شناسهٔ خبر: 141402 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هر روز دیوار بی اعتمادی میان ما و آمریکا بلندتر می شود

باهنر رییس جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری گفت: هر روز دیوار بی اعتمادی میان ملت ایران و آمریکا بلندتر می شود.

به گزارش «نماینده»، محمدرضاباهنر رییس جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری امروز در نشست خبری با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین اظهار کرد: امیدواریم رهاورد زائران از این سفر وحدت و همدلی بیشتر میان امت اسلام باشد. الحمدالله کشور عراق از بسیاری مشکلات عبور کرده است.  

وی افزود: پایمردی دولت عراق و مرجعیت شیعیان به خصوص حضرت آیت الله سیستانی باعث شده که هم میهنان ما در فضای امنتری حضور داشته باشند. مشکلات مختصری مانده و بساط اختلاف و قتل و غارت در سوریه و عراق و بحرین و یمن برچیده شود. هر روز شاهد توفیق بیشتر جهان اسلام باشیم.

باهنر ادامه داد: هر روز دیوار بی اعتمادی میان ما و آمریکا بلندتر و خصومت حکام آمریکایی با ملت ایران بیشتر می شود. آمریکایی ها پیشنهاد مذاکره با ما و کشورهای دیگر می دهند اما پیش بینی می کردیم که به تعهداتشان پایبند نخواهند ماند و اینکه دارند این پیشنهاد را می دهند باید به حرف های گذشته خود پایبند باشند و این مخصوص برجام نیست.  

باهنر افزود: ترامپ نه جای خودش را در آمریکا و نه جای آمریکا را در جهان پیدا نکرده است و دنبال این است که برخی اقتدارهای قرون وسطایی را زنده کند که البته برآورده نخواهد شد.  

وی در ادامه درباره جبهه مردمی تصریح نیروهای انقلاب کرد: در ذات انتخابات رقابت وجود دارد و ما باید به لحاظ زمانی آن را محدود کنیم. جمنا تجربه جدیدی بود که بین اصولگرایان شکل گرفت. جمنا چندین هدف داشت؛ اینکه به راحتی مطرح می شود که جمنا شکست خورد را قبول ندارم چون ما باید روندها را ببینیم. با همتی که جمنا انجام داد توانست رای متراکم ۴۰ درصدی را پشت کاندیدای مورد نظر خود تدارک ببیند. اگر قرار باشد که این ۴۰ درصد به ۵۰ درصد یا بیشتر تبدیل شود، باید کار بیشتری انجام دهیم.  

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در گذشته نیروهای سنتی بیشتر به نیروهای سیاسی تکیه می کردند و جریانات فکری و فرهنگی را به کار نمی گرفتند اما جمنا این کار را کرد. جمنا در ضمن کاری کرد که تصمیمات از پایین به بالا باشد. مجموع کار جمنا مثبت و رو به جلو بود؛ البته باید برخی اشکالات ساختاری و گفتمانی جمنا اصلاح شود.  

وی درباره هیئت مشورتی جمنا گفت: من گاهی به این شورای مشورتی دعوت می شوم اما نمی توانم مرتب شرکت کنم. مباحث این شورا، اصلاح ساختار و خرده گفتمان های زیر مجموعه گفتمان انقلاب و چاره اندیشی برای آینده است؛ بسیار زود است که بخواهیم انتظار داشته باشیم به جمع بندی برسیم.

باهنر با اشاره به دیدار روحانی با جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: دیدار روحانی با جامعه روحانیت به تقاضای جامعه بود و روحانی قول داد که در جلسات شورای مرکزی شرکت کند؛ مشروط به اینکه این جلسات در دفتر ریاست جمهوری باشد.  

وی تصریح کرد: عموما فلز و خواستگاه روحانی اصولگرایی است. چون جریانات سیاسی در کشور حزب نیستند و جناح هستند، مواضع شان در مواقعی تند و کند می شود. مواضع جامعه روحانیت امروز به مواضع روحانی نزدیک شده است. برخی اصلاح طلبان در دولت دوازدهم از روحانی انتظاراتی داشتند اما من معتقدم وی از همان ابتدا اصلاح طلب نبوده است.  

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در موضوع سپنتا نیکنام کدام نهاد باید تصمیم نهایی را بگیرد گفت: نظریه ای که فقهای شورای نگهبان داده اند، قابل احترام است و البته از کسانی که خودشان در نهادهای حکومتی کار می کردند گلایه دارم که این موضوع را بهانه ای برای حمله به شورای نگهبان قرار داده اند.

وی ادامه داد: اینکه آیا نظر شورای نگهبان نافذ است که سپنتا حضور داشته باشد یا خیر مساله دیگری است. قانون انتخابات شوراهای شهر از فیلتر شورای نگهبان رد شده و شورای نگهبان وظیفه اجرایی برای شورای شهر ندارد.

نماینده مجلس ادامه داد: شورای نگهبان یا می خواهد یک ماده یا تبصره از قانون انتخابات شورا را رد کند که من از این مساله اطلاعی ندارم اما شورای نگهبان این حق را دارد که این کار را بکند و نظرش هم نافذ است. اگر شورای نگهبان بگوید که فلان بند قانون انتخابات خلاف شرع است و مجلس ممکن است این لغو را بپذیرد یا ممکن است بر ابقای نظر رد شده اصرار کند و اینجاست که این موضوع به مجمع تشخیص ارجاع داده می شود.

باهنر درباره اظهارات محسن رضایی که گفته بود موضوع سپنتا باید به مجمع تشخیص ارجاع داده شود گفت: البته اینکه آقای محسن رضایی موضوعی را مطرح کرده، شاید نظرش این بوده که رهبری این مساله را به عنوان معضل بداند تا مجمع در این خصوص ورود کند.

وی همچنین درباره حضور ناطق در فضای سیاسی کشور گفت: همواره به طور خصوصی و از طریق رسانه ها از ناطق دعوت کردم که به فعالیت های سیاسی ورود کند. برخی برای حضور ناطق شرط می گذارند که اگر ناطق می خواهد بیاید، باید به نفع جریان اصولگرایی فعالیت کند اما من چنین شرطی نمی گذارم لذا خواستگاه وی را اصولگرایی می دانم و معتقدم که اگر به صحنه سیاسی بازگردند، جناح اصولگرا از حضور وی بهره خواهد برد.  

وی ادامه داد: ناطق در پاسخ به درخواست ما می گوید که من احساس تکلیف شرعی نمی کنم. وی در انتخابات اخیر از روحانی به طور رسمی حمایت کرد و شاید یکی از دلایلی که از دفتر رهبری استعفا داد، همین موضوع بود که استدلال می کرد مواضع سیاسی با سمت بازرسی همخوانی ندارد.

نظر شما