شناسهٔ خبر: 138953 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده گزراش می دهد؛

مثلث تحریمی آمریکا علیه ایران و بلاتکلیفی دولت

کنگره/2 "رئیس جمهور از یک سو خواهان پاسخ مجلس به مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا است و از سوی دیگر معاون اول او بر ماموریتی که هیئت نظارت بر اجرای برجام برعهده دارد اشاره و عکس العمل ایران در قبال تحریم های جدید را به نتیجه جسله هیئت نظارت بر اجرا برجام منوط می کند."

گروه سیاست «نماینده» - سه شنبه سوم مرداد ماه مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۱۹ رأی موافق و فقط ۳ رأی مخالف، طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی موسوم به "مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها" را تصویب کردند.

این طرح نسخه اصلاح‌ شده طرحی است که پیش از این با هدف تحریم ایران و روسیه در سنا تصویب شده بود.

این تحریم‌ها سه حوزه حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و برنامه موشکی را شامل می‌شوند.

بر اساس این طرح افراد و نهادهایی که متهم به نقض حقوق بشر، نقض فروش سلاح‌های سنگین به ایران، دست داشتن در بر هم زدن ثبات منطقه و توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی هستند، در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار خواهند گرفت.

روز پنجشنبه ششم مرداد ماه نیز با ادامه رأی‌گیری درباره این طرح، سنای آمریکا از طرح تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی حمایت کرده و با ۹۸ رأی مثبت و ۲ رأی منفی آن را تصویب کرد.

مصوبه سنا به کاخ سفید فرستاده می‌شود تا اینکه رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند تا به قانون تبدیل شود یا اینکه آن را وتو کند.

پس از مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا، سید عباس عراقچی"معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای" نسبت به اقدام آمریکایی ها واکنش نشان داد و تصریح کرد: «این اقدام می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام کاهش دهد. به همین جهت ناسازگار با بندهای مختلف برجام است که در آن آمریکا متعهد شده که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار می‌دهد خودداری کند. این‌ها جزء تعهدات آمریکاست.»

موضع گیری جمهوری اسلامی ایران علیه تحریم های جدید فقط به واکنش دستگاه دیپلماسی محدود نشد چراکه حسن روحانی"رئیس جمهور" از تریبون هیئت دولت استفاده و صدای اعتراض ایران را به دولت و مجلس امریکا منقل کرد و به آنها گفت: «جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد از این رو در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور از نمایندگان مجلس که هم اکنون در تعطیلات تابستانی به سر می برند درخواست کرد تا مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا را بی پاسخ نگذارند؛ مطالبه ای که نیاز به همراهی و هماهنگی  دو قوه دارد.

حمید رضا حاجی بابایی"رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی" در گفتگویی با بیان اینکه مصوبه کنگره با رأی بالا نشان از عزم ملی آمریکا برای تحریم ایران و محدود کردن پیشرفت‌های کشور و جلوگیری از رشد و شکوفایی انقلاب اسلامی است، خواستار اقدام هماهنگ مجلس و دولت برای مقابله با تحریم اخیر کنگره آمریکا شد.

رئیس جمهور از یک سو خواهان پاسخ مجلس به مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا است و از سوی دیگر معاون اول او بر ماموریتی که هیئت نظارت بر اجرای برجام برعهده دارد اشاره و عکس العمل ایران در قبال تحریم های جدید را به نتیجه جسله هیئت نظارت بر اجراء برجام منوط می کند و  می گوید:  هیئت نظارت بر برجام توسط شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است، از این رو اگر در برجام طرف مقابل اقدامی کند که کمیسیون نظارت تشخیص دهد خلاف برجام عمل کرده، ایران نیز عکس العمل تند نشان خواهد داد.

با توجه به موضع گیری اسحاق جهانگیری که امروز در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی اعلام شد دو گزاره قابل طرح است.

نخست آنکه، اگر تصمیم برآن است که هیئت نظارت بر اجرای برجام که اکثر اعضای آن را اعضای دولت تشکیل می دهند چرا رئیس جمهور از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا نسبت به تحریم های جدید آمریکا عکس العمل نشان دهند؟ و چرا در زمینه پاسخ به تحریم های آمریکا دو صدا از پاستور شنیده می شود؟

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور"رئیس کمیته هسته ای مجلس" براین باور است: ظاهرا در حال حاضر نظر مسئولان این است که همچنان ما باید خویشتن داری کنیم؛ در حالی که طرف مقابل برجام را نقض کرده است.

آنچه مسلم است "آمریکا نقض «برجام» عمل کرده است و در روزهای آینده کاخ سفید مُهر تائیدی بر مصوبه مجلس نمایندگان خواهد زد".

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد مصوبه کنگره برای تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را امضا و آن را به قانون تبدیل کند.

حال این پرسش مطرح می شود"ایران در قالب چه فرآیندی پاسخ مجلس نمایندگان آمریکا را خواهد داد؟ "

نظر شما