شناسهٔ خبر: 133857 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رونق اقتصاد ما از رونق بانک ها آغاز می شود

روحانی/2 رئیس جمهور با بیان اینکه بانک های ما رسالت سنگینی بر دوش دارند گفت: اگر اقتصاد ما بخواهد رونق بیابد از رونق بانک ها آغاز می شود

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام حسن روحانی در پنجاه و ششمین مجمع سالیانه بانک مرکزی با بیان اینکه بانک های کشور بی تردید همان رگ هایی هستند که از لحاظ مالی و پولی خون را از منابع مالی کشور یعنی قلب به سراسر کشور و بخش های اقتصادی و جسم فعال در زمینه اقتصادی می رسانند. اگر یک جایی از این رگ ها اشکال پیدا کرده و نتواند خون رسانی کافی انجام دهد بدون تردید بدن دچار مشکل می شود.

وی افزود: بانک های ما رسالت سنگینی بر دوش دارند اگر اقتصاد ما بخواهد رونق بیابد از رونق بانک ها آغاز می شود. اگر بانک های ما نتوانند به اندازه کافی در زمینه مسائل پولی و مالی فعال باشند تحرک بخش اقتصاد ما هم پاین خواهد آمد.

روحانی با اشاره به برخی مشکلات بانک ها ادامه داد: برخی مشکلات به بیرون و برخی مشکلات به درون بانک ها مربوط است گاهی روابط تجاری دچار اختلاف می شود، شرایط تحریم به کشور اعمال می شود و ودجه دچار اختلال می شود که در این شرایط از بیرون مشکلات به سراغ بانک ها می آید. ممکن است یک بان برنامه ریزی و گزینش درست انجام داده اما فشار بیرونی باعث شده که بانک قادر نباشد به شرایطی که برنامه ریزی کرده بود حرکت داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی مشکلات از درون بانک است، بانک ها گاهی تسهیلات را بیش از توان پرداخت کرده و خود را به منابع بانک مرکزی متکی می کنند، سودهایشان شفاف نیست و اینها مشکلات داخل بانک هاست. اما اگر مشکلات بیرون و داخل بانک ها با هم وجود داشت کار سخت می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولین قدم ما در دولت ایجاد یک ثبات آن هم پایدار در بازار های مالی و پولی بود گفت: بی ثباتی خیلی مشکلات را به دنبال دارد. برگردید به ۹ مهر سال ۹۱ و بعد به  ۱۰ مهر بروید ببین وضع ارز چطور است ۶۲۵ تومان ثیمت ارز بالا می رود. در ۱۲ مهر دوباره ۲۰۰ تومن بالا می رود یعنی در عرض ۳ روز ۸۲۵ تومان قیمت ارز بالا می رود. وقتی بی ثباتی هست که در عرض ۲۴ ساعت قیمت ارز ۲۰ درصد افزایش می یابد همه دچار سرگیجه می شوند.

نظر شما