شناسهٔ خبر: 143192 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

با موافقت نمایندگان؛

تغییر نحوه رأی اعتماد به وزرا در مجلس مراعی ماند

مجلس نمایندگان مردم در خانه ملت، تغییر نحوه رأی اعتماد به وزرا را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی ارجاع کردند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با ارجاع ماده ۳۴ این طرح به کمیسیون مربوطه با ۱۴۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۳۴ این طرح آمده است که ماده ۲۰۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس و تبصره ۱ آن به شرح زیر اصلاح و تبصره ۲ آن ابقا می شود.

براساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس؛ قبل از تشکیل جلسه بررسی و اخذ رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی، نمایندگان موافق و مخالف در برگه های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می کنند. هریک از نمایندگان می توانند حداقل نیمی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر که در آن مورد ثبت نام کرده است، قرار دهد.

در ابتدای جلسه رأی اعتماد، به وزرای پیشنهادی، رئیس جمهور به مدت یک ساعت و نیم برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزرا از ترکیب هیات وزیران دفاع می کند. پس از اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس بحث و بررسی در مورد برنامه ها و صلاحیت وزرا را آغاز می کند. در مورد هر وزیر سه نفر از نمایندگان مخالف و سه نفر از نمایندگان موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هرکدام به مدت ۱۰ دقیقه صحبت می کند. پس از آن وزیر و یا رئیس جمهور در صورت صلاحدید به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مربوط فرصت دارد. بحث و بررسی برای وزرای پیشنهادی به ترتیب حرول الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می گیرد و رأی گیری به عمل می آید و شمارش آرا و اعلام نتایج پس از رأی گیری برای همه وزرا، صورت می گیرد.

سوالات کتبی نمایندگان در جلسه از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور با وزیر مربوط ارائه می شود.

تبصره ۱- در موارد معرفی یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموعه وزرا) نطق اولیه رئیس‌جمهور به مدت یک ساعت است و پس از آن  بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی به ترتیب مذکور انجام می شود.

نظر شما