شناسهٔ خبر: 136523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دیدار با لاوروف، ترامپ را به استیضاح نزدیک کرد

ترامپ به عقیده کارشناسان، جنجال پیرامون در میان گذاشتن اطلاعات محرمانه توسط رئیس جمهوری آمریکا به وزیر خارجه و سفیر روسیه، بهانه دیگری برای استیضاح دونالد ترامپ از سوی مخالفان وی خواهد بود.

به گزارش «نماینده» روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا باید در آینده نزدیک در مورد نامزد مناسب برای سمت ریاست اف بی آی که "جیمز کومی" به تازگی از آن برکنار شده، تصمیم گیری کند. انتخاب رئیس سرویسهای امنیتی آمریکا در شرایط نه چندان آسانی برای ترامپ باید انجام شود. در تازه ترین جنجال پیرامون رئیس کاخ سفید، مخالفان ترامپ وی را متهم کرده‌اند که در دیدار با "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه و "سرگئی کیسلیاک" سفیر روسیه در واشنگتن، اطلاعات محرمانه ای را در اختیار آنها قرار داده است. به عقیده کارشناسان، این اتهام جدید نشانگر قصد جدی سیاستمداران آمریکایی برای به استیضاح کشاندن دونالد ترامپ است.

در آمریکا گفته می شود، اصلی ترین انگیزه برای برکناری کومی، آغاز تحقیقات در باره رابطه احتمالی دولت ترامپ با کرملین بوده است. این نظریه از آنجا قوت پیدا می کند که به احتمال زیاد فردی صندلی ریاست اف بی آی را بدست می آورد که کاملا به دونالد ترامپ وفادار باشد تا روند تحقیقات پیرامون ارتباط کاخ سفید و کرملین را فیصله داده و بتواند به سازشی در این باره دست یابد.

جنجال سیاسی در واشنگتن ادامه خواهد داشت

البته نشریه «هیل» نوشته است که چنین انگیزه سیاسی برای انتخاب فرد مناسب برای این پست مهم، خود می تواند روغن به آتش برافزوخته شده در واشنگتن بیفزاید. برای اینکه سازمان اف بی آی بطور مرسوم سعی می کند از مسائل سیاسی دور بماند، در حالیکه اکنون در مرکز مسائل سیاسی قرار گرفته است. اعضای کنگره آمریکا بسیار نگران آن هستند که ترامپ چه شخصی را برای این سمت در نظر خواهد گرفت. 

"جف سشنس" دادستان کل آمریکا و معاونین وی چند روز اخیر را به گفتگو با نامزهای بالقوه برای سمت ریاست سازمان اف بی آی پرداخته اند. در میان نامزدهای این سمت، "جان کورنین" سناتور از ایالت تکزاس، "الیس بیشر" مقام سابق وزارت دادگستری، "آدام لی" سخنگوی اف بی آی، "مایک راجرس" یکی از اعضای حزب جمهوری خواه و "اندرو مک کیب" کفیل ریاست فعلی اف بی آی مطرح هستند.

این انتخاب در شرایطی باید انجام شود که جنجالی پیرامون دیدار هفته گذشته رئیس جمهوری آمریکا با لاوروف و کیسلیاک بوجود آمده است. روزنامه «واشنگتن تایمز» خبر داده است که دونالد ترامپ ممکن است در دیدار با دیپلماتهای بلندپایه روسی اطلاعات محرمانه ای را در رابطه با مبارزه با گروه تروریستی داعش فاش کرده باشد. ظاهرا این اطلاعات بسیار محرمانه بوده و در میان گذاشتن آنها با مقامات دولتی نیز بسیار محدود بوده است.

ترامپ اطلاعات سری اسرائیلی‌ها را به روس‌ها داده است

بر اساس اطلاعات  روزنامه «نیویورک تایمز" به نقل از مقامات آگاه، اطلاعات سری که ترامپ در اختیار وزیر خارجه و سفیر روسیه قرار داده، از طریق منابع اطلاعاتی اسرائیلی بدست آمده بود و مقامات تل آویو با توجه به اطمینانی که به واشنگتن داشتند، این اطلاعات را در اختیار دولت ترامپ قرار داده و مایل نبودند که آنها به طرف ثالثی منتقل شوند.

یک مقام کاخ سفید به «واشنگتن پست» گفته بود که ترامپ اطلاعاتی را برای دیپلماتهای روسی فاش نمود که حتی در اختیار متحدین نزدیک آمریکا نیز گذاشته نشده بود. محافل نظامی و سیاسی آمریکایی نگران این مسئله هستند که ترامپ ممکن است بدون توجه و درک اهمیت موضوع، چنین اطلاعاتی را واقعا در اختیار مسکو قرار داده باشد. به نظر می رسد که طرف روسی با این اطلاعات محرمانه می تواند تهدیدات ناشی از داعش که واقعا دشوار است را تشخیص داده و بتواند خنثی کند. نگرانی مقامات آمریکایی از این است که رئیس جمهوری این کشور با این کار جان عوامل خارجی حاضر در سوریه (ظاهرا جاسوسان اسرائیلی) که منابع اطلاعات فوق در رابطه با داعش هستند را به خطر انداخته است.

اعتراف ترامپ و انکار کاخ سفید

دونالد ترامپ خود در رابطه با این جنجال بوجود آمده در تویتر اعتراف کرده است: «من بعنوان رئیس جمهوری کاملا حق خود می دانم که حقایقی را در رابطه با داعش و تامین امنیت پروازها در سوریه، با طرف روسی در میان بگذارم و این تبادل اطلاعات جنبه انسان دوستانه داشته است. ضمن اینکه من مایل هستم که روسیه بسیار فعالانه در مبارزه با داعش و گروههای تروریستی دیگر تلاش کند.»

این در حالی است که "هربرت مک مستر" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی، اخبار رسانه های گروهی در رابطه با این انتقال اطلاعات محرمانه را «دروغ محض» نامیده و گفته است: «رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه در دیدار با مقامات روس تهدیدات کلی ناشی از گروههای تروریستی را بررسی کرده اند و هیچ اطلاعات محرمانه ای در اختیار آنها قرار نگرفته است.» 

مسکو این جنجال را بازی سیاسی در آمریکا می‌داند

مقامات مسکو نیز به نوبه خویش، دریافت هر نوع اطلاعات محرمانه از جانب کاخ سفید را تکذیب می کنند. "دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به خبرنگاران برای تفسیر این اخبار گفت: «برای ما این مسائل موضوع بحث نیستند و این اخبار مزخرفات دیگری است که علیه روسیه مطرح شده و ما قصد نداریم خود را درگیر چنین مزخرفاتی کنیم.»

"ماریا زاخاروا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه نیز در توضیح این مسئله، آن را نشانه مبارزه جدی در عرصه سیاست داخلی ایالات متحده ارزیابی کرده و افزد: «این جنجال بخشی از فعالیتهای ضدروسی در آمریکاست که از زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و ما شاهد هستیم که تاکنون نیز آرام نگرفته است.»

به عقیده وی، این مسائل برای اعمال فشار سیاسی بر دولت جدید آمریکا که به منظور چانه زنی، باج گرفتن از کاخ سفید و لابی کردن برخی مسائل داخلی صورت می گیرد. اخبار و اطلاعات رسانه های گروهی هم دقیقا سفارش شده از سوی برخی نیروهای سیاسی در ایالات متحده هستند.»

تلاش جدی برای به استیضاح کشاندن ترامپ

در سطح محافل کارشناسی هم بر این عقیده هستند که اخبار مربوط به دادن اطلاعات محرمانه به لاوروف و کیسلیاک، گویای این واقعیت است که سیاستمداران مخالف دونالد ترامپ قصد جدی دارند که به کار ۴۵-مین رئیس جمهوری این کشور خاتمه داده و او را به استیضاح بکشانند.

"دمیتری ترنین" مدیر مرکز کارنگی در مسکو می گوید: «فکر می کنم که مخالفان ترامپ قصد جدی دارند تا کار او را به استیضاح بکشانند. البته من نمی دانم که واقعا در دیدار رئیس جمهوری آمریکا با وزیر خارجه و سفیر روسیه چه گذشته است، ولی این مسئله اصلا مهم نیست که چه بوده. مسئله اینجاست که در آمریکا هر نوع ارتباطی با روسیه، بعنوان بهانه ای برای مطرح کردن اتهامات جدید علیه کاخ سفید مورد استفاده قرار می گیرد و این نشانگر آن است که مبارزه سیاسی در داخل آمریکا شدت بیشتری یافته است و اگر این اوضاع ادامه پیدا کند، بزودی شاهد خواهیم بود که مطالبی در مطبوعات آمریکا با عنوان "به سمت موقعیت خاص در آمریکا" منتشر شود، دقیقا مانند آنچه در دوران شوروی سابق رخ داد. و من فکر می کنم که موضوع در حال حاضر بسیار جدی تر از هر زمان دیگر است.»

جنگ سیاسی در آمریکا به کجا ختم خواهد شد؟

این کارشناس برجسته همچنین معتقد است که مشکل جدیدی که ممکن است برای دونالد ترامپ پیش آید، به احتمال زیاد در رابطه با انتخاب رئیس جدید برای اف بی آی خواهد بود. ترنین گفت: «مسلما این فرد باید شخصی وفادار به ترامپ باشد. دقیقا برای همین امر نیز جیمز کومی برکنار شد تا ترامپ بتواند یکی از مشکلات را از شانه خود خالی کند. به همین دلیل هم رئیس جمهوری آمریکا سعی می کند فردی را در این سمت مهم قرار دهد که بتواند به او اعتماد کند. البته به عقیده من، این فرد هر کس که باشد فرقی نمی کند و قطعا این مسئله بهانه دیگری برای مبارزه و اعمال فشار بر ترامپ قرار خواهد گرفت. مسئله این است که ما به وضعیتی رسیده ایم که مشخص نیست جنگ سیاسی داخلی در آمریکا به کجا ختم خواهد شد.»

نظر شما