شناسهٔ خبر: 138029 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

پنبه «شورای عالی»باز زده شد/رونمایی از سازوکار جدید

همایش اصلاح طلبان/2 منتقدان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می خواهند ضمن عبور از سازوکار فعلی، شورایی با محوریت احزاب اصلاح طلب تشکیل دهند؛ "شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب یا شورای دیگر با همین رویکرد و تابلو".

«نماینده»- شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به ریاست محمد رضا عارف و با حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم با عنوان"گام دوم" شکل گرفت و در انتخابات سال ۹۶ نیز جریان اصلاحات با همین سازوکار در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند.

این نکته هم باید مورد اذعان قرار گیرد "در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه برخی اصلاح طلبان صاحب نام لب به انتقاد از عملکرد شورای عالی گشودند، بخصوص زمانی که فهرست امید از سوی شورای عالی برای انتخابات شورای شهر تهران رسانه ای شد، در فهرست منتشر شده به غیر از دو عضو، اعضای دیگر فراکسیون اصلاح طلبان شورای چهارم خط خوردند". عدم حضور آنها در فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان منجر به طرح انتقادها نسبت به عملکرد شورای عالی شد. چنانچه احمد حکیمی پور"رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران" در نشست اعضای حزب متبوعش مطالب تند در قبال شورا و «عارف» بیان کرد.

انتخابات پایان یافت و اصلاح طلبان جشن پیروزی برگزار کردند اما این جشن با شیرینی همراه نبود چراکه انتقادها از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری پایان نیافت و شورای تحت ریاست عارف همچنان خبر ساز بود.

برخی از احزاب اصلاح طلب براین باور بوده و هستند:" فعالیت شورا دیگر نباید تمدید شود از این رو اصلاح طلبان باید با سازوکار جدید وارد عرصه انتخابات ۹۸ شوند".

محمد جواد حق شناس"عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی" ۷ خردادماه سال جاری درخصوص " احتمال تمدید فعالیت این شورا" ، گفت: مساله تمدید فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان در نهایت تا زمان دریافت و تجزیه و تحلیل نتیجه نهایی انتخابات و گزارش از سطح استان ها و کمیته های مربوطه، به خود شورا ارجاع می شود.  

علاوه بر او، رئیس شورای عالی هم موضع گیری کرد البته عارف از انحلال شورا  سخن نگفت بلکه از فرآینده طی شده در انتخابات مجلس و شورا که منجر به تهیه فهرست امید شد دفاع کرد و گفت:«اینکه در ترکیب شورا و شرح وظایف آن تجدید نظر کنیم پرونده‌اش باز است اما انحلال شورا معنی ندارد، شورا برای ماموریتی تشکیل شده که مأموریت خود را انجام داده است، اما اینکه به چه صورت ادامه پیدا کند با توجه به انتخاباتی که در پیش داریم و بر اساس جمع بندی نظرات در زمان مناسب مشخص می‌شود.»

همین موضع گیری کافی بود تا رسول منتجب نیا که این روزها هدایت حزب اعتماد ملی را برعهده دارد در مقابل رئیس شورای عالی سیاستگذاری قرار گیرد. او می گوید: «تحزب‌گرایی را بهترین راه برای ادامه مسیر اصلاح‌طلبان می‌دانم اما معتقدم شورای عالی سیاست گذاری نمودی از یک نوع استبداد رای و فردگرایی است و اختلافات در انتخابات هیات رئیسه مجلس هم میوه تلخ شورای عالی بوده است از این رو رسما اعلام کنند شورایعالی سیاستگذاری منحل است و نامی ازآن برده نشود تازمان انتخابات مجلس در آینده که دو سال و اندی دیگر مانده است و در آن زمان احزاب بنشینند و ائتلاف کنند.»

منتجب نیا، از نقش احزاب در تشکیل سازوکار جدید جریان متبوعش سخن گفته بود.موضوعی که در انتخابات ۹۶ نیز توسط برخی از کنشگران سیاسی اصلاح طلب مطرح شده بود، حتی شورایی تحت عنوان «شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب» تشکیل شد.

تاکید بر محوریت احزاب و تشکل های سیاسی در شکل دادن شورایی جدید باردیگر رسانه ای شد. این بار مصطفی کواکبیان"عضو فراکسیون امید و دبیرکل حزب اصلاح طلب مردم سالاری" که دل پُری از عملکرد شورای عالی دارد در نشست با اعضای دفتر حزب مردم‌سالاری در نیشابور گفت:برخی می‌گویند کابینه باید جوان باشد ولی چون حزب نداریم این کار به‌سختی ممکن است، از دیگر نتایج عدم وجود احزاب این است که برخی آقایان در انتخاب لیست یک رأی و یک حزب نیز یک رای دارد و این جای تأسف است.

وی اظهار داشت: نتیجه این مشکلات این می‌شود که همه از لیست تهران ناراحت هستند و با همکاری می‌شد لیست بهتری بست.

نماینده اصلاح طلب مجلس  ضمن انتقاد از راس جریان اصلاحات گفت: تا چه زمانی رئیس دولت اصلاحات باید فهرست‌های ما را تائید کند؟ باید به‌جای فردگرایی به سمت حزب‌گرایی حرکت کنیم.

زهره آشتیانی"عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت" هم صدا با منتقدان عملکرد شورای عالی بر تشکیل شورایی با محوریت احزاب و نه اشخاص تاکید کرد و با اشاره به فرآیند تصمیم گیری در عرصه انتخابات قبلی گفت: این اتفاق خوبی است که بخواهیم با تشکیل شورایی از میان احزاب به فرآیند منسجمی در عرصه انتخابات یا تصمیم گیری های سیاسی بپردازیم ولی مهم این است که میدان برای همه احزاب به یک اندازه مهیا باشد نه آنکه عده‌ای با تکیه بر همان تئوری فردگرایی خود را بعنوان بزرگان جریان اصلاحات بر همگان تحمیل نموده و اقدام به مهندسی لیست نمایند. زیرا چنین عملکردی موجب آسیب جدی به انسجام درونی جریان اصلاحات خواهد شد.

آنچه مشخص است، منتقدان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می خواهند ضمن عبور از سازوکار فعلی شورایی با محوریت احزاب اصلاح طلب تشکیل دهند؛ "شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب یا شورای دیگر با همین رویکرد و تابلو".البته شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب فروردین ماه سال جاری اعلام موجودیت کرد اما تاکنون درحاشیه قرار گرفته و نتوانسته نقش تاثیر گذاری ایفاء کند.

خبرها حاکی است، اصلاح طلبان منتقد شورای عالی، رایزنی ها و گفتگو های خود را برای نقش آفرینی شورای متبوع خود در جریان اصلاحات آغاز کرده اند.براین اساس باید در روزهای آتی منتظر اخبار جدید در جریان اصلاحات بود.

آیا در شورای جدید،«عارف» اصلاحات همچنان در راس مجوعه قرار خواهد گرفت؟ آیا احزاب تازه تاسیس همچون اتحاد ملت(حزب نزدیک به رئیس دولت اصلاحات) حاضر خواهد شد در ذیل احزاب دیگر تعریف شود؟

نظر شما