شناسهٔ خبر: 133451 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اقدامات پشت پرده برای تعویق ۱۰ هفته ای استیضاح آخوندی

محمدحسین فرهنگی/43 نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی برنامه ریزی های پشت پرده باعث تعویق ۱۰ هفته ای مطرح شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی در هیات رئیسه مجلس شده است.

به گزارش «نماینده» محمدحسین فرهنگی، با اشاره به محورهای ۱۳ گانه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که قرار است در نشست فردای مجلس بررسی شود، اظهار داشت: بند یک استیضاح مربوط به سوانح حمل و نقل است و سایر بندهایی که از طرف وزارت راه ادعا شده است فرصت بررسی آنها را نیافته اند، اکثرا در بند یک مستتر است که از جمله آنها می توان به سوانح ریلی، جاده ای و هوایی اشاره کرد.

وی افزود: فرصت ۱۰ هفته ای گذشته برای بررسی تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در رابطه با مشکلات حوزه های مختلف راه و شهرسازی نیز برای پاسخگویی از سوی وزیر کفایت می کرده است.

فرهنگی تصریح کرد: برخی برنامه ریزی های پشت پرده باعث تعویق ۱۰ هفته ای مطرح شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی در هیات رئیسه مجلس شده است؛ این در حالی است که طبق آیین نامه داخلی مجلس، حداکثر یک هفته پس از بررسی موضوع در کمیسیون باید در هیات رئیسه تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: جا دارد هیات رئیسه مجلس توضیح دهد که علت تعلل های صورت گرفته درباره چنین مسئله مهمی چه بوده است.

وی با اشاره به برخی استدلال های هیات رئیسه مبنی بر اینکه استیضاح در زمان مطرح بودن لایحه برنامه یا بودجه قابل طرح نیست، اظهار داشت: آیین نامه مجلس در رابطه با اینکه آیا در حین بودجه می توان استیضاح را مطرح کرد یا خیر، کاملا ساکت است و در رابطه با مطرح شدن دستور کار دیگری در زمان بررسی لایحه برنامه نیز با صراحت گفته است که هیچ دستور دیگری را نمی توان بررسی کرد، به استثنای استیضاح و رأی اعتماد.

فرهنگی تصریح کرد: ظاهرا آقایان می خواهند برداشت دیگری از برخی عبارات قانونی آیین نامه مجلس ایجاد کنند.

واکنش آخوندی به مداخلات فرزندش در پروژه های وزارتخانه

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برخی محورهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: استیضاح ۱۳ محور دارد که مهمترین آنها سوانح ریلی از جمله حادثه قطار سمنان، سوانح جاده ای، خرید هواپیما و وضعیت نابسامان مسکن مهر است.

وی در رابطه با مطرح شدن مسائلی از جمله مداخلات فرزند وزیر راه در پروژه های این وزارتخانه در جلسه بررسی استیضاح در کمیسیون عمران گفت: این موضوع در جلسه کمیسیون عمران با حضور وزیر، از سوی برخی نمایندگان مطرح شد و آقای آخوندی هم آن را رد کرد و گفت که این تهمت است.

نظر شما