شناسهٔ خبر: 135001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

گاتیلوف: ایجاد رقابت بین مذاکرات آستانه و ژنو شکست خورده است

گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است تصمیم «مبارزه با مصونیت مجازات» در سوریه در خارج از اختیارات مجمع عمومی سازمان ملل بوده و حل و فصل سیاسی بحران سوریه را دشوار می‌کند.

به گزارش «نماینده» به نقل از خبرگزاری تاس، "گنادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تلاش برای «مبارزه با مصونیت از مجازات» در سوریه که پایه و اساس تصمیم گیری در مورد آن در خارج از چارچوب قوانین و ضوابط بین المللی بوده است، می تواند حل و فصل سیاسی بحران در این کشور را مشکل سازد.  

گاتیلوف در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «تریبون دی ژنو» در این خصوص تاکید کرده است: «در هر صورت مسئله ابزاری "مبارزه با مصونیت از مجازات" می تواند مانع جدی برای حل و فصل سیاسی و مسالمات آمیز مناقشه در سوریه شود، در حالی که مذاکرات در ژنو و آستانه به سمت پیشرفت در حرکت هستند و اولویت آنها آشتی ملی بین نیروهای سوری است.»

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شده است که در تاریخ ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۶ مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که ایجاد گروهی برای جمع آوری اطلاعات در مورد امکان جنایات جنگی در سوریه از سال ۲۰۱۱ به اینطرف به منظور ادامه تحقیقات در این زمینه را در نظر گرفته است. به گفته وی، در زمان رای گیری برای این قطعنامه، ۱۵ کشور، از جمله روسیه با آن مخالفت کرده و ۵۲ کشور نیز به آن رای ممتنع داده بودند. در تاریخ ۹ ماه مارس سال ۲۰۱۷ نشست این گروه در لاهه برگزار شد که در آن تصمیم گرفته شد تا تحقیقات گسترده تر و تحت پیگرد قرار گرفتن مسئولان جنایات جنگی در سوریه آغاز شود.

گاتیلوف افزود: «ما چنین مکانیزمی را غیرقانونی می دانیم. تصمیم گیری برای ایجاد چنین ارگانی خارج از اختیارات مجمع عمومی سازمان ملل بوده و با منشور این سازمان مغایرت دارد. تعقیب و تحقیقات کیفری و جزایی شامل مسئولیتها و اختیارات مجمع عمومی نمی شود. ضمن اینکه کشورهای بسیاری از اعضای این مجمع با این مسئله مخالف بوده و یا از آن حمایت نکرده اند و این تصمیم گویای دیدگاه جامعه بین الملل نیست.»

شکست تلاشها برای ایجاد رقابت بین آستانه و ژنو

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، عدم شرکت هیئت نمایندگی گروههای مسلح مخالف سوری در رایزنیهای ۱۵-۱۴ ماه مارس در آستانه (پایتخت قزاقستان) را می توان تلاش بی پایه و اساس برای ایجاد رقابت بین مذاکرات پیرامون بحران سوریه در آستانه و ژنو ارزیابی کرد که البته این تلاش با شکست مواجه شده است.

گاتیلوف توضیح داد: «ما متاسف هستیم که هیئت نمایندگی مخالفان مسلح سوری با عدم شرکت خود در مذاکرات آستانه نشان داده که علاقه ای به حل و فصل مشکلات مردم سوریه ندارند. این امکان وجود دارد که کسانی که این گروهها را متقاعد کرده اند تا این رایزنیهای مهم را تحریم کنند، تلاش داشتند تا بین مذاکراتی که در آستانه جریان دارد و مذاکرات بین سوریها در ژنو، رقابت و دوگانگی بوجود آورند، ولی باید بگویم که این تلاش شکست خورده و این دو رویداد مهم همچنان به سمت پیشرفت در حرکت هستند.»

این دیپلمات روس که در رایزنیهای صورت گرفته در ژنو طی ۲۷ الی ۳۱ ماه مارس حضور داشت، تاکید کرد: «روند مذاکرات ژنو در واقع پایه و اساس حرکت به سمت حل و فصل سیاسی بحران در سوریه است. مقامات مسکو همیشه از مذاکرات مسالمت آمیز در این راستا حمایت کرده و دقیقا به همین دلیل هم شکل رایزنیهای در آستانه با مشارکت مسکو، تهران و آنکارا با هدف حمایت از مذاکرات ژنو بوجود آمده است و تا به امروز هم با موفقیت این امکان را فراهم ساخته تا سطح خشونت و درگیریهای نظامی در سوریه کاهش پیدا کند و این روند تاثیر مثبتی هم بر جو حاکم بر مذاکرات بین سوریها در ژنو داشته است.»

پنجمین دور مذاکرات بین سوریها در ژنو تحت نظارت سازمان ملل از تاریخ ۲۳ الی ۳۱ ماه مارس با حضور هیئت نمایندگی دولت سوریه و مخالفان آن، شامل نمایندگان سه گروه «قاهره»، «مسکو» و «ریاض» تشکیل شد.

سومین دور رایزنیهای بین المللی در آستانه نیز ۱۵-۱۴ ماه مارس برگزار شد که در آن هیئتهای نمایندگی کشورهای ضامن صلح در سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) و همچنین نمایندگان سازمان ملل متحد، کشورهای اردن و آمریکا و البته هیئت نمایندگی دولت سوریه حضور داشته، ولی گروههای مخالف مسلح سوری، این دور از مذاکرات را تحریم کردند.

نظر شما