شناسهٔ خبر: 136975 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

صفاری نطنزی:

امضای مصوبه تحریمی جدید سنا بعید نیست/ ایران «اقدام متقابل» کند

صفاری.jpg رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بعید نیست مصوبه تحریمی جدید کمیته خارجی سنا علیه کشورمان امضا شود، گفت: باید اقدام متقابل را در این زمینه پیش بینی کنیم.

به گزارش «نماینده» مرتضی صفاری نطنزی در واکنش به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای اعمال تحریم های جدید غیرهسته ای علیه ایران اظهار داشت: نباید فراموش کرد که آمریکا دشمن ماست و به خصوص پس از روی کار آمدن ترامپ و لابی های فشرده عربستان سعودی و صهیونیست ها، تلاش می کند تا فشار بیشتری را بر ایران وارد کند.

وی افزود: اجلاس اخیر کشورهای عربی با ترامپ هم نشان داد که نوک پیکان حملات آنها به سمت ایران است؛ این نشان می دهد  که آنها به دنبال تداوم سیاست های خصمانه علیه ملت ایران هستند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به در دست بررسی بودن سندی در کنگره آمریکا برای افزایش دامنه تحریم های ضد ایرانی، خاطرنشان کرد: البته این تحریم ها هنوز تصویب و اجرایی نشده و تا زمانی که تصویب نشود و رئیس جمهور آمریکا آنها را توشیح نکند، اجرا نمی شود اما بعید هم نیست که با شرایط و اوضاعی که در آمریکا می بینیم امضا شود.

صفاری نطنزی افزود: هرچند ما هر گونه تحریمی را نقض برجام می دانیم، اما آنها خارج از حیطه برجام و موضوع هسته ای، تحریم های دیگری را دنبال می کنند و لذا نمی شود به طور مستقیم این تحریم ها را نقض برجام تلقی کرد، اما مسلماً این تحریم ها با روح برجام در تضاد است چون در آنجا توافق شده بود که تحریم جدیدی اعمال نشود.

وی تأکید کرد: ما باید از حالا پیش بینی لازم را خارج از چارچوب برجام صورت دهیم که اگر این تحریم جدید که از نوع تحریم های اولیه است، اجرا شد بتوانیم مقابله کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: پیش بینی اقدامات لازم می تواند در قالب انجام «اقدام متقابل» باشد و البته این باید در هماهنگی و همفکری کامل با نهادهای داخلی انجام شود تا تأثیرگذاری بیشتری بر طرف مقابل داشته باشد.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اواخر هفته گذشته پیش‌نویس طرحی را تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی در صحن کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا، افراد جدیدی را به فهرست تحریم‌های غیرهسته‌ای به بهانه فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی اضافه خواهد کرد.

نظر شما