شناسهٔ خبر: 135857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اختلافات بارز مسکو و ریاض درباره سوریه

دیدار وزاری خارجه روسیه و عربستان با وجود اظهارات مثبت وزرای امور خارجه روسیه و عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، اختلاف نظر و ارزیابی متفاوت دو طرف از اوضاع سوریه همچنان بارز است.

به گزارش «نماینده»، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با "عادل الجبیر" همتای عربستانی خود ابراز اطمینان نمود که عربستان سعودی و روسیه هیچ اختلاف نظر غیرقابل حلی در مورد حل و فصل بحران در سوریه ندارند.

البته برغم ادامه اظهارات بسیارتند مقامات ریاض در مورد اوضاع سوریه و بخصوص مقامات دمشق، محافل کارشناسی علائمی نشان دهنده ملایمتر شدن مواضع عربستان در مورد سوریه را مورد توجه قرار داده اند.  

موارد اختلاف ریاض و مسکو کاملا بارز است

با وجود اظهارات مثبت وزیر خارجه روسیه، دو طرف همچنان بر مواضع قبلی و ارزیابیهای خود از مشکلات در سوریه باقی ماندند. برای مثال الجبیر معتقد است که "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه نمی تواند هیچ نقشی در آینده این کشور داشته باشد، چون مسئول اصلی کشتارمردم این کشور و سیل انبوه پناهجویان به سایر کشورهاست. این در حالی است که دیدگاه مقامات مسکو در این باره کاملا متفاوت است. وی همچنین حضور نیروهای نظامی ایران و حزب الله لبنان در سوریه را مخرب دانسته و بر مواضع قبلی عربستان در این باره تاکید کرد، در صورتیکه وزیر امور خارجه روسیه با دیدگاه وی موافق نبود. اختلاف نظر دیگر ریاض و مسکو در مورد حادثه «حمله شیمیایی» در شهر خان شیخون سوریه است که عربستان عامل آن را مقامات دمشق می داند، در حالیکه روسیه کاملا با این نظر مخالف است.  

به نوشته این روزنامه، البته نباید از نظر دور داشت که اظهارات مثبت در مورد اهمیت روابط دوجانبه روسیه و عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک لاوروف و الجبیر، بیش از موارد مورد اختلاف دو طرف بود. اهمیت این مسئله از آن جهت است که مقامات دو کشور در حال فراهم سازی مقدمات سفر پادشاه عربستان به روسیه هستند که البته زمان این سفر هنوز در حال بررسی است.

عربستان واقعا خواستار توسعه روابط با روسیه است

"گریگوری کوساچ" استاد مطالعات خاورمیانه در دانشکده تاریخ، حقوق و سیاست دانشگاه دولتی مسائل بشردوستانه روسیه توضیح داده است: «روسیه طی یکی دو سال گذشته واقعا به عاملی تبدیل شده است که مسائل مربوط به سوریه بدون حضور این کشور قابل حل و فصل شدن نیست. این در حالی است که از سوی دیگر، عربستان سعودی هم یکی از کشورهای مهم منطقه خلیج فارس است که به توسعه روابط تجاری-اقتصادی با روسیه علاقه زیادی دارد، بخصوص آنکه در این صورت در نهایت امر هم می تواند به نوعی روی مواضع مسکو در قبال سوریه تاثیر گذار بوده و آن را تا حدودی به سمت مواضع خویش سوق دهد.»

به عقیده این کارشناس، البته علائمی در خصوص نزدیک تر شدن مواضع هر دو طرف در زمینه حل و فصل مشکلات در سوریه دیده می شود. وی افزود: «ترکیه تنها کشور عضو ناتو است که با روسیه در حل و فصل بحران سوریه همکاری دارد و مقامات دو کشور دائما در این مورد با یکدیگر رایزنی و تبادل نظر می کنند. این در حالی است که ترکیه از جمله متحدان عربستان در منطقه محسوب می شود و نقش زیادی هم در روی مواضع ریاض دارد. بدین ترتیب این ارتباط سه جانبه می تواند وضعیت مناسبی را برای رفع اختلافات در مورد سوریه فراهم کند.»

کوساچ در مورد امکان تغییر موضع گیری مقامات ریاض در مورد "بشار اسد" هم یادآور شد: «مواضع عربستان در مورد سوریه و از جمله بشار اسد، بطور کلی در مقایسه با گذشته کمی نرمتر شده است. شاهد این ادعا هم آن است که در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب به ریاست عربستان، حتی یک کلمه هم در مورد لزوم کنار گذاشته شدن رئیس جمهوری سوریه به میان نیامده و تنها اشاره شده بود که این مسئله به خواست مردم سوریه بستگی دارد. و این موضع گیری دقیقا همان چیزی است که مقامات مسکو بر آن اصرار دارند.»

برچسب‌ها:

نظر شما