شناسهٔ خبر: 147345 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تعویق دوماهه CFT یک اهرم دیپلماتیک است/ عده‌ای هنوز خوشبین هستند

سیدحسین نقوی حسینی// سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه اقدام مجلس برای تعویق دوماهه بررسی الحاق به CFT یک اهرم دیپلماتیک است، گفت: عده‌ای هنوز به مذاکرات برجامی خوشبین هستند.

به گزارش«نماینده»، سید حسین نقوی حسینی با اشاره به تصمیم مجلس برای به تعویق انداختن دو ماهه بررسی لایحه «الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم» (CFT)، اظهار داشت: اروپایی‌ها در عمل نشان داده‌اند که همچنان در چارچوب سیاست‌های آمریکایی‌ها در حال حرکت هستند و نشانه آن هم، خروج برخی شرکت‌های بزرگ آنها از ایران به بهانه تحریم‌های آمریکاست.

وی افزود: خروج این شرکت‌ها با اظهارات مقامات اروپایی که مدعی پایبندی به برجام هستند، تفاوت دارد و معلوم است که میان سیاست‌های اعلامی و سیاست‌های عملی آنها تفاوت جدی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تصمیمی که مجلس برای تعویق دو ماهه بررسی الحاق به CFT گرفت، می‌تواند به عنوان یک اهرم دیپلماتیک در مذاکرات جاری با اروپایی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و مذاکره‌کنندگان ما به صراحت به طرف مقابل اعلام کنند که اگر آنها تضمین کافی ندهند، چنین موضعی از طرف مجلس ایران اتخاذ می‌شود.

نقوی حسینی همچنین با اشاره به شروطی که رهبر معظم انقلاب یک روز پس از خروج آمریکا از برجام در خصوص ادامه مذاکره با اروپایی‌ها مطرح کردند، گفت: آنچه مشخص است، این است که در حال حاضر فقط مذاکره صورت می‌گیرد و مشخص نیست که این شروط چقدر مطرح شده است.

وی با یادآوری سقف دو ماهه تعیین شده برای مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها و گذشت یک ماه از آن، اظهار داشت: رفتارهای اروپایی‌ها هنوز هیچ نشانه روشنی از پایبندی به عهد و پیمان ندارد و موضع‌گیری‌ها و رفتارهای جریانی هم که تاکنون منتقدان برجام را می‌نواختند و به مذاکره خوشبین بودند، نشان می‌دهد که همچنان با همان نگاه خوشبینانه به مسائل نگاه می‌کنند، عبرت نگرفته‌اند و اتفاقاً منتقدان را متهم می‌کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای یکبار هم که شده باید توجه کنند که طرف مقابل ما در مذاکرات، دشمن ماست و با دشمن باید مانند خودش رفتار کرد.

نظر شما