شناسهٔ خبر: 136323 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در صحن علنی صورت گرفت؛

مخالفت مجلس با تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت و واردات دارو

طرح تحول سلامت 43 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مصوبه کمیسیون بهداشت مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت و واردات دارو موافقت کردند.

به گزارش «نماینده» در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون بهداشت مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اختصاص و توزیع منابع در طرح تحول سلامت، عملکرد سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و بررسی نحوه اجرای طرح سلامت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

محمدنعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت ضمن قرائت این گزارش اظهار داشت: پس از ارجاع سه درخواست تحقیق و تفحص از طرف هیات رئیسه در عرض یک ماه به کمیسیون بهداشت با موضوعات مذکور با توجه به ارتباط موضوعات مطروحه و نظر ریاست مجلس مبنی بر تجمیع موضوع مورد درخواست، با توافق درخواست کنندگان کمیته ای به ریاست قاضی پور تشکیل و مسئول بررسی محورهای مورد تقاضای تحقیق و تفحص به این کمیته واگذار شد.

وی ادامه داد: در نهایت در جلسه ۲۰ فروردین سال جاری کمیسیون گزارش مربوطه را با اکثریت آرا رد کرد.

امینی فرد در تشریح محورهای تحقیق و تفحص گفت: بررسی نحوه توزیع اعتبارات طرح تحول سلامت بین روستاها، شهرها و مناطق محروم، تطبیق پرداختی به پزشکان و دست اندکاران بخش سلامت یا قانون مدیریت خدمات کشوری، بررسی نحوه پرداخت حق الزحمه پزشکان و پرستان بخش دولتی و عمومی قبل و بعد از اجرای طرح تحول، گزارش اثربخشی مکانیزم های تمالی و اداری اعمال شده جهت اطمینان از تک شغله و تمام وقت بودن پزشکان پس از اجرای طرح تحول سلامت از محورهای مهم این تحقیق و تفحص بود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت ادامه داد: بررسی میزان اعتبارات مصرف شده جهت واردات دارو و تجهیزات پزشکی پس از اجرای طرح تحول و تطبیق آن با سیاست های اقتصاد مقاومتی، گزارش هزینه‌کرد از عملکرد یک درصد ارزش افزوده و هدفمندی یارانه ها، عدم ارائه گزارش شفاف و دقیق در آمار نامه دارویی کشور در مقطع سال های ۹۲ تا ۹۵ به طور کامل و آنالیز شده شامل داروها و مکمل ها نیز از موضوعات مورد بررسی در این تحقیق و تفحص بوده است.

وی اظهار داشت: بررسی موضوعاتی مانند عدم شفافیت در واردات دارویی با ترفندهای خاص، فرار مالیاتی و عدم پرداخت عوارض گمرکی در داروهای وارداتی، عدم وجود شفافیت لازم در خصوص لیست های دارویی، عدم شفافیت در محاسبه قیمت گذاری در داروهای وارداتی و توجه به برخی شرکت های خاص اعم از وارداتی و تولید داخل، تغییر فاحش قیمت شیر خشک قبل و بعد از طرح تحول علیرغم ثابت بودن نرخ ارز از موضوعاتی بود که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

امینی فرد اظهار داشت: عدم شفافیت ارتباط سازمان غذا و دارو و ارتباط آن با هیات امنای ارزی در خصوص واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک، عدم شفافیت وجوه واریز شده به حساب های هیات امنای ارزی، تلاش و حرکت سازمان غذا و دارو به سمت انحصار در واردات دارو و واردات پزشکی، تلاش در تبیین عدم تخصص سازمان های گمرک، وزارت صنایع و معادن و همچنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به منظور تفویض قیمت گذاری و اعلام تخصصی به سازمان غذا و دارو به منظور گریز از پرداخت عوارض و تعیین قیمت دارو به نفع برخی شرکت های خاص، واگذاری برخی برندهای معروف آرایشی و بهداشتی شرکت های خاص، ابهام در قراردادهای خرید ۱۶۰۰ آمبولانس از لهستان و دیزل خودرو با تجیزهات لهستانی، ضربه به شرکت های تولید داخلی به بهانه تولید تحت لیسانس که منجر به تعطیلی برخی شرکت های تولیدی شده است نیز از موضوعات مهمی بود که در این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه نادر قاضی پور رئیس کمیته تحقیق و تفحص در دفاع از این طرح گفت: ۲۷ فروردین ماه رئیس کمیسیون بهداشت مصاحبه ای در خصوص این تحقیق و تفحص با یکی از رسانه ها داشته و اعلام کرده است تنها ۵ نماینده این طرح را امضا کرده اند در صورتی که امضاکنندگان این طرح تحقیق و تفحص ۱۹ نفر بودند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به خاطر ملت باید نقاط مثبت طرح تحول سلامت مشخص شود علاوه بر این اسامی واردکنندگان و توزیع کنندگان دارو اعلام شود تا باعث ترس خاطیان شود.

وی با انتقاد از عدم موافقت کمیسیون بهداشت با بررسی این طرح طبق ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی گفت: ۱۵ سال از بومی سازی دانش فنی داروهای خاص می گذرد با تلاش متخصصان کشور داروها با کمترین میزان ارزبری تولید می شوند اما شاهد واردات دارو از کشورهایی مانند آرژانتین هستیم.

نمایندگان در پایان با ۱۱۴ رای موافق، ۶۶ رای مخالف، ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۳ نمایده حاضر در مجلس با مصوبه کمیسیون بهداشت مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت موافقت کردند.

نظر شما