شناسهٔ خبر: 140680 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس‌جمهور به دانشگاه همچون قهوه‌خانه سرراهی نگاه نکند/ آیا از ۷۰ هزار هیأت علمی هیچ کس صلاحیت تصدی وزارت علوم را ندارد؟

یزدان پناه رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران گفت: نگاه رئیس‌جمهور به دانشگاه باید نگاه قهوه‌خانه سرراهی نباشد و به صورت بنیادین به نقش دانشگاه در مدیریت جامعه و نقش آفرینی و تحول در جامعه توجه کند.

به گزارش «نماینده» کیومرث یزدان‌پناه رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران، با اشاره به برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران گفت: رئیس جمهور در حالی قرار است فردا در دانشگاه تهران حضور پیدا کند که با گذشت چندین ماه از شکل‌گیری دولت دوازدهم وزارت علوم هنوز بدون وزیر است که این تاثیر بسیار منفی‌ای روی عملکرد دانشگاه‌ها می‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: امروز حس خیلی بدی در میان دانشگاهیان حاکم است و آنها از اینکه با علمی‌ترین وزارتخانه کشور سیاسی‌ترین برخوردها صورت می‌گیرد گلایه دارند.

وی تاکید کرد: جای تعجب است و این سوال وجود دارد که آیا در بین ۷۰ هزار عضو هیات علمی، یک نفر هم صلاحیت تصدی وزارت علوم را ندارد؟ این مسئله شاید مهمترین انتقادی باشد که دانشگاهیان از دولت دارند.

یزدان‌پناه تصریح کرد: البته این انتقاد به مجلس هم وارد است. مجلس هم در این رابطه دارد کوتاهی می‌کند و نسبت به سرنوشت وزارت علوم بی‌خیال است و مشخص نیست که مجلس هم در این رابطه به دنبال چیست.

این استاد دانشگاه افزود: حداقل انتظار این بود که فردا رئیس جمهور را وزیری همراهی می‌کرد که صاحب آموزش عالی کشور بود. چرا دانشگاه‌ها باید همیشه تربیون سیاسی سیاستمداران باشند ولی نقش دانشگاهیان در حال حاضر در مدیریت جامعه در پائین‌ترین سطح ممکن قرار بگیرد، این مسئله باعث سرخوردگی دانشگاهیان شده است.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران یادآور شد: انتظار می‌رود سیاست مداران و مسئولان نگاه خود را به دانشگاه تغییر دهند و نگاه آنها به دانشگاه یک نگاه قهوه‌خانه سرراهی نباشد، به این معنا که بیایند سخنرانی کنند و بهره سیاسی خود را ببرند ولی به لحاظ ماهیتی و اعتقادی هیچ اعتقادی به نقش و عملکرد دانشگاه نداشته باشند.

وی گفت: امروز اکثر دانشگاه‌های کشور با مشکلات شدید مالی روبرو هستند، در منابع پژوهشی مشکلات فراوانی دارند، گرفتار مدرک فروشی شدند و خاصیت پاسگاهی پیدا کردند به این معنا که دانشجو بیاید مدرک بگیرد و برود.

یزدان‌پناه اظهار داشت: به همین دلیل نگاه رئیس جمهور به دانشگاه باید نگاه قهوه‌خانه سرراهی نباشد و به صورت بنیادین به نقش دانشگاه در مدیریت جامعه و نقش آفرینی و تحول در جامعه توجه کند.

نظر شما