شناسهٔ خبر: 135304 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

صداوسیما یار دوازدهم روحانی در رقابت‌های انتخاباتی

صدا و سیما اطمینان از فشار دولتی‌ها بر رسانه ملی اما زمانی به قطعیت رسید که در کمتر از ۱۲ ساعت پس از پخش گفتگوی رئیس صداوسیما، پخش زنده سخنرانی رئیس جمهور از رسانه ملی از سر گرفته شد!

به گزارش «نماینده»، روز شنبه و در جریان عدم پخش زنده مراسم سخنرانی رئیس جمهور در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» واکنش همه‌جانبه رسانه‌های دولتی و اصلاح طلب مبنی بر فاصله گرفتن رسانه ملی از اصل بی‌طرفی برانگیخته شد به طوری که به طور همزمان و با حجم گسترده فضای رسانه‌ای و کانال‌های تلگرامی نزدیک به دولت هجمه علیه سازمان صدا و سیما را آغاز کرده و صداوسیما را به تخریب دولت در آستانه انتخابات متهم کردند.

موضوعی که همان شب رئیس رسانه ملی به آن واکنش نشان داد و در گفتگویی به بیان آماری از میزان اختصاص شبکه ملی به فعالیت‌ها و عملکرد دولت پرداخت تا گمانه زنی دربارهٔ فشارهای دولت به این سازمان را به یقین تبدیل کند.

عبدالعلی علی عسکری در این گفتگو که شنبه شب از تمام بخش‌های خبری رسانه ملی پخش شد عنوان کرد: رسانه ملی در حمایت از دولت تلاش‌های زیادی انجام داده است، حتی همکاران من آماری از عملکرد سازمان استخراج کردند که نشان می‌دهد از آغاز سال ۹۵ تا بهمن ماه روزانه ۲۱ ساعت از برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌های مختلف به بیان اقدامات دولت مربوط بوده است.

رئیس صدا و سیما این را هم گفت که براساس آمار استخراج شده هر کدام از اعضای کابینه نیز به طور متوسط در مدت مشابه روزانه ۶ ساعت از شبکه‌های مختلف رسانه ملی استفاده کرده‌اند.

البته علی عسکری این راه هم خطاب به دولتی‌ها اعلام کرد که ما در این زمینه غیرتی تر از شما هستیم و اگر خشتی روی خشت گذاشته شود به مردم نشان می‌دهیم.

رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنانش غیرمستقیم اشاره‌ای همه به موضوع عدم پخش زنده سخنرانی رئیس دولت یازدهم کرد: با توجه به ورود به فضای انتخاباتی و شروع ثبت نام کاندیداها از روز سه شنبه این هفته، عقل حکم می‌کند، صدا و سیما برای حفظ عدالت رسانه‌ای، در انعکاس و پخش برنامه‌های اعضای دولت، ملاحظاتی را تا پایان انتخابات در نظر بگیرد که دوستان دولت نیز بر آن صحّه می‌گذارند.

اطمینان از فشار دولتی‌ها بر رسانه ملی اما زمانی به قطعیت رسید که در کمتر از ۱۲ ساعت پس از پخش گفتگوی رئیس صداوسیما، پخش زنده سخنرانی رئیس جمهور از رسانه ملی از سر گرفته شد!

روحانی صبح یکشنبه در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای سخنرانی کرد و طبق سنوات گذشته این سخنرانی به طور کامل از رسانه ملی پخش زنده شد. حتی رسانه ملی به این حد هم اکتفا نکرد و پیش از پخش سخنرانی روحانی، مراسم رونمایی چند دستاورد هسته‌ای با حضور روحانی، صالحی و ظریف را هم بطور زنده پخش نمود.

سخنرانی که رئیس جمهور به مانند همه برنامه‌های ۲ سال اخیرش در آن گریزی هم به توافق هسته‌ای زد و این بار «برجام» را «ابری» خواند که بارش آن منوط به درخواست «جنگل‌ها و مراتع» است.

اکنون مخاطبان با این سؤال روبرو هستند که به راستی چرا دولت تدبیر و امید که مدعی حقوقدانی و رعایت قانون است حتی یک روز توقف در سیر تبلیغات زودهنگام خود برای انتخابات را تاب نیاورد؟

از سوی دیگر اصلاح طلبان که همیشه شعار لزوم بی‌طرفی رسانه ملی و عدم حمایت آن از جریان یا شخصیتی خاص را سر می‌دهند، درخصوص این اقدام جانبدارانه رسانه ملی که به صراحت نشانه‌های فشار سازمان یافته دولتی در آن هویداست، چه عکس العملی دارند؟

نظر شما