شناسهٔ خبر: 144509 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

افشاگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از " ویژه خواری" در زیر مجموعه وزارت کار

مجموعه اطراف ربیعی هر کسی را که بخواهد"ساکت کند" پیشنهاد عضویت در شرکت های زیر مجموعه شستا را به او می دهد

داریوش اسماعیلی داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن: لابی های اطرافیان آقای ربیعی بی تاثیر خواهد بود. ما امیدواریم در روز سه شنبه این نوید را مردم بدهیم که مجلس زنده است

«نماینده» / چند ماه از  آغاز فعالیت دولت دوازدهم می گذرد در این دوره علی ربیعی وزیر که با هزار اما و اگر توانست اعتماد نمایندگان مجلس دهم را کسب کند این بار داریوش اسماعیلی یکی از نمایندگان استیضاح کننده ربیعی در مجلس می گوید "ماندنش به صلاح نیست" وزیری که معروف به وزیر لابی است در جریان رای اعتماد تنها با چند رای موافق توانست در دولت دوازدهم باقی بماند و بر صندلی ریاست بزرگترین سکان دار اقتصادی ایران تکیه بزند.

"قول و وعده" بخش جدایی ناپذیر عملکرد وزیر کار در چند سال اخیر بوده است چند ماه قبل قول داده بود به وعده هایش عمل کند این بار هم به وعده ها عمل نکرد. اکنون نمایندگان مجلس دهم می خواهند وزیر رفاه را به دلیل عمل نکردن به وعده هایش استیضاح کنند.

دیده بان ایران  در خصوص وزیر کار  با داریوش اسماعیلی نماینده مردم سروستان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت و گو کرده است:

داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص دلایل  استیضاح وزیر کار به خبرنگار دیده بان ایران گفت:

همگان می دانند بخش اعظمی از صنعت کشور در اختیار زیر مجموعه های وزارت کار، رفاه  و امور اجتماعی است. شستا، صندوق بازنشستگی و... و. ۵۰ درصد اقتصاد ایران را در اختیار دارند با توجه به شرایط امروز کشور نه تنها پیشرفتی در دوره مدیریت وزیر این وزارتخانه عظیم ایجاد نشده است بلکه می توان ادعا کرد که بسیاری صنایع کوچک و بزرگ به دلیل مدیریت ضعیف مجموعه ایشان دچار ورشکستگی شدند. با توجه به تخصص اینجانب در حوزه معدن معقدم دکتر ربیعی و مجموعه ایشان هیچ کاری برای صنعت ذوب آهن انجام ندادند. بخشی از این صنعت مهم و کلیدی در اصفهان در اختیار مجموعه وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی است. شواهد بسیاری بر ما نشان داده است این صنعت کلیدی دچار رکود و حتی در آستانه ورشکستگی است.

نماینده سروستان و خرامه در ادامه خاطر نشان کرد: عدم بهره وری و مدیریت نا مناسب مجموعه ذوب آهن اصفهان را به ورطه ورشکستگی کشانده است. ما در کشور معادنی داریم که ماده اولیه حاصل از آنها مناسب استفاده ذوب آهن  با بهترین کیفیت است. در حالی که مجموعه ذوب آهن اصفهان که بخشی از مجموعه شستا است از این امکان بهره نبرده است. بالاخره می توانیم پس از ۵ سال فعالیت این وزیر از او و وزارت خانه اش بپرسیم برای ایجاد رونق و بهره وری بهتر در ذوب آهن اصفهان چه کرده اید!؟ ما چند بار سوال پرسیدیم؛ مجموعه وزارت کار و آقای ربیعی فقط وعده می دهند در عمل تحرک چندانی نمی بینیم تا استیضاح  و سوال بعدی همین روند ادامه دارد.  شنیدیم برخی  گفتند اکنون زمان استیضاح نیست!  اگر اکنون زمان پرسیدن سوال نیست آقایان منتقد استیضاح بفرمایند زمان استیضاح چه زمانی است!؟  وقتی صنعت کشور نابود شد دیگر فایده ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: استیضاح وزرای کار و راه و شهرسازی سیاسی نیست. یک بحث تخصصی است آقای ربیعی و مجموعه ایشان در شستا ۵۰ درصد اقتصاد کشور را در رکود فروبرده اند عده ای دوست دارند این مسئله را سیاسی و جناحی کنند در حالی که قاطبه نمایندگان از عملکرد ایشان رضایت ندارند. ما در استیضاح جدی هستیم طرح مسائل سیاسی در رای ما تاثیری نخواهد گذاشت.

داریوش اسماعیلی افزود: رکود در زیر مجموعه صندوق های بازنشستگی و شستا بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرارداده اند اکثریت قریب به اتفاق این شرکت ها زیان ده شده اند ما نمایندگان سوال مان از آقای ربیعی این است. که شما چرا دارید شرکت های زیان ده را نگه می دارید؟ چرا در پنج سال گذشته به سمت بنگاه داری بیشتر حرکت کرده اید؟ ما هر سال مجبوریم بودجه را از دولت و از سهم کارگران و مردم می گیریم و به شرکت های زیان دهی زیر مجموعه وزارت کار اعم از شستا و صندوق های بازنشستگی می دهیم. آیا پنج سال فرصت به وزیری که حداقل ۵۰ درصد اقتصاد کشور در دست اوست کافی نیست!؟

عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن گفت: سوال ما از آقای ربیعی این است که چرا ایشان حاضر نیستند این شرکت های زیان ده را واگذار کنند یا بهره وری را در آن افزایش دهند؟ البته ما می دانیم چرا!؟ چون شرکت های زیر مجموعه شستا و صندوق های بازنشستگی حیات خلوت دوستان، آشنایان کسانی هستند که اطراف آقای ربیعی حضور دارند. من از نمایندگان مجلس دعوت می کنم بروند مطالعه کنند ببیند هیات مدیره موظف و غیر موظف این شرکت ها چه کسانی هستند و چگونه منصوب شده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس به اشاره به فساد موجود در شرکت های زیر مجموعه وزارت کار و تامین اجتماعی گفت: مجموعه شرکت های شستا و زیر مجموعه صندوق های بازنشستگی به حیاط خلوت آقایان تبدیل شده است هر کسی را که می خواهند بخرند به او پیشنهاد می دهند هر کسی را هم که بخواهند ساکت کنند پیشنهاد عضویت در این شرکت ها می کنند. این شرکت ها حیات خلوت دوستان و آشنایان و واسطه ها شده است پول این شرکت ها از جیب مردم و از بودجه کشور تامین می شود.  هر روز خود آقای ربیعی و اطرافیان ایشان هم می آیند مجلس و در جلسات کمیسیون ها می گویند ما بودجه برای اشتغال می خواهیم. جالب است بدانید وظیفه خودشان را از مجلس طلب می کنند!؟

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: کدام عقل سیلم می گوید شرکت های زیانده باید خرجشان از جیب بیت المال باشد. ممکن است بهانه کنند و بگویند حقوق کارگران از بین می رود و بیکار می شوند. هیچ کس با کارگران ذوب آهن و مجموعه های شستا کاری ندارد. همین الان حقوق کارگران در شرکت های زیان ده را چه کسی می دهد!؟ آیا این آقایان خودشان راضی هستند در روزهای پایانی سال درآمدی نداشته باشند! ما نمی گوییم کارخانه را تعطیل کنید ما می گوییم چرا این شرکت هایی که باید سود ده  باشند و سرمایه ملی هستند در حال تعطیلی می باشند.

اسماعیلی همچنین درباره رویکرد مجلس و سوال های گذشته از وزیر کار گفت: ما قبلا از آقای ربیعی در خصوص عملکرد مجموعه های اقتصادی زیر مجموعه اقتصادی ایشان پرسیده ایم به طور مثال در جلسات کمیسیون مدعی شده اند که یکی از معادن مهم ذغال سنگ در کرمان فعال است دوستان ما در کمیسیون صنایع و معادن و  آقای پور ابراهیمی از معادن مذکور بازدید کردند متاسفانه خلاف وعده و قول وزیر کار آنجا تعطیل بود. مشکل این است که وزیر کار فکر می کند نمایندگان از همه چیز بی اطلاع هستند.

این نماینده مجلس در خصوص علل استیضاح وزیر کار گفت:

مشکل نمایندگان با آقای ربیعی این است که ایشان در اظهارات خود صداقت ندارد. مسئولیت اشتغال را هم نمی پذیرد. در جلسه با مقام معظم رهبری راجع اشتغال بحث شد رهبری فرمودند آقای ربیعی خودشان را در بحث اشتغال مبرا از پاسخ، عملکرد و توضیح می دانند در جلسه کمیسیون هم همین حرف ها را تکرار کرد می گوید وظیفه من اشتغال نیست! من به ایشان گفتم پس چرا بخش اعظم اقتصاد ایران زیر مجموعه وزارتخانه عریض و طویل ایشان است!؟ پس چرا این وزارتخانه معاون اشتغال دارد. تنها وزارتخانه ای که معاون اشتغال دارد همین وزارت کار است.   مشکل ما نمایندگان با وزیر کار این است که ایشان پاسخگو نیستند و مسئولیت هیچ چیز را در حوزه کار و اشتغال قبول نمی کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: این بار کسانی که امضا کرده اند اصرار دارند که ایشان را استیضاح کنند. لابی های اطرافیان آقای ربیعی بی تاثیر خواهد بود. ما امیدواریم در روز سه شنبه این نوید را مردم بدهیم که مجلس زنده است. خوشبختانه مثل گذشته نتوانستند افرادی را در داخل استیضاح کنندگان بفرستند که بعدا در نطق ها طور دیگری رفتار کنند. چنانکه چنین رویکردی داشتند اما جمع استیضاح کنندگان امروز جدی تر از گذشته هستند.

منبع: دیده بان ایران

نظر شما