شناسهٔ خبر: 140568 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: سدنا نیوز

اعتدالگرایان رفیق نیمه راه در «گام چهارم»!

عارف شواهد حاکی از نقش آفرینی هریک از جریان‌ها (اصلاح طلب و اعتدال گرا) با نام و تابلو جریان متبوعشان در عرصه رقابت‌های آینده است؛ انتخابات آینده برای این دو جریان سخت و دشوار است.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا عارف"رئیس فراکسیون امید" در گفت‌وگویی که بازتاب گسترده ای پیدا کرد، خبر از استقلال‌خواهی جریان متبوعش داد و اعلام کرد: «پیش‌بینی من این است که ما در انتخابات سال ۹۸ هم با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می‌شویم یعنی ائتلاف نمی‌کنیم؛ به‌اندازه کافی هم نیرو داریم و با تعاملی که با شورای نگهبان داریم و با تغییر نگرشی که در برخی از نهادهای حاکمیتی نسبت به جریان اصلاحات به وجود آمده است انشا الله به این نتیجه برسیم که تأیید صلاحیت‌ها روند عادی و قانونی را طی کند و همانند انتخابات شوراها با تورم نیرو مواجه باشیم.»
پس از موضع گیری محمدرضا عارف تعدادی از احزاب اصلاح طلب همچون حزب کارگزاران سازندگی که بیشتر در جریان "اعتدال" بازی می‌کند و به عبارتی به عنوان بال چپ «اعتدال گرایان» شناخته می‌شود نسبت به سخنان رئیس فراکسیون امید واکنش شدید نشان دادند.
  • استدال فرمایشی عارف
محمد عطریانفر "عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران" نظرات عارف را شخصی عنوان کرد و گفت: قاعدتاً استدلال فرمایش آقای عارف را باید از خودشان شنید که چرا چنین موضوعی را طرح کرده اند. اما اظهار نظر روی مباحث کلان، کلیدی و راهبردی نمی‌تواند اظهار نظر فردی باشد و حتما باید در زمان و در کانون جمعی اصلاح طلبان و با رعایت اقتضائات سیاسی و البته با محوریت شخصیت‌های جامع الاطراف از جمله آقای عارف طرح شود.
وی می‌گوید: اظهار نظرهای فردی بیش از آنکه ناشی از جمع بندی راهبردی و تشکیلاتی باشد به خاطر برخی از ارتباطات مقطعی و تماس های لحظه ای است که بعضی خبرنگاران عزیز در محافل یا مجالس ختم با شخصیت‌ها گفت‌وگو می کنند و در رسانه ها بزرگنمایی می‌شود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره "دلخوری «عارف» از عبور برخی اعضای فهرست امید از فراکسیون امید در مجلس دهم، در این زمینه حق را به او و اصلاح طلبان داد و تصریح کرد: درباره گلایه‌هایی که مطرح می‌شود حق با آقای عارف است. دوستانی که متکی بر یک گفتمان سیاسی مسئولیت و مقبولیت هایی را در عرصه انتخاباتی به دست می آورند باید به رفتارهای سیاسی و کردارهای درست تشکیلاتی پایبند باشند وگفت و گوهای خود را سامان یافته و همگرا مطرح کنند. من گلایه های آقای عارف را معطوف به این نکته می دانم.
  • در انتظار ائتلاف اعتدال گرایان با اصلاح طلبان 
 
مواضع عارف با پاسخ حزب اعتدال و توسعه مواجه شد؛ غلامعلی دهقان"عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه" در مقام پاسخگویی برآمد. او از یک سو ابراز امیداوری کرد تا در انتخابات ۹۸ باردیگر شاهد ائتلاف اعتدال گرایان با اصلاح طلبان باشیم و از سوی دیگر پرچم گفتمان متبوعش را نیاز امروز جامعه معرفی کرد و در پاسخ به این سوال «در مورد خاتمه ائتلاف با اعتدالیون ممکن است تحولاتی را در آرایش سیاسی در آینده به وجود آورد؟»، اظهارداشت: هنوز تا انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان زیادی مانده و در این مدت ممکن است نظرات تغییر کند. خیلی خوب است که شخصیت‌های مختلف دیدگاه‌های‌شان را مطرح کنند. به نظر می‌رسد که تجربه نشان می‌دهد گفتمان اعتدال نیاز امروز جامعه ایران است؛ این حرف تئوریسین‌های جریان اصلاحات نیز هست. بالاخره بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب باید توازنی بین آرمان و واقعیت‌ها شکل بگیرد که ما به آن اعتدال می‌گوییم. خوشبختانه عقلای جناح‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند.
هنوز در جریان اصلاحات و اعتدال گرا، تکلیف انتخابات مجلس آینده بسته نشده است که موضوع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰مطرح شده است، بخصوص پس از انتشار عکس رئیس مجلس در کنار رئیس دولت اصلاحات تحلیل هایی مبنی بر حمایت اصلاح طلبان از علی اردشیر لاریجانی ارائه شد. براساس تحلیل ارائه شده رئیس مجلس به عنوان گزینه اعتدال گرایان می تواند هم اصلاح طلبان معتدل و هم حزب اعتدال و توسعه را در انتخابات چهار سال آینده نمایندگی کند بنابراین گزینه ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان «لاریجانی» است نه «عارف» و نه «جهانگیری»
تحلیل ارائه شده با چراغ زرد جریان اصلاحات روبه رو شد. اصلاح طلبان که پیش از این و در انتخابات مجلس از نیروهای همسو و نزدیک به علی اردشیر لاریجانی استفاده کرده بودند این بار او را به عنوان نیروی رقیب معرفی می کنند و می گویند: دلیلی ندارد در انتخابات از مُهره رقیب استفاده کنیم.
  • نیازی به حمایت از جریان رقیب نیست
عبدالواحد موسوی لاری ضمن بیان این مطلب، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان کاندیدا و اشخاصی به مراتب قدرتمندتر از علی لاریجانی دارند که دارای ظرفیت‌های بیشتری است پس دلیلی ندارد بخواهند از جریان رقیب حمایت کنند.
همچنین الیاس حضرتی"عضو فراکسیون امید" درباره انتخابات ١٤٠٠ ریاست‌جمهوری نیز، گفت: تاکنون بحث خاصی از سوی جناح اصلاح‌طلب در این باره نشده و اساسا صحبت کردن راجع به این موضوع زود است و هنوز برخی وزرای دولت انتخاب نشده و به طور کلی دولت دوازدهم کامل مستقر نشده است؛ بنابراین، باید کمی صبر کرد، شاید دو سال دیگر راحت‌تر بتوان در این‌باره حرف زد!
وی درباره اظهارنظر چند تن از اصلاح‌طلبان در خصوص نامزدهای احتمالی جناح اصلاح‌طلب گفت: اینها نظریات شخصی افراد است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: اصلاحات نیروهای کافی برای حضور در انتخابات دارد و گمان نمی‌کنم، برای دور بعد بخواهد دنبال افرادی از جناح مقابل باشد، چیزی که اصلاح‌طلبان زیاد دارند، نیرو است، ولی بستگی به شرایط و مقتضیات زمان دارد که چه تصمیمی در آن زمان گرفته شود.
حضرتی یادآور شد: ما نیروهای بالقوه زیادی داریم مثل آقایان جهانگیری و عارف و ممکن است در آینده افراد دیگری نیز به این لیست افزوده شوند.
آنچه از مواضع کنشگران و بازیگران جریان اصلاح طلب و اعتدال گرا برداشت می شود "پاره شدن طناب ائتلاف آنها در آوردگاه انتخابات است" از این رو باید در انتخابات آینده شاهد رقابت مُهره های این دو جریان باشیم چرا که شواهد حاکی از نقش آفرینی هریک از جریان ها(اصلاح طلب و اعتدال گرا) با نام و تابلو جریان متبوعشان در عرصه رقابت های آینده است؛ انتخابات آینده برای این دو جریان سخت و دشوار است.
علیرضا رحیمی "عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید" در حمایت از مواضع عارف برخواست و ضمن گلایه از تحرکات اعتدال گرایان، گفت:  ائتلاف در انتخابات موضوع شناخته شده و غریبی نیست. ائتلاف زمانی شکل می گیرد که حداقل‌هایی از وجوه مشترک به وجود آمده یا طرفین به وجه مشترکی برسند.

وی می گوید: : تجربه تلخ ائتلاف در انتخابات مجلس دهم به خصوص در تهران باعث شد که این احتمال وجود داشته باشد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم با هیچ گروه و جناح دیگری ائتلاف نکنند.

مواضع عارف با پاسخ حزب اعتدال و توسعه مواجه شد؛ غلامعلی دهقان"عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه" در مقام پاسخگویی برآمد. او از یک سو ابراز امیداوری کرد تا در انتخابات ۹۸ باردیگر شاهد ائتلاف اعتدال گرایان با اصلاح طلبان باشیم و از سوی دیگر پرچم گفتمان متبوعش را نیاز امروز جامعه معرفی کرد و در پاسخ به این سوال «در مورد خاتمه ائتلاف با اعتدالیون ممکن است تحولاتی را در آرایش سیاسی در آینده به وجود آورد؟»، اظهارداشت: هنوز تا انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان زیادی مانده و در این مدت ممکن است نظرات تغییر کند. خیلی خوب است که شخصیت‌های مختلف دیدگاه‌های‌شان را مطرح کنند.
به نظر می‌رسد که تجربه نشان می‌دهد گفتمان اعتدال نیاز امروز جامعه ایران است؛ این حرف تئوریسین‌های جریان اصلاحات نیز هست. بالاخره بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب باید توازنی بین آرمان و واقعیت‌ها شکل بگیرد که ما به آن اعتدال می‌گوییم. خوشبختانه عقلای جناح‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند.

نظر شما