شناسهٔ خبر: 136259 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

تحلیلگر اندیشکده بروکینگز:

اگر رئیسی و قالیباف همینطور پیش بروند رئیس جمهور بعدی یک اصولگرا خواهد بود

تحلیلگر اندیشکده بروکینگز بروکینگز: تمرکز اصولگرایان باید بر «جذب آرایی علاوه بر آرای سنتی اصولگرایان» باشد و استقامت، پیروی از همین سیاست فعلی، و حفظ اتحاد بین اصولگرایان رمز پیروزی آنهاست.

به گزارش «نماینده»، اندیشکده «بروکینگز» در تازه‌ترین تحلیل خود از انتخابات ایران، بزرگترین رمز برتری نامزدهای اصولگرایی بر حسن روحانی و پیروزی یکی از دو نامزد اصلی این حزب را ایستادگی و استقامت آنها، ائتلاف، تمرکز بر سیاستی که در پیش گرفته‌اند، و جذب آرای جوانان و آرای مردد دانست.

اندیشکده مطرح بروکینگز که به عنوان برترین اندیشکده جهان شناخته می‌شود، در تحلیل تازه خود به قلم «سوزان مالونی» به تاریخ ۳ می (۱۳ اردیبهشت) آورد: در حالی که این روزها ۶ نامزد انتخاباتی در انتخابات ایران به شدت مشغول تبلیغات خود هستند و مناظرات تلویزیونی حاکی از عملکرد ضعیف روحانی چه در مناظره اول با کاندیدای پوششی‌اش و چه در روزهای بعد با دفاعیات غیرقابل لمس‌اش بوده، دو نامزد انتخاباتی را می‌توان رقیب اصلی روحانی دانست: «محمد باقر قالیباف» و «ابرهیم رییسی». رشد آرای رییس در نظرسنجی نشان از اقبال به سمت با وی با توجه به شناخته‌تر شدن‌اش دارد اما این قالیباف است که به عنوان سکان‌دار اصلی اصولگرایان شناخته می‌شود.

مالونی در ادامه نوشت: اگر دو نامزد اصولگرا همینطور با همین فرمان پیش بروند و صف اتحاد خود را حفظ کنند و با حفظ مواضع و سیاست‌های فعلی، یکی از آنها سر بزنگاه به نفع آنکه پتانسیل بیشتری دارد کنار برود، شاهد یک رییس‌جمهور اصولگرا در دور بعد خواهیم بود. پشتوانه روحانی پیوسته بر توافق هسته‌ای و اثرات مثبتی که از آن حرف می‌زند بوده است اما این اثرات، اثراتی است که هیچگاه در زندگی اقتصادی مردم حس نشده است و به همین دلیل اقبال به روحانی در این دوره بسیار کمتر از حد انتظار بوده است. یکی از اشتباهات اصلاح‌طلبان ایفای نقش پوششی اسحاق جهانگیری در مناظره اول بود که شاید با وصل کردن قالیباف به کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند، تعداد قابل توجهی از آرای قالیباف را تحت تاثیر قرار داد اما این قالیباف بود که با ایفای نقش محوری در آن مناظره و ثبت تصویری از جدال نابرابر یک در مقابل دو، توانست محبوبیت خود را حفظ نماید. وانگهی در مراحل بعدی، شاهد رشد آرای قالیباف در نظرسنجی‌ها بوده‌ایم.

نکته مهم دیگری که تحلیلگر بروکینگز به آن تاکید می‌کند این است که در دوره قبلی در سال ۹۲، مجموعه آرای سه نامزد اصولگرا ۱۴ میلیون در مقابل ۱۸.۷ میلیون رای روحانی بود. این بدان معناست که اصولگرایان -هر چند هم که روحانی دچار ریزش آرا شده باشد- نیاز به رای‌دهندگانی علاوه بر رای‌دهندگان سنتی خود دارند. به عبارتی دیگر، نامزدهای اصولگرا با قرار دادن جوانان و آرای مردد در معرض لمس وعده‌هایشان می‌توانند رای آنها را در سبد خود داشته باشند و عملا روحانی را دچار مشکل بزرگ کنند.

این اندیشکده در پایان تحلیل خود آورد: در هرصورت با توجه به شانس بیشتر قالیباف نسبت به رییسی و اقبال بیشتر جوانان به او، اگر اصولگرایان دیگر بتوانند به او کمک کنند وی می‌تواند با نقشی تاثیرگذار در مناظره پایانی عملا کار را به نفع خود و جبهه اصولگرایان تمام کند. هر چند که اصلاح‌طلبان با ارائه تصویر یک نظامی فرصت‌طلب رادیکال از قالیباف در ذهن جوانان ایرانی سعی در تخریب او و ریزش آرای‌اش دارند، اما تمرکز اصولگرایان باید بر "جذب آرای علاوه بر آرای سنتی (آرای جوانان و آرای مردد) " باشد و استقامت، پیروی از همین سیاست فعلی، و حفظ اتحاد بین اصولگرایان رمز پیروزی آنهاست.

نظر شما