شناسهٔ خبر: 133263 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

مسئله ریزگردها به ما ربطی ندارد

اسماعیل نجار.jpg رییس سازمان ستاد مدیریت بحران کشورگفت: متولی بحث ریزگرد و آلودگی هوای استان خوزستان سازمان حفاظت از محیط زیست است و به ما ارتباطی ندارد.

به گزارش «نماینده»، در جریان راهپیمایی ۲۲ بهمن همراه شدیم با "اسماعیل نجار" رییس سازمان ستاد مدیریت بحران کشور تا در مورد ویدیو اخیری که از وی در رابطه با جاری شدن سیل در استان سیستان و بلوچستان منتشر شده بود و همینطور سایر مسائل روز صحبت کنیم، او پاسخ هایی داد که کاملا در خلاف تکذیبیه اخیر روابط عمومی سازمان مدیریت بحران بود.

روند کنترل و مدیریت در بحران کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر بخواهیم نسبت به گذشته موضوع مدیریت بحران را ارزیابی و مقایسه نماییم، مدیریت وکنترل بحران کشور امروز خیلی پیشتاز است؛ ولی اگر نسبت به نیاز و با توجه به حادثه خیز بودن منطقه جغرافیایی کشورمان بخواهیم بررسی کنیم، فاصله بسیاری وجود دارد تا در زمینه مدیریت بحران به جایی برسیم که بتوانیم بر حوادث بزرگ به راحتی غلبه کنیم.

آیا مدیریت بحران در حادثه پلاسکو به خوبی صورت گرفت؟

در خصوص موضوع حادثه ساختمان تجاری پلاسکو  اقدامات بسیاری خوبی صورت گرفت، اما در باره  مقصرین و عوامل این حادثه، اظهار نظرهای بسیاری شده است؛ اجازه بدهید تا از مسیر قانونی مشخص که در نظر گرفته شده است، پاسخ این سوال مشخص شود. اما نکته مهم شاید این باشد با اینکه مالک و کسبه این ساختمان درآمد های بسیاری داشته اند، اما حتی یک درصد هم در جهت ایمن سازی این محل اقدامی صورت داده نشده است.

مدیریت بحران پس از حادثه سیل استان سیستان و بلوچستان چگونه بود؟ شما فرموده بودید که خسارات آن محدود و بیشتر باید شکرگذار نعمت الهی باشیم و این در حالی بود که به نظر می رسد خسارات بسیاری به مردم این منطقه وارد شده است؛ نظرتان چیست؟

در خصوص حادثه سیل استان سیستان و بلوچستان،  بنده به همراه آقای شریعتمداری دستیار ویژه رئیس بنیاد مسکن وتعدادی از معاونین وزراء، در محل های آسیب دیده حاضر و پس از بررسی، مشخص شد که خسارات آنچنان هم بزرگ نبوده است. اما باید از زاویه ای دیگر قدر نعمت های الهی را بدانیم و همین بارش ها موجب شد تا میزان خشکسالی که در جنوب استان- در بخش های کشاورزی و آب شرب- همواره شاهد آن بوده ایم، با کاهشی جدی رو به رو شده و مساله کم آبی را مرتفع نماید. به هر جهت تغییر اقلیم در این منطقه خسارتهایی هم به همراه داشته است که نه مربوط به بنده است و نه دولت؛ در طبیعت به هر حال تغییراتی ایجاد می شود.  

در خصوص ریزگردهای استان خوزستان چه تصمیماتی صورت گرفته است؟ آیا می توان امیدوار بود که این بحران به زودی حل شود؟

متولی بحث ریزگرد و آلودگی  هوای استان خوزستان سازمان حفاظت از محیط زیست است و به ما ارتباطی ندارد، اما تا جایی که بتوانیم کمک می کنیم.  

منشا ۸۰ درصد از ریز گرد ها خارج از کشور است که سازمان محیط زیست و دولت محترم مذاکراتی را با عراق داشته اند، اما متاسفانه بیشترین شهرهایی که کانون پدید آمدن ریزگردها هستند، مناطق در دست داعش هستند. از سویی دیگر در وضعیت فعلی عراق هزینه برای ریزگردها در اولویت عراق نیست که اعتبارات خویش را مصروف آن نماید و طبعا از عهده اختیارات ما نیز خارج است و این موضوع در خارج از کشور حل شدنی نیست.

همچنین یکی از مهمترین دلایل ریزگردها اقدام ترکیه در جهت احداث سد بر مسیر رودخانه های دجله و فرات است که منجر به تغییر اکولوژی منطقه شده است. اما در داخل کشور کانون هایی با بوته کاری، کاشت درخت و ... سعی بر کنترل و بهبود شرایط دارند که در همین خصوص پارسال ۳۵۰ هکتار در خوزستان کاشته شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

با توجه به مشکلات مالی که خود دولت محترم دارد اگر بخواهیم اعتباراتی در این زمینه وصول کنیم در خیلی دیگر از جاها می مانیم ولی تلاش در این زمینه در جریان است.

منبع: شهرایران

نظر شما