شناسهٔ خبر: 135704 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیرترین و جوان‌ترین کاندیداهای ریاست‌جمهوری + جدول

کاندیداها پیرترین و جوان‌ترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چه کسانی هستند؟

به گزارش «نماینده»، با اعلام رسمی اسامی کاندیداهای احزار صلاحیت ‌شده انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در شب ۳۱ اردبیهشت از سوی وزارت کشور، همه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره اسامی آنان پایان یافت.

بر این اساس، سید مصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری کوشایی، حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی ساداتی، محمدباقر قالیباف و  سید مصطفی هاشمی‌طبا ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این دوره شدند.

** پیرترین کاندیداهای ریاست‌جمهوری

نام و نام خانوادگی تاریخ تولد سن                مدرک تحصیلی  دانشگاه       گزیده سوابق


"سیدمصطفی هاشمی‌طبا"

  ۱۳۲۵

۷۱ ساله

فوق لیسانس

پلی تکنیک

در دولت‌های باهنر و موسوی وزیر صنایع بوده و در دولت دوم هاشمی و دولت اول خاتمی نیز ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده داشته است. او از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ و از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ رئیس کمیته ملی المپیک بود.

"سیدمصطفی میرسلیم"

۱۳۲۶

 ۷۰ ساله

فوق لیسانس

پواتیه(فرانسه)

 وزیر ارشاد اسلامی دولت هاشمی و از اعضای حزب جمهوری بود که به پیشنهاد بنی‌صدر برای نخست وزیری به مجلس معرفی شد، اما نمایندگان موافقت نکردند. وی از سال ۶۱ به مدت ۷ سال سرپرست نهادریاست‌جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهور بود.

او هم اکنون عضو مجمع تشخیص است.

"حسن روحانی"

۱۳۲۷

۶۹ ساله

 دکتری

 گلاسکو

انگلیس

از سال ۱۳۷۰ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. روحانی از ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ دبیر شورای عالی امنیت ملی و برای یک دوره بیش از ۲۰ ساله نیز رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بوده است. او که سابقه ۵ دوره نمایندگی مجلس را نیز دارد. هم اکنون رئیس دولت یازدهم است.

** جوان‌ترین‌ کاندیداهای ریاست‌جمهوری

نام و نام خانوادگی

تاریخ تولد سن                     

مدرک تحصیلی  دانشگاه   گزیده سوابق

"محمد باقر قالیباف"

۱۳۴۰

۵۶ سال

 دکتری

 تربیت مدرس

قالیباف از شهریور ۸۴ تاکنون شهردار تهران است. او دانشیاری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، ریاست قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، فرماندهی نیروی هوایی سپاه و فرماندهی نیروی انتظامی را نیز در سوابق خود دارد.

"سید ابراهیم رئیسی"

۱۳۳۹

۵۷ سال

دکتری

شهید مطهری

تولیت آستان قدس رضوی از سال گذشته، معاونت اول قوه قضائیه (۸۳-۹۳)، ریاست سازمان بازرسی کل کشور (۷۳-۸۳) و دادستانی کل کشور (۹۳-۹۴) در سوابق "حجت‌الاسلام رئیسی" دیده می‌شود.

"اسحاق جهانگیری"

۱۳۳۶

۶۰ سال

دکتری

آزاد اسلامی

دو دوره نمایندگی مجلس(۶۳ تا ۷۰)، استانداری اصفهان و هشت سال وزارت صنایع در دولت هفتم و هشتم را در کارنامه جهانگیری وجود دارد. وی از سال ۹۲ تاکنون معاون اول روحانی بوده است.

نظر شما