شناسهٔ خبر: 144278 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

با ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش موافقم

محمدمهدی زاهدی431 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نظام آموزشی ما باید در هم تنیده باشد. در بسیاری کشورها تعلیم و تربیت یک وزارت واحد دارد. با تلفیق این دو با قید شرایطی موافقم.

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع ارتباط مدرسه،  دانشگاه، صنعت برگزار شد با بیان اینکه این بحث کاملا تخصصی و علمی است اظهار کرد:  نظام آموزشی ما باید در هم تنیده و به هم پیوسته باشد. در بسیاری کشورها اینگونه است و تعلیم و تربیت یک وزارت واحد دارد. با تلفیق و به هم پیوستن وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با قید شرایطی موافقم.  از ضعف های نظام آموزشی ما این است که تلاش نکرده به صنعت نزدیک شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه بر توجه جدی به آموزش های مهارتی تاکید شده است  اکنون نرخ پوشش آموزش های مهارتی در جمعیت دانش آموزی۳۸ درصد است که باید تا پایان برنامه ششم به ۵۰ درصد برسد. همچنین نرخ آموزش های مهارتی در دانشگاهها باید از ۲۲ درصد فعلی به ۳۰ درصد برسد 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدرسه و دانشگاه باید در سطوح مختلف خدمت نیازهای جامعه باشند گفت: در بند اول فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به بهره گیری از تجهیزات و فناوری های نوین آموزشی اشاره شده است این بند از سند ارتباط بین آموزش و صنعت را در قدم اول روشن میکند.

وی با بیان اینکه راهکار یک- شش سند تحول نیز به گسترش و تنوع حرف مورد نیاز جامعه اشاره می کند عنوان کرد: آموزش و پرورش باید هدف داشته باشد و صرفا دنبال مدرک دادن نباشد.در راهکار پنج-پنج سند نیز به اختصاص برنامه های آموزشی به حرفه ها و هنرها و آیین و رسوم هر استان با توجه به اقلیم آنها اشاره شده است.

زاهدی ادامه داد: راهکار شش- دو سند نیز به تقویت و توسعه تعاملات نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با جامعه و سایر نهادها و دستگاهها اشاره میکند،  در واقع در سند تحول آنچه را که واقعا لازم بوده نظام تعلیم و تربیت به دنبالش باشد آمده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه پس چرا این قوانین عملیاتی نمیشوند گفت: عوامل مختلفی دخیل است که در راس اینها، عامل فرهنگی است. صنعت میگوید به من ارتباطی ندارد وارد مدارس شوم  مدرسه نیز میگوید وظیفه من تنها آموزش دروس است  باید این باور فرهنگی وجود داشته باشد و صنعت بداند اگر کارشناس خبره نیاز دارد باید از مدرسه شروع کند.

زاهدی افزود: به عنوان مثال اگر خودروسازی های ما موتورهای جدید خودرو را در اختیار هنرستان ها قرار دهند، حتما به نفع صنعت است  موتورهای جدید آمده و اگر دانش آموز کار با آن را بیاموزد فردا مبلغ و متخصص همان خودرو میشود. متاسفانه خودروساز ما این را باور ندارد.

وی با بیان اینکه مدرسه هم باید بداند نیازهای جامعه را حتما باید در آموزش های خود لحاظ کند و نمیتواند نگاه جزیره ای در درون خودش داشته باشد،
با اشاره به ارتباط دانشگاه و مدرسه گفت: نظام آموزشی ما باید در هم تنیده و به هم پیوسته باشد. در بسیاری کشورها اینگونه است و تعلیم و تربیت یک وزارت واحد دارد. با تلفیق و به هم پیوستن وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با قید شرایطی موافقم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه و مدرسه باید در امتداد هم باشند و طوری نباشد که دانشگاه را جدای از سیستم آموزش و پرورش بدانیم  فعلا که این دو از هم گسسته اند  اما چطور میتوانند به همدیگر کمک کنند؟ ما نیاز داریم در رده های مختلف و همینطور رشته های مختلف بچه ها را در آموزش و پرورش تربیت کنیم تا ورودی متناسب با نقشه جامع علمی کشور تامین شود.آموزش و پرورش از این طریق میتواند به دانشگاه کمک کند.

زاهدی ادامه داد: در مقابل دانشگاه هم باید افرادی را تربیت کند که بتوانند وارد مدارس شوند و امر تعلیم و تربیت را بر عهده بگیرند. اینها کاملا به هم متصل اند. رسالت دیگر دانشگاه این است که باید به نوعی در مدرسه حضور داشته باشد تا دانش آموزان افق های دور دست در حوزه علم و فناوری را بشناسند.

وی با اشاره به حضور شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها گفت: کار اینها این است که ایده هایی را با سرعت خوب و مناسب تجاری سازی کرده و وارد بازار کرده کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه مسوولیت در صنعت و تجاری سازی ندارد اظهار کرد: حتما نباید انتظار داشته باشیم دانشگاه به سمت تجاری سازی برود، البته میتواند شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

زاهدی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت گفت: اینطور نیست بگوییم دانشگاه و صنعت ارتباط ندارند  بخشی از قدرت و اقتدار دفاعی ما به کمک ارتباط صنعت و دانشگاه محقق شد  در فناوری هوافضا  مباحث سلول های بنیادین و نانوتکنولوژی نیز همینگونه است و شکل گیری این ارتباط بر اساس نیاز دوطرف بودهاست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع خلأهای موجود در ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: بسترهای قانونی خوبی را فراهم کردیم که قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و صندوق حمایت از نوآوری و شکوفایی که اعتبار خوبی برایش در نظر گرفته ایم از این جمله است. در کنار اینها دو سال گذشته قانون رفع موانع تولید که بسیار مترقی است و میتواند تحول عمیق در ارتباط صنعت و دانشگاه ایجاد کند را تصویب کردیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا به عنوان قانونگذار از وزارت علوم و بخش صنعت رضایت دارید گفت: ما به صورت کلی رضایت نداریم و از صنعت و دانشگاه ها دلخوریم. قانون رفع موانع تولید بسترهای کامل را فراهم کرده و باید این باور ایجاد شود که صنعت به جای پرداخت بخشی از مالیات با دانشگاه ها قرارداد ببندد و از آن سو دانشگاه ها به سمت شرکت های دانش بنیان بروند.

وی تاکید کرد: دولت، وزارت علوم و وزارت بهداشت باید مدیران دانشگاهی را انتخاب کنند که باور داشته باشند میتوانند به صنعت کمک کنند. وزیر صنعت وکشاورزی و کار و صنایع بزرگ هم باید همینطور عمل کنند. باید این باور فرهنگی دوطرفه ایجاد و مطالبه شود

نظر شما