شناسهٔ خبر: 138528 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» گزارش ‌می‌دهد

چندصدایی اصلاح‌طلبان در بهشت برای انتخاب شهردار

شورای شهر "منتخب اصلاح طلب شورای شهر پاسخ جالب به توصیه‌های اصلاح‌طلبان جهت انتخاب شهردار تهران داد؛ ناهید خداکرمی که همسو با حزب اتحاد ملت است،می گوید: «به جای مصاحبه و جوسازی برای تحمیل گزینه‌های خود برای شهردار تهران، کار را به منتخبین مردم بسپارید»".

هفته نامه «نماینده» - منتخبان اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، سلایق سه یا چندگانه جریان اصلاحات را نمایندگی می‌کنند، اگر بخواهیم رصد دقیق به ترکیب سیاسی شورای اصلاح‌طلب پنجم تهران داشته باشیم باید به مثلث «اتحاد ملت، اعتماد ملی و کارگزاران سازندگی» اشاره کنیم. رأس مثلث از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب که عضو شورای مرکزی یا نزدیک به حزب اتحاد ملت هستند تشکیل شده و سپس کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی قرار دارد.

حزب کارگزاران سازندگی رئیس شورای مرکزی خود (محسن هاشمی) را راهی خیابان بهشت کرد البته این تشکل که برای مدیریت شهری دورخیز برداشته است انتظار داشت یادگار آیت‌الله با رأی اکثر اعضا به‌عنوان شهردار جدید پایتخت انتخاب شود اما خواب تکنوکراتها تعبیر نشد و محسن هاشمی رفسنجانی عضو ساده شورا باقی ماند.

حزب ندای ایرانیان هم که از احزاب تازه‌نفس جریان اصلاحات شناخته می‌شود در اقلیت قرار دارد به‌طوری‌که دبیرکل ندای ایرانیان در کانال‌های همسو با جریان متبوعش به‌عنوان نماینده مستقل شورای تهران معرفی می‌شود بر این اساس سند بزرگ‌ترین فراکسیون شورای شهر تهران به نام حزب اتحاد ملت ثبت شده است.

اصلاح‌طلبان قبل و بعد از انتخابات ۲۹ اردیبهشت در یک مسیر اشتراک نظر داشتند؛ «انتقاد از مدیریت شهری و تغییر و تحول در شهرداری تهران» به همین جهت انتظار می‌رفت پس از پیروزی فهرست امید در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران صدای واحد از جرگه منتخبان در قبال انتخاب شهردار شنیده شود اما نقش‌آفرینی فراکسیون اکثریت و مخالفت‌هایی که توسط آن‌ها و حتی در برخی مواضع از سوی نمایندگان همسو با اعتماد ملی صورت گرفت منجر به عدم تصمیم‌گیری منتخبان برای انتخاب شهردار تهران شد.

قبل از پیروزی اصلاح‌طلبان و بخصوص پس از استعفای محسن مهرعلیزاده از انتخابات شورای شهر تهران زمزمه‌هایی مبنی بر شهردار شدن او در صورت پیروزی فهرست امید مطرح شد، چند هفته گذشته برخی رسانه‌ها از قطعی شدن انتخاب محسن مهرعلیزاده «عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» به‌عنوان شهرداری تهران خبر داده بودند.

بر اساس خبر منتشر شده، در جلسه منتخبان شورای شهر که در محلی متفاوت از جلسات پیشین و با حضور ۱۵ عضو منتخب شورا و در غیاب ۶ عضو دیگر برگزار شد، بحث بر سر شهردار آینده سرانجام به نتیجه رسید و ۱۴ نفر از ۱۵ عضو حاضر در جلسه، در رأی‌گیری غیررسمی به مهرعلیزاده رأی دادند.

انتشار این خبر با واکنش محمدجواد حق‌شناس «عضو منتخب شورای شهر تهران» مواجه شد. او در گفتگویی خبر انتخاب محسن مهرعلیزاده به‌عنوان شهردار تهران را رد کرد و گفت که: تاکنون هیچ گزینه‌ای برای شهرداری تهران قطعی نشده است.

اصلاح‌طلبان از آنجا که هنوز به گزینه نهایی دست نیافته‌اند رایزنی‌ها و گفتگوهای خود را با کاندیداهای احتمالی ادامه می‌دهند. آن‌ها تاکنون با «مهرعلیزاده، ترکان، موسوی‌بیک، ترک‌نژاد، حناچی، اصغر احمدی، افشانی و حدادی» دیدار و گفتگو کرده‌اند اما به دلیل فشارهای بیرون به جمع‌بندی نهایی دست نیافته‌اند.

فشارهایی که از بیرون به منتخبان اصلاح‌طلب وارد می‌شود با اعتراض و واکنش شدید آن‌ها روبه‌رو شد.

اخیراً عبدالله رمضان‌زاده «سخنگوی دولت اصلاحات» و تعدادی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب از شبکه‌های مجازی برای انتقال پیام خود به همفکرانشان در شورای شهر استفاده می‌کنند.

سخنگوی دولت اصلاحات توییت کرد و نوشت: برسد به دست منتخبین شورای شهر، لطفاً از کاندیداهای شهرداری تهران بخواهید علاوه بر برنامه، اعضای تیم خود را نیز معرفی کنند.

یک عضو جدید شورای شهر پاسخ جالب به توصیه‌های اصلاح‌طلبان جهت انتخاب شهردار تهران داد؛ ناهید خداکرمی که همسو با حزب اتحاد ملت است گفت: به جای مصاحبه و جوسازی برای تحمیل گزینه‌های خود برای شهردار تهران، کار را به منتخبین مردم بسپارید.

اصلاح‌طلبانی که اکثریت کرسی‌های ساختمان بهشت را در دست گرفته‌اند بر شهردار شدن محمود حجتی تأکید دارند اما خبرنگار «نماینده» مطلع شده است: رئیس دولت اصلاحات، هم به حجتی و هم به منتخبان نزدیک به حزب اتحاد ملت پیام داده است: «حجتی باید در دولت بماند و به روحانی کمک کند ازاین‌رو به دنبال گزینه دیگری باشید».

حال اتحاد ملت برای شهرداری تهران به کدام گزینه می‌اندیشد؟

علی شکوری راد «دبیرکل حزب اتحاد ملت» در گفتگویی با یک روزنامه اصلاح‌طلب گفته بود: آقایان حجتی، مرعشی و نجفی هر سه گزینه حزب اتحاد هستند.

حزب اتحاد ملت در حالی حسین مرعشی و محمدعلی نجفی را به‌عنوان گزینه‌های مطلوب خود برای شهرداری تهران معرفی می‌کند که از گزینه اصلی کارگزاران عبور کرد.

ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی از تحرکات «اتحاد ملت» برای شهردار نشدن محسن هاشمی پرده برداشت و نوشت: پس از مخالفت با نامزدی محسن هاشمی برای شهرداری تهران از سوی حزب اتحاد ملت، فراکسیون نزدیک به این حزب در شورای شهر (بزرگ‌ترین فراکسیون) با همراهی دیگر اعضاء مصوبه‌ای تنظیم کرد که بر اساس آن هیچ‌یک از اعضاء شورا تا پایان دوره این شورا برای هیچ مسئولیتی چه در دولت، چه در مجلس و چه در شهرداری استعفا نمی‌دهند چون با استعفای آنان مخالفت می‌شود.

رسانه کارگزاران همچنین به گعده اخیر اصلاح‌طلبان اشاره و اعلام کرد: عالی‌ترین نهاد تصمیم سازی اصلاح‌طلبان به ریاست رئیس دولت اصلاحات و با حضور عارف، عبدالله نوری، هادی خامنه‌ای، موسوی خوئینی‌ها، معین و محمدرضا خاتمی برگزار شد و عبدالله نوری با استدلال از شهرداری «مرعشی» حمایت کرد و خواستار اجماع اصلاح‌طلبان بر سر او شد.

همچنین غلامحسین کرباسچی که سابقه حضور در شهرداری تهران در دولت سازندگی و اوایل دولت اصلاحات را در کارنامه خود ثبت کرده است و این روزها جلسات خود برای متقاعد کردن منتخبان اصلاح‌طلب به گزینه آن‌ها (مرعشی-نجفی) را افزایش داده است گفت: مرعشی ذاتاً نمی‌خواهد این کار (شهرداری تهران) را قبول کند، چند دلیل قابل‌توجه هم دارد.

او به نقل از حسین مرعشی گفت: اهمیت مدیریت شهر تهران برای او (مرعشی) روشن است و اصرار دوستان اصلاح‌طلب و برخی اعضای شورای شهر و برخی از اعضای هیئت دولت فعلی را دیده است، حرفش این است که اگر شخص بهتری بود و شورا بر سر او به تفاهم برسد او شهردار بشود دهد و من (مرعشی) هم هر کمکی بتوانم انجام می‌دهم اما اگر کسی نبود و اکثریت، رأی به حضور من (مرعشی) دادند حرفی ندارم و می‌پذیرم.

همین شرط پیش‌ازاین توسط محسن هاشمی مطرح شد اما با پاسخ سرد اعضای شورای شهر روبه‌رو شد.

پس از اظهارات کرباسچی، مرعشی وارد صحنه شد و «آب پاکی را روی دست حزب متبوعش» ریخت و ضمن رد مواضع آقای دبیرکل، گفت: «صحبت در مورد شهردار شدن من زیاد شده ولی در شورا که مسئولیت انتخاب شهردار بر عهده آنها است صحبتی دراین‌باره نشده است. بااین‌حال برای تصدی ریاست شهرداری نه علاقه‌مند هستم و نه آمادگی دارم.» بهترین گزینه را محسن هاشمی می‌دانم.

«هر دم از این باغ بری می‌رسد تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد»

گویا قرار نیست به این زودی پرونده چندصدایی اصلاح‌طلبان در بهشت بسته شود؛ «نماینده» باخبر شد تعدادی از زنان اصلاح‌طلب پیشنهاد خود برای انتخاب شهردار زن را به زنان اصلاح‌طلب شورا ارائه کرده‌اند. گزینه معرفی شده «الهه کولایی» (استاد دانشگاه، نماینده مجلس ششم و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان) است.   

نظر شما