شناسهٔ خبر: 133212 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

آخوندی، فرهادی و آشتیانی زیر تیغ استیضاح

وزرای استیضاحی هر چند استیضاح سه وزیر آموزش و پرورش، علوم و راه و شهرساز در دستور کار کمیسیون های تخصصی مجلس قرار دارد اما سرنوشت محتوم این استیضاح ها فعلا به نفع وزرا خواهد بود چرا که تا قبل از عید در صحن مجلس مطرح نمی شود و بعد از عید هم تکلیف آن روشن نخواهد بود.

به گزارش «نماینده»، بعدازظهر روز یکشنبه محمدهادی فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر می شود تا با نمایندگان متقاضی استیضاح نشست برگزار کند.
استیضاح این وزیر آبان ماه با ۳۰ امضاء در مجلس کلید خورد.
کمیسیون آموزش و تحقیقات تا کنون ۲ بار نشست بین وزیر و نمایندگان متقاضی را در دستور کار قرار داد اما وزیر در نشست مشترک حضور نیافت.
 برای دومین بار این استیضاح روز سه شنبه شانزدهم آذر در دستور کار کمیسیون قرار داشت و به رغم آنکه از وزیر خواسته شد که برای نشست مشترک با نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون حاضر شود، اما وی حضور نیافت.
پس از عدم حضور وزیر، کمیسیون گزارش خود مبنی بر تقاضای استیضاح و اصرار نمایندگان بر انجام آنرا به هیئت رئیسه اعلام کرد اما هیئت رئیسه آنرا مجددا به کمیسیون برگرداند و این طرح برای سومین بار در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.
این استیضاح ۱۱ محور دارد. رشد شتاب علمی کشور، محورهای فرهنگی، وضعیت فرهنگی دانشگاه ها، دانشگاه فنی و حرفه ای و مشکلات آن، مسائل رفاهی و معیشتی دانشجویان و کارکنان، سند دانشگاه اسلامی که به آن توجه نشده و عدم جایابی دانشجویان بورسیه و پرداخت شهریه آنها از جمله این محورهاست.
استیضاح دانش آشتیانی
بعدازظهر سه شنبه فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش باید در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شود تا نشستی با نمایندگان متقاضی استیضاح داشته باشد.
استیضاح این وزیر اوایل بهمن ماه با ۳۷ امضاء و ۱۱ محور تهیه و به هیئت رئیسه مجلس تحویل شد.
عدم توجه به مسائل تربیتی و پرورشی و فرهنگی در سیاست‌های آموزش و پرورش و مدارس، تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و از بین رفتن آرامش خانواده‌ها به دلیل برنامه ریزی مالی فرهنگیان با همین حقوق اندک، عزل و نصب سیاسی در بدنه آموزش و پرورش، عزل و نصب‌های سیاسی در صندوق ذخیره فرهنگیان و استفاده از نیروهای غیرتخصصی و باندی و حزبی، عدم ارائه برنامه‌ای خاص در تحقق اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی در مدارس، عدم توجه به شعارها و برنامه‌های پیشنهادی وزیر در برنامه ارائه شده در سال ۹۶ توسط دولت و برنامه ششم، بی‌توجهی و عدم برنامه ریزی وزارت در برنامه سال ۹۶ ارائه شده از دولت در بحث افزایش رفاه و معیشت فرهنگیان و مدارس روستایی، عدم تعامل با نمایندگان و عدم برگزاری جلسه با نمایندگان در زمینه پیگیری چشم انداز و سیاست‌های کلی سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش، عدم توجه به پیگیری پرداخت حقوق معلمان حق التدریس و فرهنگیان بازنشسته در ارائه برنامه‌ای منسجم و خاص در برنامه ششم و بودجه سال ۹۶، عدم توجه به مدارس دولتی و دانش‌آموزان محروم و دفاع از سیاست ‌های تشویقی مدارس غیرانتفاعی و در کل حذف محرومین و مناطق محروم در سیاست‌های آموزش و پرورش و جایگزینی مدارس آزاد و دهها مورد چالش دیگر در سیاست‌های فعلی آموزش و پرورش از جمله محورهای این استیضاح است.
استیضاح آخوندی
پنجم آذر در پی تصادف قطار سمنان - مشهد با قطار تبریز - مشهد در ایستگاه هفت خوان سمنان ۴۹ مسافر زائر امام رضا(ع) در آتش سوختند و جزغاله شدند.
روز یکشنبه ۱۴ آذر طرح استیضاح این وزیر با ۸۴ امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس و به کمیسیون عمران ارجاع شد.
هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون عمران این طرح را معطل کرده و بررسی آنرا به تاخیر انداخته اند.
کمیسیون موظف بود ظرف ۱۰ روز نشستی میان نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر برگزار و نتیجه را به هیئت رئیسه مجلس اعلام کند.
اما اکنون بیش از ۲ ماه از تهیه این استیضاح می گذرد ولی هنوز هیچ اقدامی در خصوص این استیضاح نشده است.
با فشار نمایندگان و تذکر برخی از متقاضیان استیضاح در خصوص کم کاری کمیسیون عمران و بی توجهی به استیضاح، قرار بود روز سه شنبه ۲۱ دی ماه نشست مشترک وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون برگزار شود اما به دلیل فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در روز یکشنبه ۱۹ دی ماه و برگزاری مراسم تشییع در روز سه شنبه، این نشست برگزار نشد.
بعد از تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در صحن مجلس، نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه رفتند. اما جلسات مجلس از روز یکشنبه دهم بهمن از سر گرفته شد و قرار بود کمیسیون عمران مجلس بعدازظهر روز یکشنبه دهم بهمن نشست مشترک میان نمایندگان متقاضی و وزیر راه و شهرسازی را برگزار کند.
ولی وزیر در این نشست حضور نیافت و بهانه وی هم این بود که دعوتی از سوی کمیسیون برای حضور در جلسه صورت نگرفت.
همین نامه باز بهانه ای شد تا استیضاح وزیر در صحن مجلس مطرح نشود و مجدد به کمیسیون عودت داده شود.
در هر حال برای دومین بار این استیضاح در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفت.
سونوشت محتوم این استیضاح ها
به گزارش افکار نیوز، بعد از نشست این وزرا، اگر نمایندگان از توضیحات وزیر در خصوص محورهای استیضاح و سوالات خود، قانع نشوند و حداقل ۱۰ نماینده بر استیضاح اصرار داشته باشند، طرح مذکور برای بررسی در صحن مجلس به هیئت رئیسه گزارش می شود. در غیر این صورت استیضاح منتفی خواهد شد.
با فرض اینکه نمایندگان از توضیحان وزرا قانع نشود، اما تاثیری در استیضاح ندارد. به عبارتی سرنونشت محتوم این استیضاح ها به نفع وزراست. چرا که هیچ یک از این استیضاح ها فعلا در دستور کار نمایندگان در صحن مجلس قرار نخواهد گرفت.
برگزاری نشست میان وزیر و نمایندگان و ارائه گزارش به هیئت رئیسه در خصوص نتایج این نشست، در کمیسیون حداقل یک هفته زمان می برد.  اما در همین هفته بودجه سال ۹۶ در دستور کار نمایندگان در صحن مجلس قرار می گیرد.
طبق آئین نامه داخلی مجلس وقتی بودجه در صحن مجلس مطرح شود تا پایان رسیدگی به آن هیچ طرح یا لایحه دیگر در دستور کار نمایندگان قرار نخواهد گرفت.
مجلس تا پایان سال درگیری بررسی لایحه بودجه خواهد بود و عملا استیضاح این وزرا تا پایان سال در صحن مجلس مطرح نخواهد شد.
سرنونوشت این استیضاح در سال آینده هم چندان روشن نخواهد بود چرا که در بهار سال آینده فضای کشور به سمت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می رود و قطعا حامیان وزیر با این بهانه که در این شرایط استیضاح به صلاح نیست، مانع آن خواهند شد.

نظر شما