شناسهٔ خبر: 137197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قطع روابط با قطر محور اسرائیلی- سعودی را تقویت می‌کند

مقامات اسرائیل و عربستان روزنامه جروزالم پست اسرائیل نوشت: قطع روابط عربستان و امارات و نیز مصر با قطر فرصت طلایی است که اسرائیل با استفاده از آن می تواند موازنه قدرت در خاورمیانه را به نفع خود تغییر دهد.

به گزارش «نماینده» به نقل از روزنامه الاخبار،   روزنامه جروزالم پست اسرائیل با اشاره به شدت گرفتن تنش روابط عربستان و قطر نوشت: قطع روابط عربستان و امارات و نیز مصر با قطر به مثابه فراهم شدن فرصت طلایی است که اسرائیل با استفاده از آن می تواند موازنه قدرت در خاورمیانه را به نفع خود تغییر دهد.

منزوی کردن قطر و سودای تقویت محور سعودی – اسرائیلی علیه ایران

به نوشته این روزنامه، منزوی کردن قطر، محور سعودی- اسرائیلی در رویارویی با ایران را تقویت می کند و علاوه بر این کشورهایی که با عربستان در قطع روابط با قطر همراه شدند را تشویق می کند که جنبش حماس را دشمن مشترک بدانند.

امید بستن اسرائیل به حمله رسانه های عربی علیه حماس

جروزالیم پس ادامه داد، بحران کنونی با قطر زمینه حملات رسانه های سعودی و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس علیه حماس و همدردی با اسرائیل را فراهم می کند و تصمیم اخیر علیه قطر خط قرمزی را در برابر تروریسم ترسیم می کند و از سوی دیگر هرچه قدر مصر، اردن، عربستان و سایر کشورهای عربی با یکدیگر همکاری داشته باشند ثبات منطقه ای لازم برای همکاری با اسرائیل تقویت می شود.

دور شدن اسرائیل از کانون فشارهای بین المللی

این منبع افزود، بحران کنونی عرب های خلیج فارس موجب می شود اسرائیل محور توجه بین المللی قرار نگیرد و فشارها علیه آن از بین خواهد رفت و مشکل کنونی در کنار تحولات سوریه، مصر، یمن و لیبی کشمکش اسرائیلی- فلسطینی را به حاشیه می برد.

نبرد سخت با قطر

در همین ارتباط یک کارشناس شبکه دو تلویزیون اسرائیل نیز گفت، آنچه اکنون جریان دارد تلاش برای تسلیم کردن قطر است نه چیزی جز آن و عربستان و امارات و نیز مصر، بحرین و لیبی در تلاش هستند قطر را به تغییر سیاست ها و دست برداشتن از حمایت از اخوان المسلمین و نیز کنار گذاشتن روابط دوگانه با ایران سوق دهند و نبردی که اکنون جریان دارد، آسان نیست.

همچنین «یعقوب عمیدرور» رئیس سابق شواری امنیت ملی اسرائیل در گفت وگو با رادیو این رژیم گفت، قطر در طول سال های گذشته در دو محور مانور د اده است به این معنی که میزبان پایگاه نظامی آمریکا در خاک خود است و در عین حال با ایران روابط دوستانه ای دارد و از سوی دیگر همزمان با اینکه بخشی از کشورهای اهل تسنن عرب است از اخوان المسلمین حمایت گسترده ای به عمل می آورد.

نظر شما