شناسهٔ خبر: 133178 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«سیدمرتضی خاتمی» نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در گفت‌وگو با هفته‌نامه نماینده:

دولت سهم بیشتری برای سرانه استان‌های کم‌برخوردار و محروم قائل شود

خاتمی اینکه شهروندان تهرانی به همان میزانی سرانه دریافت کنند که استان‌های کم‌برخوردار دریافت می‌کنند موجب خواهد شد که مناطق محروم و کم‌برخوردار تا سالیان سال با محرومیتشان دست‌وپنجه نرم کنند و هیچ‌گاه مشکلات آن‌ها حل نشود. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت سهم بیشتری برای مناطق محروم نسبت به سایر مناطق قائل شود تا هرچه سریع‌تر از وضعیت کنونی خارج شوند.

به گزارش هفته نامه «نماینده» شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود عمدتاً با سابقه کشاورزی و در درجه بعد معدن و صنعت شناخته می‌شود. ازاین‌رو عمده اشتغال این منطقه کشاورزی است
این‌ها بخشی از گفته‌های سیدمرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با هفته‌نامه نماینده است. خاتمی توانست با کسب ۱۳ هزار و ۸۷۵ رأی از حوزه انتخابیه ماهنشان و ایجرود راهی بهارستان شود. وی که در کسوت نائب رئیسی اول کمیسیون بهداشت و درمان خانه ملت، خدمت گذاری مردم را انجام می‌دهد، پیرامون بخش خدمات و مشکلات پیش روی این منطقه، اظهار داشت: در بخش خدمات قدری ضعیف هستیم. مشکل عمده‌ای که اکنون با آن روبه‌رو هستیم مشکلات آبی است که البته بسیاری از استان‌ها با آن مواجه هستند.
طبق گفته خاتمی محدودیت منابع آبی استان زنجان را در آینده با تهدید مواجه می‌سازد؛ وی در همین راستا افزود: ما این مسئله را از طرق مختلف به وزارت نیرو و دولت منتقل کرده‌ایم و به دنبال راهکارهای مناسبی برای اطمینان از تأمین منابع آب در آینده این منطقه هستیم.
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش درباره راه‌های مواصلاتی این حوزه انتخابیه تصریح کرد: راه‌های ارتباطی این منطقه اعم از درون استانی و بین استانی، به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست؛ این در حالی است که راه‌های مواصلاتی نقش مهمی در توسعه استان دارد.
خاتمی درباره علت عدم توسعه راه‌های مواصلاتی این منطقه یادآور شد: به دلیل اینکه این منطقه از یک ضعف مزمن و تاریخی رنج می‌برد و آن عدم توجه و تخصیص اعتبارات لازم است که طی چند سال گذشته لحاظ نشده است که امیدواریم دولت توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.
به گفته این نماینده، راه‌های مواصلاتی یکی از عوامل مهم ارتباط استان‌های مختلف است که متأسفانه این منطقه از عدم آن رنج می‌برد.
خاتمی ادامه داد: درحالی‌که این منطقه دارای پتانسیل‌های بالای گردشگری است و آثار تاریخی قابل‌توجهی را در خود دارد اما به دلیل عدم دسترسی مناسب راه‌های ارتباطی از این ظرفیت نمی‌توانیم به‌خوبی بهره‌مند باشیم.
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان بیان داشت: از سوی دیگر مسیرهای ارتباطی و جاده‌ای از امنیت لازم برای حمل‌ونقل و تردد مسافران برخوردار نیست و به‌شدت در این زمینه با مشکل مواجه هستیم به‌طور مثال آسفالت‌های شهرستان‌های این منطقه در حد راه‌های روستایی است.
خاتمی همچنین درباره مشکلات حوزه بهداشت و درمان این منطقه گفت: چالش دیگری که مردم این منطقه با آن مواجه هستند، مشکلات زیرساختی حوزه بهداشت و درمان است به‌عنوان‌مثال از نظر تعداد تخت در استان نسبت به میانگین کشوری بسیار عقب هستیم که امیدواریم مسئولان وزارت بهداشت و درمان و مسئولین امر برنامه‌ریزی در سازمان برنامه‌وبودجه و همچنین سازمان مدیریت اقدام عاجلی در این زمینه انجام دهند.
وی با اشاره به مشکلات حوزه آموزشی مردم شهرش تصریح کرد: استان زنجان از نظر شاخص آموزشی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست ازاین‌رو امیدواریم به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود با بیان اینکه نرخ بیکاری در این منطقه متأسفانه بالا است، افزود: سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در مسیر توسعه استان سوق داده شود یکی از نیازهای مبرم این منطقه است و تقویت واحدهای صنعتی از جمله مطالبات جدی مردم به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان زنجان بالاتر از نرم کشوری است، تصریح کرد: پیرو دستور دولت در سراسر کشور برای رفع موانع تولید، مسئولین اجرایی ذی‌ربط در استان زنجان نیز به دنبال تحقق این مسئله و حل مشکلات موجود بر سر راه چرخه تولید هستند ازاین‌رو امیدواریم تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی این منطقه که قابل احیا هستند مجدداً به چرخه مفید و مؤثر تولید برگردند.
خاتمی درباره مشکلات این واحدهای صنعتی گفت: در حالی به واحدهای صنعتی و تولیدی این منطقه تسهیلات با نرخ بالا ارائه می‌شود که تولیدکنندگان به دلیل عدم فروش مناسب محصولاتشان مجبور هستند چرخه تولیدی خود را باکتری ظرفیت بچرخانند ازاین‌رو سودی عایدشان نمی‌شود که بتواند حداقل اقساط تسهیلاتشان را پرداخت کنند. این در حالی است که برخی از آن‌ها از پرداخت شارژ ماهیانه آب و برق و گاز نیز درمی‌مانند.
وی تأکید کرد: البته این مسیر در جهت مثبتی قرار گرفته است و رویکرد مناسبی در این خصوص به وجود آمده که امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات واحدهای صنعتی ساماندهی شود.
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص خواسته‌های مردم این استان خاطرنشان کرد: مردم می‌خواهند اعتبارات به‌صورت متوازن در کشور توزیع شود. در این برهه زمانی بهتر است به‌جای ارائه سرانه در کشور با رعایت اصل مساوات سهم به استان‌ها اختصاص دهیم تا استان‌های محرومی همچون استان زنجان بتوانند در مدت‌زمان کوتاهی خود را بازسازی کرده و به یک نرم مناسبی در کشور دست یابند.
خاتمی معتقد است اینکه شهروندان تهرانی به همان میزانی سرانه دریافت کنند که استان‌های کم‌برخوردار دریافت می‌کنند موجب خواهد شد که مناطق محروم و کم‌برخوردار تا سالیان سال با محرومیتشان دست‌وپنجه نرم کنند و هیچ‌گاه مشکلات آن‌ها حل نشود. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت سهم بیشتری برای مناطق محروم نسبت به سایر مناطق قائل شود تا هرچه سریع‌تر از وضعیت کنونی خارج شوند.

نظر شما