شناسهٔ خبر: 144408 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

توزیع موادمخدر دولتی با قوانین کشور همخوانی ندارد

مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: توزیع موادمخدر دولتی با قوانین کشور همخوانی ندارد.

به گزارش «نماینده»؛ علی مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه نشست تخصصی آموزشی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: امروز ستاد مبارزه با مواد مخدر رویکردی اجتماعی با محوریت پیشگیری از اعتیاد دارد که بر اساس این رویکرد سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در اولویت ستاد پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته و این سیاست باید با تولید فکر و استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و اساتید دانشگاه و همچنین در آموزش و پرورش و دانشگاه ها ارائه شود.

وی ادامه داد: باید آموزش های پیشگیری از اعتیاد را به خانه ها ببریم. ما با این کار به دنبال کاهش میل جوانان به اعتیاد هستیم که این روش می‌تواند مهمترین مسیر برای مقابله با پیشگیری از اعتیاد باشد.

مویدی گفت: بیش از ۵۰ درصد از توان ستاد مبارزه با مواد مخدر مربوط به بکارگیری ظرفیت ها و استفاده از منابع در حوزه پیشگیری از اعتیاد است که در برنامه های سال ۹۷ نیز بر اساس همین سیاست و تمرکز در پیشگیری از اعتیاد پیش خواهیم رفت.

وی افزود: کشور افغانستان بیش از ۱۰ هزار تن موادمخدر تولید می‌کند که در این شرایط معتقدیم باید در جهت کاهش آسیب اعتیاد در جامعه اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهیم و نباید منتظر اتفاقات منطقه باشیم.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: افزایش تولیدات مواد مخدر در افغانستان نشان می‌دهد که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید اقدامات مقابله ای در جامعه را گسترش دهد، چرا که این افزایش تولیدات منجر به افزایش میزان مصرف مخدر در کشور ما خواهد شد.

وی ادامه داد: ۳ استان مرزی کشور افغانستان در سال‌های گذشته بیش از ۴۰۰ تن تولید موادمخدر داشته است، با این وجود ما نگرانی نداریم.

مویدی در پاسخ به سوالی که مبنی بر اینکه آیا طرح توزیع مواد مخدر دولتی عنوان غیرکارشناسی و غیرضروری است؟، گفت: این طرح با قوانین کشور همخوانی ندارد و ما با هیچ پیشنهادی در این حوزه مخالفت نمی‌کنیم، اما این طرح در هیچ کجای دنیا اتفاق نیافتاده است که ما نمونه بعدی آن باشیم.

وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با وضعیت مدارس و دانش آموزان مبتلا به اعتیاد نیازی نمی‌بیند که وارد این حوزه شود، چرا که فضای این حوزه و آسیب اعتیاد در آن باید به شکل آرامی دنبال شود و نیازی نیست که در این زمینه بزرگنمایی صورت گیرد، چرا که بیش از ۹۶ درصد جمعیت کشور سالم هستند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان گفت: معتادان نباید به دلیل اعتیاد از کار اخراج شوند، چرا که هنگامی که از فعالیت و کار دور می‌شوند بیشتر به مواد روی می آورند و طبق دستور رئیس جمهور هیچ معتادی نباید از کسب و کارش جدا شود.

نظر شما