشته می‌خواهد استراحتش را در زمان خود انجام دهد، سخنرانی‌هایش را داشته باشد و انگار نه انگار که در زمان ریاست جمهوری وی قیمت دلار تا سه برابر افزایش یافته است و باید گفت که دولت «بی‌سر» کاری از پیش نمی‌برد.

وی افزود: موضوع بعد این است که یکسری افراد خائن و نفوذی هم متأسفانه در دولت نفوذ کرده‌اند. ما مشکل ارز و دلار نداریم و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی‌مان در خارج از کشور هست. ما برای آوردن این دلارها به داخل کشور دچار مشکل شده‌ایم. در سال‌های طولانی با راه‌حل‌های درستی این کار انجام می‌شده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: به نظر من بعضی از افراد نفوذی که در بانک مرکزی حضور داشتند، با تغییر بعضی از مقررات و با محدود کردن کسانی که در این مسیر راه‌حل داشتند، باعث شدند تا خزانه دولت درخصوص دلار نقدی دچار اشکال شود و ممکن است این کار از سر نادانی نباشد که اگر سیستم اطلاعاتی و نظارتی کشور کارآمدی لازم را می‌داشت معلوم می‌شد که آنچه در سیستم ارزی اتفاق افتاد یا آنچه در موضوعات مربوط به فلزات گران‌بها ونیز فروش سکه اتفاق افتاد یک خیانت بود یا به خاطر فقدان عقل مدیریتی این‌گونه به کشور خسارت وارد شد و با این خیانت‌ها یا بی‌فکری‌ها خزانه دولت از دلار نقدی خالی شد. رفتارهای شبیه این موضوع متأسفانه به‌وفور در درون دولت یافت می‌شود.

دهقان با بیان اینکه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه تنها توسط ۱۱۵ هزار نفر خریداری شده، اظهار داشت: مشکل بعدی دولت، مراوده مالی افراد فاسد با دولت است و باید معلوم شود که چرا یک نفر ۳۸ هزار سکه خریداری کرده و این کار از دو حالت خارج نیست، یا اینکه دولت به‌طورکلی به حال خود رهاست و اعضای دولت به‌اندازه یک بچه پنجم دبستان هم نمی‌فهمند که چطور کشور را اداره کنند و یا اینکه دست این آقایان با افراد فاسد در یک کاسه است.

وی افزود: وقتی ثبت سفارش برای واردات خودرو شبانه باز و بعد هم شبانه بسته می‌شود نشان می‌دهد که دست برخی از عناصر دولت با مفسدان اقتصادی در یک کاسه است. وقتی‌که ثبت سفارش واردات خودرو باز می‌شود و افراد خاص ثبت سفارششان را به‌طور کامل انجام می‌دهند و بعد هم بسته و تعرفه واردات خودرو بالا می‌رود، این ظن تقویت می‌شود که دست مفسدان اقتصادی با برخی تصمیم‌گیرندگان در درون دولت در یک کاسه است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: وقتی دولت تعدادی از افراد خاص را برای واردات برخی کالاها پشتیبانی می‌کند و اختیار تولید کشور به اراده این افراد وابسته می‌شود باید بررسی شود که در این کار یک نوع فساد وجود دارد یا خیر؟ وقتی‌که آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که تعدادی از فرزندان مسئولان ایرانی در آمریکا هستند و فلان مقدار ارز در اختیار آن‌هاست و این ارزها توسط آمریکا توقیف می‌شود، صدای هیچ‌کس در داخل کشور بلند نمی‌شود، درحالی‌که دولت اگر این موضوع دروغ است باید آن را اعلام کند و اگر راست است باید این افراد معرفی شوند.

دهقان خاطرنشان کرد: درحالی‌که کشور دچار بحران ارزی است، ثبت‌سفارش واردات کالا بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌کند و در همین بحران ارزی حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز برای واردات انواع و اقسام کالاهای مصرفی غیرضرور در اختیار تعدادی از واردکنندگان قرار می‌گیرد، حتی سطل آشغال را ثبت سفارش و آن را وارد می‌کنند. حال که خاک بستر گربه، سنگ‌پا، غذای سگ و... از مواردی است که با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود و این نشان‌دهنده آن است که یکسری افراد خائن و یا بی‌عقل هم دراین امور حاکم هستند.

وی افزود: دولت در چند سال گذشته نشان داده که به هیچ‌وجه درایت لازم برای اداره کشور را ندارد.متأسفانه در دولت برخی افراد فاسد و قارون‌صفت و سیر و درعین‌حال پیر و خسته مؤثر هستند و معلوم است که این‌گونه افراد لیاقت اداره کشور را ندارند و این مسئله مثل روز روشن است و قابل‌انکار نیست و شاید از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون هیچ دولتی به این اندازه مورد نفرین مردم واقع نشده است و چه کسانی که به این دولت رأی داده و چه آن‌هایی که رأی نداده‌اند، در کوچه و بازار به دولت بدوبیراه می‌گویند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: در ارتباط با مجلس متأسفانه برخی از مسئولان مجلس شورای اسلامی همه حیثیت خود را به دولت گره زده‌اند و یکی از مشکلات کشور همین موضوع است. مقام معظم رهبری فرمودند مجلس نباید نماد یأس و ناامیدی باشد. مجلس نباید نماد خودکم‌بینی باشد، بلکه مجلس باید عصاره فضائل ملت باشد.

دهقان خاطرنشان کرد: متأسفانه نگاه جریان‌هایی که بر مجلس حاکم شده‌اند، یک نگاه محدود است و بعضاً منافع خودشان را هم به درستی متوجه نمی‌شوند.

وی افزود: به نظر من مجلس باید یک اقدام انقلابی انجام دهد و دولت را در مسیر درست قرار دهد. مجلس زمانی می‌تواند وظیفه خود را نسبت به ملت انجام دهد که دولت در مسیر درستی حرکت کند. دولت که نشان داده در مسیر صحیحی نیست، خدا می‌داند این ۱۸ میلیارد دلاری که برای واردات به یکسری افراد خاص واگذار کرده چقدر با فساد همراه بوده، دولت باید لیست افرادی که ثبت سفارش کرده و در طول دو، سه ماه گذشته ۱۸ میلیارد دلار ارز دریافت کرده‌اند، اعلام کند تا مردم بدانند چه کسانی این ارز را دریافت کرده‌اند.

این حقوقدان مجلس اظهار داشت: ما در جریان بررسی بودجه سال ۹۷، پیشنهادی ارائه دادیم که جلوی واردات کالاهایی که در داخل به‌اندازه نیاز تولید می‌شوند، گرفته شود که البته این پیشنهاد به تصویب نرسید و حالا پس از گذشت چند ماه و وارد شدن خسارت به کشور، پس از آنکه آقایان کالاهای خود را وارد کردند و احتمالاً دلارها را به افراد موردنظر خود داده‌اند، تصویب کرده‌اند که واردات کالاهای یرضرور ممنوع شود. البته از هرجا که جلوی ضرر گرفته شود فایده است اما باید شفاف‌سازی شود که این ۱۸ میلیارد دلاری که در این مدت پرداخت شده، در اختیار چه کسانی قرار گرفته است.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من مجلس باید تکلیفش را با خودش و با این اوضاع روشن کند و نباید نمایندگان مجلس حیثیت خودشان را فدای یک دولت ناکارآمد و ناتوان کنند. پرونده این دولت پر از پرونده‌های خسارت‌بار به کشور است و نمایندگان مجلس نباید حیثیت خود را به این دولت با این وضعیتی که دارد گره بزنند.

نظر شما