شناسهٔ خبر: 136580 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

چرا پیش‌بینی‌ها به وقوع نپیوست؟

سراج در تحلیل‌های اولیه سقف مشارکت ۶۳ تا ۶۵ درصد پیش‌بینی می‌شد و برای رئیسی ۱۸ میلیون رای برآورد می‌گردید. با سه اتفاق مهم، تغییراتی در نتیجه پیش‌بینی‌ها ایجاد شد.

به گزارش «نماینده»، رضا سراج در کانال تلگرامی خود نوشت:
تحلیل انتخابات (۱)

نتایج اولیه، مؤید انتخاب مجدد آقای روحانی است. سوال اول این است که آیا تحلیل‌ها و پیش بینی‌ها اشتباه بوده؟
چرا پیش بینی‌ها به وقوع نپیوست؟

در تحلیل‌های اولیه سقف مشارکت ۶۳ تا ۶۵% پیش بینی می‌شد و برای آقای رئیسی ۱۸ میلیون رای برآورد می‌گردید. با سه اتفاق مهم، تغییراتی در نتیجه پیش بینی‌ها ایجاد شد. ۱) تا صبح انتخابات ۱۰% (حدود ۵ میلیون) تصمیم نگرفته بودند که به چه کسی رای بدهند و ظاهرا آنان در آخرین لحظات به روحانی رای داده‌اند  ۲) مهندسی توزیع تعرفه موجب کاهش آرای آقای رئیسی شد. ۳) دو قطبی سازی کاذب فرهنگی و سیاسی توسط روحانی، علاوه بر افزایش مشارکت، آرای سیاسی- فرهنگی را به سبد وی اضافه نمود.

با این تفاسیر، اولا : به رای مردم احترام می‌گذاریم، اتوبوس به آتش نمی‌کشیم و کشور را دچار بحران نمی‌کنیم. ثانیا : انتظار داریم دستگاه‌های موظف، با تخلفات انتخاباتی برخورد لازم  را انجام دهند. ثالثا : بیش از گذشته وعده‌های روحانی و حل مشکلات مردم، بویژه اشتغال جوانان را مطالبه خواهیم کرد. از همه مهمتر اینکه، جبهه انقلاب اگر چه به غایت هدف خود برای تغییر وضع موجود به نفع مردم دست نیافت؛ اما با ایجاد یک جریان منسجم و یکپارچه انقلابی- مردمی، به یک پیروزی ارزشمند و راهبردی دست یافته که حتما نیروهای مومن به انقلاب با درک اهمیت آن، در جهت حفظ و توسعه آن اهتمام خواهند داشت. سخن آخر، در هرحال از مردم سپاسگزاریم و راضی به مشیت الهی هستیم.

نظر شما