شناسهٔ خبر: 137053 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نگاهی به کارنامۀ یک‌سالۀ مجلس دهم

امیرابراهیم رسولی نگاهی به اخبار یک سال اخیر پیرامون مجلس دهم نشان می‌دهد اوج خبرها مربوط به حاشیۀ ۲ انتخابات هیئت‌رئیسه است. آنجا که بحث نایب‌رئیسی پیش می‌آید و برخی به فکر از دست دادن جایگاه خود یا نزدیکان سیاسی‌شان هستند و برخی نیز به دنبال جایگزین کردن افرادی دیگر معلوم نمی‌شود به‌واقع سهم مردم از این دغدغه چیست.

هفته نامه «نماینده»/امیرابراهیم رسولی*: یک سال از عمر مجلس دهم گذشت. مجلسی که در تهران با هیاهوی لیست امید تشکیل شد در طول یک سال اخیر می‌توان گفت تقریباً هیچ بروزی در صحنۀ اثرگذاری نداشت. انتخابات هیئت‌رئیسه اما مهم‌ترین خبر مجلس دهم از ابتدای تشکیل تاکنون است. خبری که با پشت پرده‌هایی نیز همراه بود.

از اختلافات بین اعضای فراکسیون امید تا عهدشکنی فراکسیون مستقلین در برخورد با دیگر فراکسیون‌ها منجر به تثبیت تقریبی هیئت‌رئیسه شد.

گر چه عدم توفیق «محمدقسیم عثمانی» و «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» ضربۀ سیاسی برای عارف و فراکسیون متبوعش تلقی می‌شود اما می‌توان گفت استخوان‌بندی هیئت‌رئیسه تغییری نکرد.

در ارزیابی عملکرد یک‌سالۀ مجلس دهم می‌توان گفت بدون در نظر گرفتن علایق سیاسی، هیچ فراکسیونی در صحنۀ سیاسی نسبت به پیگیری مطالبات مردم، انسجام تیمی و عملکرد جریانی موفق نبود.

همچنین ظهور و بروز کمیسیون‌ها نیز در شأن یک مجلس کارآمد که می‌بایست در رأس امور باشد تلقی نمی‌شود .

اینکه چه کمیسیونی در اختیار چه جریان سیاسی است مهم نیست؛ وقتی همۀ کمیسیون‌ها در سطح هم هستند و هیچ‌کدام نسبت به دیگری برتری ندارد و کار قابل‌توجهی انجام نداده است.

حال سؤال این است: یک سال از مجلس دهم گذشت، اکنون چه برنامه‌ای برای ۳ سال باقیمانده در دست اقدام است؟

نگاهی به اخبار یک سال اخیر پیرامون مجلس دهم نشان می‌دهد اوج خبرها مربوط به حاشیۀ ۲ انتخابات هیئت‌رئیسه است. آنجا که بحث نایب‌رئیسی پیش می‌آید و برخی به فکر از دست دادن جایگاه خود یا نزدیکان سیاسی‌شان هستند و برخی نیز به دنبال جایگزین کردن افرادی دیگر معلوم نمی‌شود به‌واقع سهم مردم از این دغدغه چیست.

اساساً اینکه چه کسی نایب‌رئیس یا عضو هیئت‌رئیسه باشد چه دردی از مشکلات مردم را مرتفع خواهد کرد؟ کاش نمایندگان محترم از هر گرایش سیاسی که هستند با خود مرور کنند یا به وکلای خود گزارش دهند که از ابتدای مجلس دهم تاکنون چه کرده‌اند.

به نظر می‌رسد مجلس دهم با این سیری که تاکنون طی کرده، چنانچه خواهان تحول در آن نباشد، مردم را نسبت به خود بی‌تفاوت خواهد کرد. مردم نیز باید به‌صورت جدی از نمایندگانشان مطالبه کنند که به کدام‌یک از شعارها و وعده‌های خود عمل کرده‌اند.

کدام طرح یا لایحۀ مهم و اثرگذار جهت برطرف شدن مشکلات مردم مطرح شده است؟

این‌ها سؤالاتی است که نشان خواهد داد کارنامۀ مجلس دهم از ابتدا تاکنون در چه وضعیتی است؛ اما آنچه بر اساس آمار و ارقام قابل‌بررسی است، ضعف عملکرد یک‌سالۀ مجلس دهم نسبت به مجالس گذشته است.

* مدیرمسئول سایت و هفته نامه نماینده

نظر شما