شناسهٔ خبر: 139213 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کنکور سراسری نمایندگان مجلس در مقطع حساس

خسروی در کنکور پیش روی نمایندگان محترم(انتخاب وزرا)، بصیرت و دقت کافی برای انتخاب گزینه اصلح، بسیار ضروری است زیرا جبران اشتباهات احتمالی، هزینه های هنگفتی برای ملت به ارمغان خواهد آ ورد.

«نماینده»؛ ابوالقاسم خسروی*/ فارغ از همه آموزه­های دینی و بایدها و نبایدهایی که در مسیر زندگی با آن مواجهیم مهمترین نکته قابل تامل این است که تبعات منفی و آثار مثبت مترتب بر نیت­ها و کارهای ما در منظومه هستی اثربخش است؛ اما آنچه بیشتر شایان توجه است این است که به تناسب موقعیت هایی که در آن قرار می گیریم عملکردهای ما ضریب های متفاوت می گیرند و آثار آن در جغرافیای زمان و مکان جاودانه می شود.

مثلا مجاهده امیرالمومنین علی علیه السلام در نبرد خندق از آن جهت از عبادت جن و انس افضل است که سرنوشت بقای اسلام و کفر را تعیین کرد و به حیات اسلام نفسی تازه دمید و از سوی دیگر غنیمت طلبی و فرصت ناشناسی بعضی از رزمندگان جنگ احد از آن جهت مذموم است که تاوان آن، شهادت حمزه ها و تهدید جان رسول مهربانی است و اگر جان­فشانی علی بن ابی طالب علیه السلام و چند رزمنده مخلص دیگر نمی بود شاید وجود نازنین خاتم پیامبران در زیر چکاچک شمشیرهای اربابان زر و زور و تزویر جان می باخت؛ و شاید چون نبردهای احد و خندق هنوز ادامه دارند شاعر آگاه سرود که:

رفتن به جهاد نفس، راهی است بزرگ          از جبهه گریختن گناهی است بزرگ

ما بر سر پُست  انقلابیم   اکنون                خفتن سر پُست، اشتباهی است بزرگ

به هرحال آنچه مسلّم است این است که سنت ابتلا و امتحان در هستی جاری است و همه ناگزیریم که از این گردونه عبور کنیم. گاهی نتیجه مطلوب حاصل نمی شود چون ما به سنت جهاد و صبر و بصیرت درست عمل نکردیم و گاهی هم آزمونها سخت تر و پیچیده تر در مشیت خداوند است که باید آماده امتحان و آزمایش صحنه های پیش رو بود

تصدی گری ها و مسئولیت ها نیز از جمله امانات الهی و حقوق ملی است که آزمونهای آن بسیار سخت و پیچیده تر از سایر امتحانات است.

نامه پنجم امام علی ع : وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ، قدرت سیاسی برای تو، طعمه  نیست. وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ، بلکه امانتی در گردن توست

نگاه منصفانه به عملکرد منتخبین مردم در خانه ملت را به خود نمایندگان، مردم و خداوند می سپارم و از مرور خاطرات تلخ

  سلفی حقارت به عنوان یک آزمون عبور می کنم و قضاوت و ارزیابی این اقدام «حدّ اقلی» را به فرصتی دیگر وا می گذارم چرا که نمره قبولی یا مردودی بعضی از مدعیان خدمت در مجال کوتاهی که از فرصت ارزشمند خدمت باقی مانده است روشن خواهد شد.

امروز رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم امتحان بزرگ مجلس شورای اسلامی است که از آن به عنوان

  کنکور سراسری نمایندگان ملت در خانه ملت تعبیر می کنم 

اگرچه بازار گمانه ­زنی ها و رایزنی ها داغ داغ است اما درخشش و همت نمایندگان محترم در انتخاب گزینه های اصلح در عاقبت خودشان و سرنوشت ملت بسیار اهمیت دارد.

هرچند بسیاری از درس ها در کنکور اهمیت دارند اما بعضی از دروس از ضریب بالاتری برخوردارند و این نشان از اهمیت آنها دارد زیرا چندین برابر دروس دیگر در تعیین رتبه داوطلبان اثرگذار است و إشراف داوطلب بر این دروس حکایت از هوشمندی و إدراک وی دارد و شاید به گزافه نباشد وقتی آموزش و پرورش را پیشانی کابینه و پرضریب ترین درس کنکور دولت بدانیم چرا که نامزدهای پیشنهادی خردورزی دولت را نشان می دهد و اقبال نمایندگان محترم بیانگر ضریب دوراندیشی و اولویت سنجی آنها در صیانت از آراء مردم و پاسداشت آینده میهن است.

تجربه نشان می دهد که گزینه های نادرست در کنکور، شباهت فراوانی به گزینه های صحیح دارند و انتخاب گزینه های اشتباه، سه پیامد دردناک دارد؛ اولا بر نتیجه نهایی وثانیا برحذف گزینه های درست اثر می گذارد ـ و به اصطلاح نمره منفی محسوب می شوند ـ و ثالثا از همه مهمتر آنکه فاصله معناداری را با سایر رقبا و داوطلبان ایجاد می کند. و این تبعات جبران ناپذیر بعد از اعلام نتایج، حسرت ها و خسران های فراوانی را به بار می آورد و داوطلب در می یابد که با کمی تأمل و هوشیاری می توانست این فاصله فاحش را بکاهد. از همین روی در کنکور پیش روی نمایندگان محترم، بصیرت و دقت کافی برای انتخاب گزینه اصلح، بسیار ضروری است زیرا جبران اشتباهات احتمالی، هزینه های هنگفتی برای ملت به ارمغان خواهد آ ورد.

نمایندگان بابصیرت و انقلابی مجلس به ویژه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که سابقه انقلابی و اصول گرایی ایشان مسلم است به خوبی می دانند که هم اکنون بر تنگه احد تهعد ایستاده اند و هرگونه مسامحه و رفتارهای  جناحی و قبیله ای نه تنها مطالبات مردم و رهبری فرزانه انقلاب اسلامی را برآورده نمی سازد بلکه شتاب عملکرد مثبت دولت را در مسیر خدمت، تحت الشعاع قرار خواهد داد.

یادمان باشد که در این کنکور سراسری چشم هزاران شهید و مردم شهیدپرور و بویژه شهدای مجلس، شهید مدرس، چمران ها، شهید شاه آبادی ها ... به انتخاب های ما دوخته شده است و باید با انتخاب نامزدهای «حدّ اکثری» مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی را نه با روش آزمون و خطا بلکه در آزمونی بدون خطا هموار سازیم.

 برخی از مشکلات کشورکه باید برای حل آنها رای امانت مردم را باید به گزینه درست داد

  • نرخ بیکاری در بین فارغ التحصبلان دانشگاهی که بیش از دو برابر نرخ عمومی بیکاری کشور است بود
  • برنامه ریزی برای بهبود وضعیت اشتغال، ازدواج و مسکن ۵/۴ میلیون دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاهها
  • تحقق و تولید سالانه یک میلیون شغل که در صورت عدم تلاش و مجاهدت موثر در سال ۱۴۰۰ جمعیت فاقد شغل و بیکار کشور به بیش از ۵ میلیون نفر خواهد رسید.
  • حساسترین و اساسی ترین بخش تعالی کشور یعنی آموزش و پرورش که یک میلیون معلم فرهیخته به عنوان معماران روح و اندیشه آینده سازان کشور از تبعیض در پرداخت های دولت و عدم اجرای عدالت ناراضی هستند. یک سوم مدارس کشور هنوز نیازمند بازسازی است. حدود هشتاد پردیس دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشوربه اندازه یک دانشگاه وزارت علوم اعتبار و بودجه ندارد، ۹۸ درصد بوجه آموزش و پرورش صرف حقوق می شود و کیفیت بخشی و امور فرهنگی ۱۳ میلیون دانش آموز مظلوم است ...
  • ۴۲ میلیون سهامدار سهام عدالت که پس از گذشت ۱۰سال همچنان بلا تکلیف هستند
  • صندوق های و موسسات بانکی که بخاطر عدم نظارت سرمایه های مردم را در مسیر غلط به کار گرفته و یکی از مشکلات جدی و بحران های آینده کشور است
  • مشکلات قشر محروم و آسیب پذیر جامعه، بحران حاشیه نشینی و مهاجرت روستائیان عزیز، آسیب های اجتماعی، بیکاری، اعتیاد ...

بدون تردید اگر در این آزمون مهم با نگاه سهم خواهی و حب وبغض های سیاسی و منافع حزبی و جناحی عمل شود در برابر سوگند و امانت مردم در پیشگاه خداوند مسئولیم

در کنکور سراسری مجلس کسی رتبه اول را کسب می کند که # مداد تقوا همراه داشته باشد و# پاک کن احتمال و مصلحت سنجی! را با خود به این آزمون خطیر نبرده باشد. و در این امتحان الهی اعتقاد و التزام عملی به اسلام و قانون اساسی و آرمان های امام خمینی ره و سوگند خود داشته باشد

وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ

ما همه اعمال شما و همه پیامدهای آن را به حساب شما می نویسیم ...(سوره مبارکه یس)

به رسم همیشه:

یک جهان حادثه، در پشت نگاه من و توست          لحظه­ ها گر نخروشند گناه من و توست

ننشینیم و به دیوار سکون تکیه دهیم                    در و دیوار در آینده، گواه من و توست

*نماینده ادوارمجلس شورای اسلامی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات دوره نهم)

نظر شما