شناسهٔ خبر: 133978 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عضو فراکسیون امید و نماینده مردم یزد در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»:

برای رفع بیکاری باید چرخ اقتصاد بچرخد 

موسوی خواست عمومی مردم ایران یعنی «رونق اقتصادی» اشتغال‌زایی و رفع بیکاری است؛ اگر این چرخ به‌درستی بچرخد مشکل مسکن، بیکاری و... نیز حل می‌شود.

به گزارش هفته نامه «نماینده»؛ «سیدابوالفضل موسوی کوچه‌بیوکی» نمایندۀ اصلاح‌طلب مردم یزد و اشکذر در خانه ملت است؛ وی توانست با کسب ۱۲۴۴۴۸ رأی از مجموع ۲۴۷۲۵۹ رأی مأخوذه صحیح، به‌عنوان نمایندۀ مردم این حوزه انتخابیه وارد مجلس دهم شود. موسوی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» به‌صورت کلی به بیان مشکلات مردم یزد پرداخته است.

* در حال حاضر مهم‌ترین مشکل مردم یزد چیست؟
زمانی که دربارۀ مشکلات مردم استان یزد صحبت می‌کنید اولین موضوعی که به آن برمی‌خورید بحث نبود آب و عدم تأمین آن است. در بعضی از آمارها استان یزد خشکسال‌ترین یا کم‌آب‌ترین استان در بین استان‌ها به شمار رفته و دوره خشکسالی طولانی را طی کرده است.
* در حال حاضر آب این منطقه چگونه تأمین می‌شود؟
۸۰ درصد از سفره‌های زیرزمینی این منطقه مصرف شده است. آب آشامیدنی یزد از آب انتقالی که از سرشاخه‌های زاینده‌رود می‌گذرد، تأمین می‌شود و اگر خدای نکرده آن هم قطع شود، دیگر در استان هیچ آب آشامیدنی وجود نخواهد داشت. بنابراین این مسئله که آب مایۀ حیات است در استان یزد صددرصد مفهوم دارد.
* در حال حاضر وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم استان چگونه است؟
موضوع اقتصاد در استان یزد از وضعیت کل کشور تبعیت می‌کند. استان یزد استانی صنعتی و معدنی است و به تبع رکودی که در کشور وجود دارد این مسئله بر صنایع و معادن استان نیز تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر این بخش با مشکلاتی نظیر بحث‌های تأمین اجتماعی یعنی بیمه و یا مالیات، گرانی گاز و خدماتی که صنایع مورد نیازشان به آن احتیاج دارند نیز مواجه است.
* مهم‌ترین صنایع موجود در استان یزد کدام است؟
فولاد یزد، نساجی یزد، صنعت کاشی و... که حدود ۶۰ درصد کل کاشی کشور در این استان تولید می‌شود، اما رکود تأثیراتش را بر صنعت استان گذاشته است و این صنایع با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند.
* شرایط مهاجرپذیری این استان را قدری شرح دهید؟
در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر از افغانستانی‌ها به‌عنوان بخش عمده‌ای از مهاجران این استان را تشکیل می‌دهند؛ شاید بتوان گفت در برخی از نقاط استان یزد نسبت جمعیتی ۳ به یک است، یعنی از بین ۳ نفر یزدی یک نفر از آن حتما افغانستانی است.  
* این مسئله بر روی بحث اشتغال چه آثاری دارد؟
تاثیرات منفی بر موضوع اشتغال و امنیت این منطقه گذاشته است؛ به طور مثال قدری از بازار کار مردم یزد را این قشر از آن خود کرده‌اند و شاید بخشی از علت بالا بودن آمار بیکاری در استان یزد این مسئله باشد.
* علت این مهاجرپذیری چیست؟
یزد به نوعی پایگاه سلامت و پزشکی در مرکز ایران و شرق کشور محسوب می‌شود و همین مسئله موجب مهاجرپذیری بیشتر مردم استان‌های شرقی شده است. یعنی مردم سیستان و بلوچستان برای درمانشان به یزد مراجعه می‌کنند ضمن اینکه به لحاظ ارائه هزینه و دریافت خدمات نسبت به تهران یا کلان‌شهرها و شهرهای مرکزی به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر است. از این رو علاوه بر ۱۰۰ هزار نفر مهاجر افغانستانی حدود ۵۰ هزار نفر از استان‌هایی همچون کرمان، سیستان‌وبلوچستان به یزد مراجعه می‌کنند. این در حالی است که جمعیت استان یزد ۱ میلیون نفر است که در این میان ۱۵۰ هزار نفر مهاجر وجود دارد. همچنین برای بسیاری از افغانستانی‌ها، یزد مدینۀ فاضلۀ آنها به شمار می‌رود.
* بافت سنتی و فرهنگی استان یزد چقدر توانسته در امر گردشگری موفق عمل کند؟
میراث فرهنگی و آثار تاریخی یک قابلیت در استان یزد است، اما باید زیرساخت‌هایی اعم از بخش فرودگاهی، خطوط ریلی، هتل‌داری و... و. را در این منطقه تقویت کنیم تا در جذب توریست و گردشگر بیش از اینها موفق باشیم. امسال توانستیم بیشترین گردشگر مذهبی را پس از مشهد و قم جذب کنیم که بخش عمدۀ آن به مراسمات دهه اول محرم برمی‌گردد؛ در حقیقت یزد به شهر حسینیه‌ها معروف است.
در بحث زیرساخت‌های گردشگری یکی زیرساخت فرهنگی است یعنی مردم ما باید فرهنگ پذیرش توریست و گردشگران خارجی و داخلی را داشته باشند؛ طبیعتاً با وجود اینکه با بافت مذهبی یزد همخوان نیستند، شرایط برای گردشگران خارجی فراهم است زیرا ما گردشگر مذهبی زیادی داشتیم.
همچنین امسال توانستیم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد در جذب گردشگر شاهد افزایش باشیم که تصورمان این است گردشگری در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ پنجاه درصد افزایش پیدا کند.
* از منازل قدیمی با بافت سنتی یزد هم برای اقامت گردشگران استفاده می‌شود، این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اقامتگاه‌ها در استان یزد در حال رشد است. برخی منازل با بافت قدیمی و سنتی به هتل و مهمانسرا تبدیل شده‌اند و تا حدودی این خلأ را پر کرده‌اند. حتی می‌توان گفت این منازل جاذبه‌های بیشتری برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.
این در حالی است که بافت تاریخی یزد در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از سوی دیگر قنات‌های استان ثبت جهانی شده است؛ بنابراین در حال حاضر یزد، اصفهان و شیراز مثلث طلایی گردشگری ایران به شمار می‌روند.
* به عنوان آخرین سوال، خواستۀ مردم شهرتان از دولت چیست؟
خواسته مردم یزد، خواست عمومی مردم ایران یعنی «رونق اقتصادی» اشتغال‌زایی و رفع بیکاری است؛ اگر این چرخ به‌درستی بچرخد مشکل مسکن، بیکاری و... نیز حل می‌شود.
 

نظر شما