شناسهٔ خبر: 134885 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آمریکایی‌ها از گرمی روابط ایران و روسیه راضی نیستند

زارعی یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است که همکاری ایران و روسیه در مهار تروریسم در سوریه موثر بوده است و در حال حاضر نیز دو کشور در مرز همکاری‌های استراتژیک دارند.

به گزارش «نماینده» سعدالله زارعی کارشناس سیاست خارجی؛ با بیان اینکه روابط ایران و روسیه از سال‌های گذشته مراحل رو به رشدی را تجربه کرده است، اظهارداشت: سفر رئیس جمهور ایران به مسکو طبیعتا اقدامی مهم در راستای ارتقای بیشتر روابط دو کشور خواهد بود و ابعاد مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای را در برمی‌گیرد.

زارعی ادامه داد: همانطور که می‌دانید روسیه عضو سازمان ملل و قدرت بین‌المللی است. لذا می‌تواند در پیشبرد اهداف ایران در ابعاد بین‌المللی از جمله پرونده سوریه موثر واقع شود.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اهداف سفر رئیس جمهور به مسکو تصریح کرد: اهداف سفر حجت‌الاسلام روحانی فراتر از بحث سوریه بوده و موضوعات مختلفی از جمله اهداف سیاسی و اقتصادی را در برمی‌گیرد.

وی گفت: همکاری ایران و روسیه در مهار تروریسم در سوریه موثر بوده است و خوشبختانه تا حد زیادی توانسته‌ایم ثبات را به این کشور بازگردانیم همچنین ایران و روسیه می‌توانند در این مسیر اقدامات مشترکی صورت دهند به طوری که در حال حاضر نیز دو کشور در مرز همکاری‌های استراتژیک برای حل بحران سوریه قرار دارند.

زارعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشوری همچون آمریکا قادر خواهد بود در روابط ایران و روسیه خللی ایجاد کند، تأکید کرد: طبیعتا آمریکا از گرمی روابط ایران و روسیه راضی نیست، آنها نه تنها از نزدیکی ایران به روسیه بلکه از نزدیکی هیچ کشوری با ایران و روسیه خشنود نمی‌شوند بر این اساس اقداماتی را برای غیرفعال کردن روابط دو کشور به کار می‌گیرند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان یادآور شد: روابط دو جانبه ایران و روسیه تحت تأثیر گرایش‌های آمریکایی قرار نمی‌گیرد. چرا که دو کشور بر اساس مصالح و منافع خود تصمیم‌گیری می‌کنند و طبیعتا این تصمیمات تحت تأثیر چالش‌های بین‌المللی قرار نمی‌گیرد.

نظر شما