شناسهٔ خبر: 133421 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نمایندۀ مردم پاوه، جوانرود و ... در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده»:

ایجاد اشتغال پایدار در نواحی مرزی باعث افزایش امنیت در این مناطق خواهد شد

شهاب نادری اگر بتوانیم در نقطۀ صفر مرزی اشتغال پایدار ایجاد کنیم این مسئله به همراه خود امنیت‌آور خواهد شد. اینها فرصت است و نباید آن را به تهدید تبدیل کنیم.

هفته نامه «نماینده» / «شهاب نادری» نمایندۀ دورۀ دهم از حوزۀ انتخابیۀ پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در استان کرمانشاه است. وی با کسب ۳۲٬۵۱۴ رأی از مجموع ۱۱۱٬۸۸۵ رأی معادل ۲۹٫۰۶درصد آرا به مجلس راه پیدا کرد. کمیسیون اقتصادی خانۀ ملت انتخاب نادری برای عضویت و خدمت به مردم بوده است. وی در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده» که در ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی انجام شد، به ترتیب اولویت‌ها و مشکلات این حوزۀ انتخابیه را تشریح کرد.

اهم مشکلات این حوزۀ انتخابیه، چیست؟

نرخ بیکاری در کل استان کرمانشاه به‌ویژه بخش اورامانات بسیار بالا است. به‌طوری که آمار بیکاری در شهرستان‌های این منطقه به ۴۷ درصد می‌رسد.

علت این امر چیست؟

در این منطقه اشتغال پایدار و کارخانه‌های صنعتی و تولیدی وجود ندارد که این مسئله به عدم تقویت و توسعۀ زیرساخت‌ها برمی‌گردد.

شرایط راهی این منطقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جاده‌های اورامانات هنوز خاکی و دارای مشکل هستند. شاید بتوان گفت توسعۀ راه‌های مواصلاتی منفی بوده و در حد صفر نیز نباشد. عمدتاً جاده‌ها خاکی هستند و قسمت‌هایی که آسفالتی شده‌اند فرسوده و از کیفیت مطلوب و مناسبی برخوردار نیستند. با بودجه‌های کم و تخصیصات بسیار کمتر مشکلات عمرانی و آبادانی فراوانی در این حوزۀ انتخابیه به وجود آمده است.

دولت وعده‌ای برای حل این مشکلات نداده است؟

قول‌هایی دادند که شرایط را بهبود ببخشند اما هنوز در عمل چیزی انجام نشده است. این درحالی است که بسیاری از جاده‌های این استان بسیار مهم بوده و چیزی کم از پروژه‌های ملی ندارند و باید بودجه در نظر گرفته شده برای آنها در حد بودجه‌های ملی در نظر گرفته شود.

آیا رویکرد دولت مطابق با جایگاه مرزی بودن این منطقه است؟

این حوزۀ انتخابیه در حقیقت نقطۀ صفر مرزی به‌شمار می‌رود و فاصلۀ چندانی با کشور عراق ندارد. اما با عدم ساماندهی مرزها مواجه هستیم. علی‌رغم اینکه دارای نیروی فعال و جوان است اما فاقد شغل مناسب و عمدتاً بیکار هستند. در برخی از مناطق وضعیت بدتر شده که بهتر نشده است. باید دنبال یک استراتژی دقیق در این منطقه باشیم تا بتوانیم جوانانمان را در همان منطقه حفظ کنیم. تنها راه این است که مرز را ساماندهی و اشتغال ایجاد کنیم تا مردم برای امرار معاش‌شان منبع درآمدی داشته باشند. اما بنده تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام. جوانان ولی نعمت و سرمایۀ این جامعه هستند نباید آنها را به حال خود رها کنیم که خدای ناکرده فردا روزی این مسئله به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و روشن به بحران جدی تبدیل شود. این موضوع در صورتی که مدیریت نشود می‌تواند در آینده برای کشور دردسرساز شود.

امنیت این منطقه چگونه است؟

اگر بتوانیم در نقطۀ صفر مرزی اشتغال پایدار ایجاد کنیم این مسئله به همراه خود امنیت‌آور خواهد شد. اینها فرصت است و نباید آن را به تهدید تبدیل کنیم. معتقدم بهتر بود زودتر از اینها به این مسئله توجه می‌کردیم تا امروز به این مشکلات نمی‌رسیدیم. یکی از مشکلات نادیده گرفتن مشکلات مناطق مرزی و عدم اشتغال پایدار، پدیدۀ کوله‌بری است.

دولت در این رابطه اقدامی انجام نداده است؟

گویا پس از این مدت طولانی دولت در تلاش است تا تدبیری برای کوله‌برها اتخاذ کند. دقیقاً نمی‌دانم چه اقدامی اما در حد شعار چیزهایی شنیده‌ایم. علی‌رغم تمامی صحبت‌ها در این زمینه همچون بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه نباید کوله‌برهایی که برای تأمین معاش خانوادشان بر پشت خود کالایی حمل می‌کنند را مورد هدف قرار داد. اما شاهد هستیم در برخی از نقاط این افراد را مورد شلیک گلوله قرار داده و می‌کشند.

این کار توسط دولت صورت می‌گیرد؟

بله. یکی دو مورد نیز نبوده است. بنده این موضوع را به نیروی انتظامی و وزارت کشور تذکر دادم. اما توجیه افراد این است که آنها قاچاق انجام می‌دهند و باید از آن جلوگیری کنیم. این در حالی است که کوله‌برها به‌خاطر نان شب خانواده این کار را انجام می‌دهند که در نهایت یا زیر برف می‌مانند یا خطرات دیگری آنها را تهدید می‌کند. از سوی دیگر برخی قاچاقچیان، به صورت سازمان یافته قاچاق را انجام می‌دهند اما کسی به آنها توجه نمی‌کند.

بنده نیز موافق جلوگیری از قاچاق و قاچاق‌های سازمان یافته و هدفدار هستم اما نباید کوله‌برهای بیچاره را اینگونه مورد هدف قرار داد. معتقدم باید این مسئله ساماندهی شود. اگر اشتغال پایدار در آنجا صورت گیرد، حداقل از بسیاری اقدامات خلاف قانون جلوگیری به عمل خواهد آمد. این کار به تأمین بیشتر امنیت مرزهای کشور نیز منجر می‌شود. اگر بتوانیم در نقاط مرزی اشتغال ایجاد کنیم به‌دنبال آن شاهد امنیت خواهیم بود.

در این حوزه اشتغال پایداری وجود ندارد؟

خیر؛ کمتر جایی را در این منطقه می‌بینید که به‌صورت هم‌زمان ۴، ۵ نفر بر سر کاری مشغول باشند و این مسئله مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است. از جمله می‌توان به آسیب‌های اجتماعی که موجب نگرانی خانواده‌ها و جوانان شده است، اشاره کرد. ازاین‌رو؛ از دولت و مسئولان ذی‌ربط می‌خواهم تا فکری به حال این مسئلۀ مهم کنند. تعداد زیادی در میان کوله‌برها دارای تحصیلات دانشگاهی لیسانس و فوق لیسانس هستند که به دلیل عدم اشتغال و برای تأمین معیشت زندگی‌شان خطرهای آن را به جان می‌خرند. بهتر است با اقدامات مناسب این کار را ساماندهی کنیم تا احترام و آبروی افراد نیز حفظ شود. به هرحال آنها در همین مملکت زندگی می‌کنند.

آیا مردم از شرایط آبی این حوزه رضایت دارند؟

آب مصرفی قریب به اتفاق شهرستان‌های این حوزه آلوده است. تاکنون جلسات برگزار شده با حضور مسئولان مربوط برای حل این موضوع نیز بدون خروجی بوده و نتیجه‌ای دربر نداشته است. به‌نظر می‌رسد مسئولان برای اینکه می‌خواهند صرفاً با شعار و نه عمل جایگاهشان را حفظ کنند، اقدام جدی انجام نمی‌دهند. علی‌رغم اینکه باید بهترین شرایط آبی را با توجه به بارش باران و برف داشته باشیم و در حالی که کشور با بحران آبی مواجه است اما به دلیل ضعف مدیریتی با بحران آبی مواجه هستیم چراکه تدبیری برای استفاده از آب‌های موجود وجود ندارد و آب‌ها هدر می‌روند.

این در حالی است که بزرگترین سد خاکی کشور را در اختیار داریم اما سدها را به حال خود رها کرده‌اند. باید وزارت نیرو فکری به حال زیرساخت‌های سدها انجام می‌داد که متأسفانه تاکنون انجام نداده است. از سوی دیگر مسکن مهر فاقد لوله‌کشی آب و فاضلاب، برق‌کشی و گازکشی است. هرچند دولت وعده‌هایی برای حل این موضوع داده اما هنوز به وعده‌هایش عمل نکرده است. حتی مردم نیز علی‌رغم سدها و چشمه‌ها برای تأمین آب شربشان با مشکل روبه‌رو هستند.

اقتصاد کشاورزی این حوزۀ انتخابیه را چگونه می‌بینید؟

باغات بخش پاوه، روانسر و شهرستان ثلاث از لحاظ کشاورزی وضعیت مطلوبی دارند اما به دلیل مجهز نبودن سیستم آبیاری نوین با مشکل مواجه هستند. حال قرار است وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی برای این منظور انجام دهد. اگر دولت می‌توانست بخش کشاورزی را به‌خوبی مدیریت می‌کرد، می‌توانستیم در حد بالایی از ظرفیت این بخش استفاده کنیم. ازاین‌رو باید بگویم با وجود آب و زمین مطلوب برای کشاورزی، مدیریت مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

 درخواست مردم از دولت چیست؟

چیزی که در حال حاضر برای مردم اهمیت دارد، سامان دادن بحران است. از سوی دیگر علی‌رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر ایجاد منطقۀ ویژۀ اقتصادی اورامانت هنوز آن را محقق نساختند. این پروژه در صورت اجرایی شدن با ظرفیت بالای اشتغال‌زایی می‌تواند بخش عمده‌ای از بیکاری این منطقه را ترمیم بخشد همچنین تقویت و توسعۀ زیرساخت‌های عمرانی، به‌ویژه بحث راه‌های مواصلاتی و همچنین مورد توجه قرار دادن مرزها خواسته‌های مردم از دولت است.

نظر شما