شناسهٔ خبر: 133759 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اقدام و عمل ضعیف، در عرصۀ اقتصاد مقاومتی

موسوی لارگانی علیرغم تأکید رهبری بر اقدام و عمل در عرصۀ اقتصاد مقاومتی،مجلس و دولت دقت نظر کافی نسبت به این موضوع نداشتند. باید اقتصاد کشور طوری مقاوم می‌شد که تهدیدها، تحریم‌ها و فشارها نتواند بر ما اثرگذار باشد.

هفته نامه «نماینده»؛ حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی*/ اکثر کشورهایی که توانسته‌اند از نظر اقتصادی به جایگاه قابل‌قبولی دست یابند به داشته‌های خو تکیه کرده‌اند و حتی تلاش نمودند از ورود کالاهای خارجی به کشورشان جلوگیری کنند. این کشورها در همین راستا با وجود اینکه از نظر تولید توانستند کالاهای درجه‌یکی را تولید کنند، اما خودشان از کالاهای درجه پایین‌تر بهره گرفته‌اند تا بتوانند با صادرات این کالاها رونق اقتصادی ایجاد نمایند.
مثلاً ژاپن در مقطعی تلویزیون‌های رنگی تولید می‌کرد، اما خود مردم این کشور از این تلویزیون‌ها استفاده نمی‌کردند تا بتوانند از طریق صادرات رونق اقتصادی در کشورشان ایجاد کنند و همان‌طور که شاهدیم، امروز به جایگاه والای اقتصادی دست یافته‌اند.
انتخاب برخی شعارها از جانب مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر نیز با همین رویکرد بوده است، به‌ویژه موضوع اقتصاد مقاومتی که چندین سال است بر آن تکیه می‌شود. معنای این مهم، تکیه بر داشته‌هایمان و اهمیت قائل شدن برای تولید داخلی است.
تولیدکنندگان باید تلاش کنند کیفیت تولیداتشان را ارتقاء بخشد تا هم مصرف‌کنندگان داخلی رغبت به خرید داشته باشند و هم اگر زمینۀ صادرات فراهم شد، مشتریان سایر کشورها هم استفاده کنند و هم مبلغی برای کالاهای تولیدکنندگان ایرانی باشند.
معتقدم علیرغم تأکید رهبری بر اقدام و عمل در عرصۀ اقتصاد مقاومتی، اما مجلس و دولت دقت نظر کافی نسبت به این موضوع نداشتند. در سیاست‌های ابلاغ شده به سران قوا، صرفاً بکار بردن از این لفظ در شعارها و برنامه‌ها نبود، بلکه باید اقتصاد کشور طوری مقاوم می‌شد که تهدیدها، تحریم‌ها و فشارها نتواند بر ما اثرگذار باشد و به‌طریق‌اولی نباید حرکتی در تقابل با این شعار انجام شود.
واردات برخی کالاها چه از طریق مبادی رسمی صورت بگیرد یا به‌صورت قاچاق وارد شود، بالاخره برای عده‌ای درآمدهای کلان، سفرهای خارجی و پورسانت‌هایی به همراه دارد که همین مسائل باعث می‌شود از واردات جلوگیری نشود؛ بعضاً همین واردات منجر به کاهش درآمد دولت نیز شده است.
به‌هرحال ۲۵ میلیارد دلار حجم کالای قاچاق موجود در کشور، ضربۀ سنگین به اقتصاد کشور و حتی خود دولت بشمار می‌رود؛ زیرا در شرایطی که درآمد از محل فروش نفت کاهش یافته و پول نفت به‌سختی در اختیار دولت قرار می‌گیرد، اگر همین کالا ـ با وجود داشتن برخی تبعات ـ از مبادی قانونی وارد می‌شد، عوارض گمرکی اخذ شده کمکی به درآمدهای کشور می‌کرد؛ اما به خاطر اینکه عده‌ای خاص دستی بر آتش واردات به کشور دارند، دولت آن‌طور که بایدوشاید ـ علیرغم تصریح رهبری ـ جلوگیری نمی‌کند و شاهد واردات کالاهایی هستیم که مرغوب‌تر از آن را خودمان تولید می‌کنیم.

*نمایندۀ مردم فلاورجان و نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی

نظر شما