شناسهٔ خبر: 133255 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حذف یارانه ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر از پر درآمدها

عادل آذر رییس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: آمار ۴.۶ درصدی قابل شناسایی از پردرآمدها، همان ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار نفری هستند که تاکنون از دریافت یارانه حذف شده اند.

به گزارش «نماینده»، عادل آذر درخصوص ملاک دولت برای شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه نقدی آن ها براساس قانون هدفمندی یارانه ها گفت: متاسفانه درکشور ما گردش اطلاعات اقتصادی، اعم از دارایی و ثروت افراد یا جایی ثبت نشده و یا ناقص است.
در قانون آمده است که خانوارهای پردرآمد باید از فهرست دریافت یارانه حذف شوند.

وی افزود:معیاری که برای شناسایی افراد پردرآمد وجود دارد، دهک بندی درآمدی است که شامل ۲۵ میلیون خانوار ایرانی می شود و مشخص می شود که به عنوان مثال بالاترین یا پائین ترین دهک درآمدی از چه رقمی آغاز و به چه رقمی ختم می شود.

* نظام فعلی ثبت اطلاعات اقتصادی کشور اجازه دهک بندی نمی دهد
آذر درادامه خاطرنشان کرد:واقعیت این است که نظام فعلی ثبت اطلاعات اقتصادی کشور اجازه چنین دهک بندی را نمی دهد و امکان آن وجود ندارد.

* شناسایی ۴.۶ درصد پردرآمدها دقیق است

رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد:با قاطعیت و براساس اطلاع می گویم که برای شناسایی درآمد افراد براساس آمار، معمولا تنها شناسایی ۴.۶ درصد از پردرآمدها و ۱۲.۵ درصد از کم درآمدها دقیق است و اطلاعات آن وجود دارد؛ اما درباره حدفاصل این دو دهک، اطلاعاتی وجود ندارد؛ زیرا در ایران گردش اطلاعات اقتصادی ازجمله دارایی و ثروت افراد یا جایی ثبت نمی شود و اگر ثبت شود ناقص است.

* ثبت اطلاعات اقتصادی افراد از سال ۹۲ به بعد در سازمان اسناد
وی افزود:اینکه فردی چقدر ملک دارد، مشخص نیست و ما این اطلاعات را نداریم؛ چرا که سازمان اسناد و املاک کشور از سال ۹۲ به بعد اقدام به ثبت اطلاعات افراد کرده است و بیشتر مبادله ها به علت اینکه توافقی، قولنامه ای و به نام اعضای خانواده صاحب ملک صورت گرفته، مشخص نیست.

* حذف ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر از یارانه بگیران
آذر تصریح کرد:آمار ۴.۶ درصدی که می توان از پردرآمدها شناسایی کرد، همان ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار نفری هستند که تاکنون از دریافت یارانه حذف شده اند.

* جایگزین شدن فرمول وسع خانوار به جای درآمد واقعی

وی خاطرنشان کرد:دولت برای شناسایی پردرآمدها دستورالعملی تنظیم و معیارهای نیابتی و جایگزین درآمد مشخص کرده است که براساس آن فرمولی به نام وُسع خانوار بدست آورده است که به جای درآمد، محاسبه می شود.

رئیس دیوان محاسبات افزود:در فرمول وُسع خانوار، توان اقتصادی خانوارها از نظر ملاک هایی همچون مدل و قیمت خودرو، تعداد تسهیلات بانکی دریافتی، نوع فعالیت صنفی افراد، دارابودن کارت بازرگانی و... سرپرست درنظر گرفته می شود؛ البته درخصوص تراکنش و گردش حساب بانکی افراد دولت به هیچ وجه اجازه ورود نداده است و این ها یک معیارهای جایگزین درآمد اصلی و واقعی افراد است که بر مبنای آن یارانه افراد حذف می شود؛ هرچند که در این میان معمولا خطاهایی نیز وجود دارد.

نظر شما