شناسهٔ خبر: 140021 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

با دستور پزشکیان؛

طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی از دستور کار مجلس خارج شد

مجلس 43 به دستور نایب رئیس مجلس به دلیل برخی مشکلات و طی نشدن مراحل قانونی، طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی از دستور کار صحن علنی مجلس خارج شد.

به گزارش «نماینده» در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در دفاع از این طرح گفت: مشکلاتی در مورد بررسی اعتبارنامه نمایندگان وجود دارد که بیشتر این بررسی‌ها به تسویه‌حساب‌های سیاسی ختم می‌شود؛ لذا خواستار اصلاح آئین‌نامه در این بخش هستیم که بر این ‌اساس زمانی یک نماینده بتواند در مورد اعتبارنامه نماینده دیگری اعتراض کند که ۱۰ نماینده دیگر نیز این اعتراض را امضا کنند.

محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با این طرح معتقد بود که این طرح خواستار اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی است که مربوط به اختیارات کمیسیون اصل ۹۰ است. در صورت تصویب این طرح، بخشی از اختیارات کمیسیون اصل ۹۰ به کمیسیون آئین‌نامه داخلی محول می‌شود که این امر اشتباه است.

در جریان بررسی این طرح حمید زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با آن صحبت کرد.

زرآبادی در حال بیان مطالب خود بود که پزشکیان اعلام کرد مجلس رسمیت خود را از دست داده است و تعداد حاضران جلسه ۱۹۳ نفر هستند.

بلافاصله پزشکیان خطاب به مأموران درب ورودی مجلس گفت: اجازه ندهید کسی خارج شود و یکی از نمایندگان که مقابل درب ورودی ایستاده بود را نیز به مجلس دعوت کرد تا تعداد نمایندگان رسمیت یابد.

در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: این طرح شش ماه قبل در صحن علنی مجلس برسی شده بود و برای بررسی مجدد آن باید ۵۵ نماینده با درخواستی، آن را به هیأت رئیسه ارائه دهند.

پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به این اخطار گفت: این طرح از دستور کار خارج می‌شود.

در ادامه عزت‌الله یوسفیان‌ملا رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به جایگاه هیأت رئیسه رفت و با پزشکیان صحبت کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نامه‌ای از کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس با ۵۵ امضا ارائه شده است اما به دلیل اینکه مراحل اداری آن طی نشده، قابل طرح نیست؛ بنابراین طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی از دستور کار صحن علنی مجلس خارج شد.

نظر شما