شناسهٔ خبر: 137650 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روز قدس خطر فراموش شدن موضوع فلسطین با تغییر نسل‌ها را از بین برد

روز قدس یکی از اساتید دانشگاه بیروت گفت که نامگذاری یک روز به نام روز قدس خطر فراموش شدن فلسطین و بیت‌المقدس با تغییر نسل‌ها را از بین برد.

به گزارش «نماینده»، روز جهانی قدس مناسبتی جهانی است که از یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در آخرین جمعهٔ ماه رمضان و در حمایت از ملت فلسطین برگزار می‌شود.

در این روز مسلمانان نقاط مختلف جهان حمایت خودشان را از مردم و تمامیّت ارضی فلسطین اشغالی به نمایش می‌گذارند.

امام خمینی رحمة الله علیه در سال ۱۳۵۸ آخرین جمعه ماه رمضان هر سال را روز جهانی قدس نامگذاری کردند.

دکتر "حسن جونی" استاد دانشگاه بیروت در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به موضوع روز جهانی قدس و فلسطین پرداخت.

برخی کشورهای اسلامی دیگر اعتقادی به اهمیت موضوع فلسطین و قدس ندارند

وی در این مصاحبه درباره به فراموشی سپرده شدن موضوع فلسطین به دلیل تنش‌ها و بحران‌ها در خاورمیانه گفت: این اقدامی تعمدی است تا توجه‌ها از موضوع فلسطین منحرف شود و باعث تاسف است که بگوییم که این تلاش‌ها تا حدودی نیز موفق بوده و در حال حاضر برخی از کشورها دیگر اعتقادی به این موضوع ندارند که فلسطین و قدس موضوع اول جهان اسلام به شمار می‌آید و دشمن‌های دیگری را برای خود ایجاد کرده و خود را درگیر این دشمنان کردند و حتی برخی از این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که امکان همپیمان شدن با صهیونیست‌ها نیز وجود دارد و با دشمنی که غربی‌ها و آمریکا برای آنها ایجاد کرده مقابله کنند.

روز قدس خطر فراموش شدن موضوع فلسطین با تغییر نسل‌ها را از بین برد

این استاد دانشگاه بیروت در پاسخ به سوال دیگری درباره ابتکار امام  خمینی در قرار دادن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس گفت: تردیدی وجود ندارد که اقدام امام خمینی در نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس مانع از فراموش شدن کامل موضوع فلسطین شده است. در واقع این اقدام امام خمینی باعث توقف روند امتیازدهی‌ها به اسرائیل و گام برداشتن در مسیر سازش با این رژیم اشغالگر بوده است. نامگذاری یک روز به نام روز قدس خطر فراموش شدن فلسطین و بیت‌المقدس با تغییر نسل‌ها را از بین برد چون این امکان وجود داشت که با رفتن نسلی که در آن بیت‌المقدس اشغال شد و آمدن نسل‌های بعدی، فلسطین به فراموشی سپرده شود اما هم اکنون حداقل سالی یکبار مووضع فلسطین و قدس مطرح می‌شود.

توانایی ذاتی و پایبندی مردم ایران به رهبری مانع از آسیب دیدن این کشور شده است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام برخی کشورها در دشمن جلوه دادن ایران به جای رژیم صهیونیستی گفت: بله، این موضوع واقعیت داشته و آنها درصدد محقق کردن دو هدف هستند. هدف نخست کوتاه آمدن در برابر رژیم صهیونیستی و عادی جلوه دادن رژیم صهیونیستی و بی حاصل بودن درگیری با اسرائیل و در نتیجه مطرح کردن سازش بوده است. هدف دوم مقابله با ایران بوده چون که ایران دشمن رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید و دشمن سیاست‌های آمریکایی نیز می‌باشد و آمریکا نیز به دنبال آن است که تمام منطقه را در راستای منافع خود ببیند. آمریکا به این ۲ هدف با یک اقدام دست پیدا کرده است و از یک سو، آمریکا توانسته استمرار بقای اسرائیل را تضمین کرده و از سوی دیگر کشورهای عربی و رسانه‌های آنها را وادار کرده که به جای پرداختن به موضوع اسرائیل به ایران هراسی بپردازند. اما آنها با تمام تلاش‌هایی که به کار گرفته‌اند نتوانسته‌اند به اهداف اصلی خود برسند. نه گروه‌های مقاومت متلاشی شده‌اند و نه جمهوری اسلامی ایران از آرمان‌های خود دست کشیده است. این کشورها به هیچ وجه قادر نیستند آسیبی به ایران برسانند که این به دلیل پایبندی مردم به رهبری خود و همچنین توانایی ذاتی ایران است.

نظر شما