شناسهٔ خبر: 134016 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لابی اعضای کابینه با ترامپ برای حذف عراق از ممنوعیت جدید سفر

ترامپ مقام‌های ارشد کابینه ترامپ با رئیس جمهور آمریکا لابی و رایزنی کرده‌اند تا عراق را از فهرست ۷ کشور مسلمان که اتباع آنها از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند، حذف نماید.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، مقام های ارشد کابینه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رایزنی کرده اند تا نام عراق را از فهرست ۷ کشور مسلمان که مهاجران و پناهجویان آنها اجازه ورود به آمریکا را ندارند، حذف کند. یک مقام رسمی دولت آمریکا نیز گفته است که نام عراق در دستور جدید ممنوعیت سفر که قرار است به زودی از سوی ترامپ اعلام شود، قرار نخواهد داشت.

۳ مقام آمریکایی اعلام کرده اند که اعضای ارشد کابینه ترامپ در نشست های جداگانه ای درباره این مساله با رئیس جمهور آمریکا رایزنی و گفتگو کرده اند. جیمز ماتیس وزیر دفاع، اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و جان کیلی وزیر امنیت داخلی از جمله افرادی بوده اند که درباره حذف نام عراق از این فهرست با ترامپ صحبت کرده اند. علت اصلی این درخواست ادامه عملیات نظامی و غیر نظامی آمریکا در عراق بوده است.

یک مقام رسمی دولت آمریکا نیز تاکید کرده است که در فرمان جدید احتمالا نامی از عراق دیده نخواهد شد. یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفت، وزارت خارجه مطمئن است که نام عراق در این فهرست نخواهد بود. البته کاخ سفید در پاسخ به این سئوال که آیا عراق در فرمان جدید ترامپ از فهرست کشورهای مسلمان که ورود اتباع آن به آمریکا ممنوع شده، حذف خواهد شد، گفت: کاخ سفید فعلا درباره فرمان جدید مهاجرتی موضع گیری نخواهد کرد.

فرمان جدید ترامپ احتمالا روز دوشنبه اعلام خواهد شد. دادگاه های فدرال آمریکا فرمان ۲۷ ژانویه ترامپ را در خصوص ممنوعیت موقت ورود اتباع و مهاجران ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را لغو کرده اند.

ترامپ ادعا کرده است که اتخاذ این تدابیر برای تقویت امنیت ملی آمریکا و مقابله با حملات تروریستی لازم و ضروری است. اعلام فرمان جنجالی ترامپ با مخالفت های گسترده داخلی و بین المللی روبرو شده است.

نظر شما