شناسهٔ خبر: 135002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حضور قطعی افغانستان در نشست مسکو؛ زندانیان حزب اسلامی حکمتیار آزاد می‌شوند

مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان با تاکید بر حضور نماینده این کشور در نشست صلح مسکو از آزادی زندانیان حزب اسلامی حکمتیار در پی توافق صلح با این حزب نیز خبر داد.

به گزارش «نماینده»، «شاه‌حسین مرتضوی» سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان از حضور نماینده این کشور در نشست مسکو خبر داد.

وی در ارتباط با حضور افغانستان در نشست مسکو گفت: نماینده افغانستان در هر نشستی که با محوریت این کشور باشد باید شرکت کند زیرا که در غیاب افغانستان کسی نمی‌تواند برای این کشور تصمیم‌گیری کند.

مرتضوی افزود: براساس تصمیم حکومت افغانستان، کمتر از دو هفته دیگر دیگر نماینده این کشور در نشست مسکو که در ارتباط با بررسی اوضاع افغانستان به میزبانی روسیه برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در رابطه با اظهارات اخیر مقامات روسی مبنی بر تماس با طالبان تاکید کرد: خواسته ما از کشورهای منطقه این است که تنها با دولت مشروع و قانونی افغانستان در تماس باشند و خواسته خود را مطرح کنند و این یعنی روابط کشورها با افغانستان باید دولت محور باشد.

وی یادآور شد: ما به دنبال این هستیم تا افغانستان سبب اتحاد کشورها و گره زدن منافع جمعی باشد نه اینکه تبدیل به میدانی برای تقابل منافع کشورها شود، همچنین از کشورهای منطقه می‌خواهیم که علاوه بر ارتباط‌گیری با حکومت افغانستان، وضعیت این کشور را درک کرده و متوجه این موضوع باشند که تروریست نه تنها دشمن افغانستان بلکه دشمن بشریت بوده و امروز افغانستان است که به نیابت از دیگران قربانی می‌دهد.

مرتضوی همچنین در ادامه از آزادی زندانیان حزب اسلامی حکمتیار در هفته آینده خبر داد و عنوان کرد: در هفته آتی براساس توافق صورت گرفته با حزب اسلامی قرار است تعدادی از زندانیان این حزب آزاد شوند و تا ۱۵ روز آینده نیز حکومت افغانستان آمادگی عملی ساختن تعهدات خود را دارد.

سرپرست دفتر سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان ادامه داد: در مقابل ما نیز از حزب اسلامی این انتظار را داریم که زمان ورود حکمتیار، رهبر حزب اسلامی را مشخص و اعلام کند.

وی در خاتمه خبر قطع بودجه شورای عالی صلح را رد کرد و گفت: شورای عالی صلح به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مرتضوی در حالی از حضور افغانستان در نشست مسکو خبر می‌دهد که طالبان تاکنون در این ارتباط واکنشی نشان نداده‌اند.

هر چند مسکو از حضور واشنگتن در این نشست استقبال کرد اما  آمریکا اعلام کرده که در این نشست شرکت نمی‌کند.

چندی پیش یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود که بدلیل روشن نبودن هدف روسیه از برگزاری نشست و عدم مشورت با آمریکا در نشست مسکو شرکت نمی‌کند.

طالبان نیز حضور خود را منوط به دعوت رسمی در این نشست کردند اما حنیف اتمر پس از این اظهار نظر طالبان گفته بود این نشست در سطح دولت‌ها برگزار می‌شود و طالبان حضور نخواهند داشت.

نظر شما