شناسهٔ خبر: 138967 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی کرد؛

حاشیه ها از "دولتِ اعتدال، فراکسیون امید و شورای شهر اصلاح طلب" چه می خواهد؟

تیم روحانی/2 "انتخابات سال ۹۶ سومین پیروزی اصلاح طلبان-اعتدال گرایان بود، نامزد اعتدال گرایان پیروز انتخابات ریاست جموری شد و فهرست اصلاح طلبان نیز حائز اکثریت آراء شد اما همچنان حاشیه ها منجر به عدم کارایی مسئولان در دولت و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی شده است."

گروه سیاست «نماینده» - انتخابات مجلس دهم که توسط دولت اعتدال برگزار شد نمایشی برای ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدال گرایان بود. در آن مقطع شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با تائید رئیس دولت اصلاحات شکل گرفت و ریاست آن را محمد رضا عارف برعهده گرفت.

نمایش ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان فقط در زمان تبلیغات انتخابات نشان داده شد، پس از ورود اصلاح طلبان و پیروزی فهرست امید در تهران، مسیر اعتدال گرایان از اصلاح طلبان جدا و هریک سازوکار جداگانه ای در بهارستان برای خود طراحی کردند به طوری که بهروز نعمتی"عضو فهرست امید و نماینده مردم تهران" در برنامه تیتر امشب شبکه خبر فراکسیون متبوعش(مستقلین) را به عنوان نیروهای معتدل و نه اصلاح طلب معرفی کرد براین اساس شکاف اعتدال و اصلاحات هروز گسترده تر می شد.

پس از انتخابات سال ۹۶ انتظار می رفت شکاف ایجاد شده ترمیم شود اما تَرک ها به قدری افزایش یافت که دیگر قابل ترمیم نبود.

فهرست کابینه دوازدهم حاشیه های زیادی برای دولت، مجلس و جریان اصلاحات فراهم کرد؛ حاشیه هایی که گاه با کنایه های سنگین پاستور نشینان روبه رو شد.

خبرها حکایت از آن داشت که اختلاف میان اعتدال گرایان و اصلاح طلبان بر سرلیست کابینه افزایش یافته است تا آنجا که با استعفاء اسحاق جهانگیری مواجه شد، استعفایی که البته دوامی نداشت و با رایزنی های انجام شده منتفی شد.

هفته نامه مثلث نوشت: «ماجرا از این قرار بود که گویا در زمان رایزنی ها برای کابینه، اسحاق جهانگیری ناراحتی خود را از تصمیم روحانی از برخی انتصاب ها اعلام کرد اما روحانی نظران او را نپذیرفت.»

سایت انصاف نیوز که رسانه ای اصلاح طلب است برای اولین بار ماجرای این انصراف را تائید کرد و نوشت: شنیده های موثق از استعفای جهانگیری از معاونت اولی دولت حکایت دارد؛ استعفایی که سرانجام منتفی شد.

بیشتر شنیده شده بود که شرط جهانگیری برای ماندن در دولت داشتن اختیار برای چیدن تیم هماهنگ در حوره اقتصادی دولت دوازدهم است.

قهر اول آقای معاون اول حاشیه هایی برای دولت یازدهم که روزهای پایانی خود را به سر می برد ایجاد کرد؛ حاشیه هایی که حاکی از شکاف اعتدال و اصلاحات بود.

تیم آشنای رئیس جمهور از یک سو نسبت به مطالباتی که از سوی کنشگران اصلاح طلب در قبال چینش کابینه مطرح می شود را به سهم خواهی آنها پیوند می زنند و از سوی دیگر جریان اصلاحات همچنان بر پوست اندازی دولت دوازدهم تاکید دارد.

علی قنبری"فعال سیاسی اصلاح طلب" می گوید: تیم دولت روحانی باید چابک تر فعلیت کند تا بتواند برنامه هایی را که عنوان کرده، اجرایی کند. پیش از این و در آغاز روزهای انتخابات، محمد رضا عارف در نشست اعضای شورای متبوعش تاکید کرده بود: «ما باید به عنوان یک مطالبه جدی از دولت روحانی در دوره دوم جوان گرایی را بخواهیم و دنبال کنیم».

او هفته گذشته که برای شرکت در کنگره حزب ندای ایرانیان به خیابان جام جم دعوت شده بود باردیگر بر کارآیی دولت تاکید کرد و گفت: انتظار مردم از دولت دوم روحانی ارتقا کاریابی است، ما در مجلس ارزیابی از عملکرد وزرا داشتیم و گزارشی را خدمت دولت فرستادیم و انتظار داریم به این گزارش توجه جدی شود تا دولت کارآمدتر و جدی‌تری شکل بگیرد.

مجید فراهانی نیز در کنگره حزب متبوعش با عارف هم صدا شد و با کنایه خطاب به دولتمردان، گفت: علیرغم لزوم جوانگرایی در کابینه، کماکان صدای پیر سالاری و کم رنگ شدن نقش زنان در دولت شنیده می شود.

کابینه دوازدهم هنوز تشکیل نشده اما رایزنی ها و مطالبات نمایندگان و فعالان سیاسی از دولت و منتخب مردم مدت ها آغاز شده است، مطالباتی که این روزها منجر به اختلاف شده است وبدون شک دامن زدن به این جنس مباحث فقط باعث دوری از وظایف و اجرایی نشدن برنامه های کلان از سوی دولت و مجلس ارزیابی می شود.

حاشیه دیگر که در آسمان جریان اصلاحات سایه افکنده مربوط به اعضای جدید شورای شهر تهران است.

انتخابات پنجمین دوره شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، ۲۹ اردیبهشت سال جاری برگزار شد، در این دوره از انتخابات فهرست منتشر شده از سوی شورای عالی سیاستگذرای اصلاح طلبان سروصدای زیادی به پا کرد به گونه ای که تعدادی از اصلاح طلبان شورای چهارم در اعتراض به ترکیب اعلام شده ساز جدایی نواختند و فهرست جداگانه ای منتشر کردند اما انشعاب صورت گرفته که در جریان اصلاحات ایجاد شد این بار به ضرر آنها تمام نشد و فهرست امید به صورت کامل راهی خیابان بهشت شد.

انتظار می رفت بعد از پیروزی کامل جریان اصلاحات صدای واحد از منتخبان اصلاح طلب شورای پنجم شنیده شود اما این آروزیی بیش نبود چراکه حاشیه هایی از جنس شکل گیری فراکسیون ها در نهاد شورا و طرح مسائلی همچون حضور اکثریت و اقلیت بر شورای جدید سنگینی کرد بنابراین برخی اعضای جدید به جای پرداختن به مسائل شهری، اجتماعی  و راهبردهایی که باید در دوره جدید اعمال شود وقت خود را صرف اظهارنظر و موضع گیری های سیاسی قرار دادند.

زهرا صدراعظم نوری"عضو منتخب شورای شهر تهران" نسبت به حواشی مطرح شده واکنش نشان می دهد و می گوید: «ایجاد فراکسیون در شورای شهر ایجاد شکاف می کند؛ تشکیل فراکسیون مستقلین صحت ندارد.»

همچنین محسن هاشمی رفسنجانی هم تلویحا اختلاف ایجاد شده بین منتخبان شورای پنجم را تائید و تصریح کرد: معمولا در مسائل سیاسی کسانی که جبهه‌ای تصمیم می‌گیرند در عمل وقتی افراد مختلف و احزاب مختلف وارد کار می‌شوند، ممکن است هماهنگی‌های اینها آنطور که گمان می‌کنند مناسب نباشد. لذا طبیعی است که احزاب مختلفی که عضو جبهه اصلاحات هستند نظرات متفاوتی نسبت به شهردار داشته باشند.

او ضمن تذکر به همکاران خود در ساختمان شیشه ای بهشت، گفت: تهران مرکز ایران است و اگر این اختلافات در آن شکل گیرد مردم و کشور ضرر خواهند کرد. دولت هم دچار مشکل می شود.

جریان اصلاحات از سال ۹۲ با به روی کارآمدن دولت"تدبیر و امید" جان تازه گرفت و حضوری فعال در جغرافیای سیاسی کشور ایفاء کرد، انتخابات مجلس دهم هم موقعیتی فراهم کرد تا با ائتلاف نانوشته بین اصلاحات و اعتدال فهرست متبوع آنها پیروز انتخابات شوند.

انتخابات سال ۹۶ سومین پیروزی اصلاح طلبان-اعتدال گرایان بود، نامزد اعتدال گرایان پیروز انتخابات ریاست جموری شد و فهرست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران نیز حائز اکثریت آراء شدند اما حاشیه ها منجر به عدم کارایی مسئولان در دولت و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی شده است.

اکنون که صف واحدی در دولت، مجلس و شورای شهر شکل گرفته انتظار می رود ابر حاشیه کنار و کارآیی جای آن قرار گیرد؛ مردم در دوران پسا انتخابات از مسئولان در دولت اقدام و عمل و از وکلای خود در مجلس قانون گذاری صحیح و نظارت می خواهند.

نظر شما