شناسهٔ خبر: 147648 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولت مبادلات مالی را برای مردم خودمان شفاف کند نه آمریکا

اف ای تی اف نماینده مجلس می گوید: شفافیت در داخل کشور هرچه بیشتر باشد بهتر است، اما حداکثر شفافیت در خارج و حداقل شفافیت در داخل، نگران‌کننده است.

به گزارش«نماینده»، محمد دهقان در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه "FATF" یک گروه اقدام مالی است که تحت تأثیر کشورهای بزرگ به‌ویژه آمریکا قرار دارد، افزود: آن‌ها سازوکارهایی را برای کشورها تعیین کردند تا بتوانند از نظر تبادلات مالی بر آن‌ها اشراف داشته باشند و رصد کنند.

وی با ابراز اینکه "ما در خصوص تعریف تروریسم با غربی‌ها تفاوت دیدگاه داریم"، افزود: بسیاری از گروه‌های تروریستی جهان تحت حمایت آمریکا هستند.

دهقان اضافه کرد: "FATF"، چهل الزام را برای کشور ما قرار داده است تا کشورمان را از لیست سیاه خارج کند که به‌نظرم حتی اگر به این الزامات عمل کنیم از لیست سیاه خارج نمی‌شویم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: دولت ۴ بخش را از این الزامات را به مجلس ارائه کرده است تا تصویب شود و ۳۶ مورد را هم خود دولت عمل می‌کند.

دهقان اضافه کرد: آن‌ها می‌خواهند از مبادلات مالی ما آگاه شوند. شفافیت در داخل کشور هرچه بیشتر باشد بهتر است، اما حداکثر شفافیت در خارج و حداقل شفافیت در داخل، نگران‌کننده است.

وی گفت: آن‌ها سازمان‌های آزادی‌بخش و گروه‌هایی را که برای آزادی و تعیین سرنوشت خود مبارزه می‌کنند، تروریست می‌دانند در حالی که ما رژیم صهیونیستی را تروریست می‌دانیم و گروه‌های حماس و حزب‌الله لبنان و مردم یمن را تروریست نمی‌دانیم، اما آمریکایی‌ها آن‌ها را تروریست می‌دانند و به بمباران مردم بی‌گناه هم کمک می‌کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: "FATF" پیمان و کنوانسیون نیست بلکه یک گروه اقدام مالی است که تحت فرمان G۷ تشکیل شده است و آمریکا بر آن‌ها نظارت و استفاده می‌کند.

وی افزود: در سال ۸۶ قانون مبارزه با پولشویی را در مجلس تصویب کردیم. آن‌ها این قانون را ناقص دانستند و خواستار تقویت آن شدند، اما اشکال آن‌جاست که آن‌ها می‌خواهند هر اتفاقی را که در داخل کشور در این زمینه می‌افتد به آن‌ها اطلاع دهیم.

دهقان اضافه کرد: در سال ۱۳۹۴ قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تصویب کردیم و راه‌های کمک به تروریسم را کاملاً بستیم، اما برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان در تبصره ۲ ماده یک آن قانون مقرر کردیم مردم و گروه‌های آزادی‌بخش که علیه اشغال خارجی مبارزه می‌کنند تروریست نیستند، اما "FATF" به ما اعلام کرد که این تبصره را باید حذف کنیم.

وی ادامه داد: کنوانسیون پالرمو درباره مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی را هم "FATF" به ما الزام کرد و وزیر وقت هم امضاء کرده است.

دهقان افزود: کنوانسیونی که از همه خطرناک‌تر است کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که آن‌ها به ما الزام کردند که به آن بپیوندیم.

وی اضافه کرد: کنوانسیون پالرمو به‌رغم مخالفت برخی از نمایندگان مجلس، تصویب شد، اما کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی ترویسم در مجلس تصویب نشد که آخرین بحث درباره این کنوانسیون این بود که تصویب آن به‌تأخیر بیفتد که در نهایت با فرمایشات مقام معظم رهبری، هیچ موضوعی باقی نمی‌ماند و نباید خواسته‌های بیگانگان را در این زمینه در مجلس تصویب کنیم.

این نماینده مجلس گفت: آن‌ها می‌خواهند همه اطلاعات مالی ما را داشته باشند تا آثار تحریم‌های خود علیه کشورمان را به‌طور کامل رصد کنند.

دهقان افزود: با توجه به خروج آمریکا از برجام، فضا عوض شد بنابراین در شرایط جدید باید منافع خود را در نظر بگیریم و بر اساس آن عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تکلیف مجلس درباره لایحه "FATF" مشخص است و تصویب نخواهد شد، گفت: آن‌ها دشمنی می‌کنند و از این ابزارها برای مؤثر بودن دشمنی‌شان استفاده می‌کنند.

دهقان اضافه کرد: ما در وضعیت تحریم هستیم و راهکارهای متنوع داریم و ظرفیت داخلی ما زیاد است. دنیا فقط محدود به غرب و آمریکا نیست و باید رویکردمان را تغییر دهیم. ما در وضعیت قدرتمندی هستیم و راه‌حل‌ها وجود دارد.

نظر شما