شناسهٔ خبر: 138926 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

«۸ میلیون و ۸۰۰ هزار» بی سواد مطلق در کشور

نهضت سواد آموزی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه بر اساس سرشماری پارسال نزدیک به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد خود را بی‌سواد مطلق معرفی کرده‌اند،گفت: ۱.۵ میلیون نفر از شمارد بی‌سوادان کشور کم شده است.

به گزارش «نماینده» علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، در خصوص «آخرین وضعیت سوادآموزی در کشور»، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ایران، چند گروه سنی داریم که مهم است و یکی از این گروه‌ها، افراد بالای ۶ سال است که شامل همه جمعیت می‌شود.

وی ادامه داد: در کل جمعیت، قریب به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد خود را بی‌سواد مطلق ثبت کرده‌اند، اما به نسبت سرشماری سال ۹۵، یک و نیم میلیون نفر کاهش آمار بی‌سواد در کشور داشته‌ایم.

* ۹۴ درصد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، با سواد هستند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، یادآور شد: در این گروه درصد باسوادی به ۹۴.۷ درصد رسیده است و تعداد بی‌سوادان کمتر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است؛ یعنی با کاهش یک میلیون و ۱۱۳ هزار نفری بی‌سوادان مواجه بوده و با رشد ۲.۳ درصد نرخ باسوادی روبه‌رو هستیم.

باقرزاده با بیان اینکه این آمار در مقایسه با میانگین جهانی بسیار خوب است، گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال‌های ۸۵ تا ۹۰ نیز این آمار بسیار عالی است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت باسوادی در کشورهای مختلف دنیا، تصریح کرد: در تمام کشورهای آسیای میانه، اروپا، بخشی از کشورهای آمریکای شمالی و شرق آسیا بیش از ۹۹ درصد افراد باسواد هستند، اما کماکان نزدیک به ۷۵۰ میلیون بی‌سواد در دنیا وجود دارد.

* ۴۵ درصد مردم افغانستان و پاکستان بی سواد هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به وضعیت بی‌سوادی در کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان و عراق، گفت: در کنار این کشورها، کشورهای عربی نیز شرایط بدی دارند؛ ضمن اینکه در کشورهای افغانستان و پاکستان درصد بی‌سوادی تا ۴۵ درصد رسیده است.

* ۹۸ درصد گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال، با سواد هستند

باقرزاده با اشاره به گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال، افزود: در این گروه، درصد باسوادی بالای ۹۸ درصد است و گروه جمعیتی در فاصله ۱۰ تا ۲۹ سال داریم که ۹۷.۳ درصد این گروه باسواد هستند؛ ضمن اینکه ۱.۱ درصد نسبت به ۵ سال گذشته رشد را نشان می‌دهد؛ در حالی که میانگین رشد باسوادی در دنیا در ۱۵ سال یک درصد بوده است و در حال حاضر در تمام استان‌ها حداقل ۱.۵ درصد از میزان بی‌سوادی کم شده است.

 وی با بیان اینکه در بعضی استان‌ها بیش از ۵ درصد رشد باسوادی داریم، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار بعد از ۱۵ سال در تعداد بی‌سوادان کاهش قابل توجهی داشته‌ایم؛ با توجه به اینکه در سال‌های ۷۵، ۸۵ و ۹۰ سه سرشماری در کشور انجام شده است، تقریباً تعداد بی‌سوادان ثابت بوده است، اما در حال حاضر نرخ باسوادی افزایش یافته و ۱.۵ میلیون نفر از تعداد بی‌سوادان کشور کم شده است.

نظر شما