شناسهٔ خبر: 133148 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«علی اکبر کریمی» نمایندۀ مردم اراک با اشاره به آثار رکود در این حوزه انتخابیه به هفته‌نامۀ «نماینده» گفت

کارگران همواره از نامعلوم بودن آیندۀ شغلی‌شان در هراسند

علی اکبر کریمی مهم‌ترین چالشی که در شرایط فعلی با آن مواجه هستیم، آثار منفی ناشی از رکود اقتصادی حاکم بر این منطقه است. این مسئله موجب دغدغه، نگرانی و ناامنی برای کارگران فعلی این عرصه شده به‌نحوی که این افراد همواره از نامعلوم بودن آیندۀ شغلی‌شان در هراسند.

به گزارش هفته نامه «نماینده»، «علی اکبر کریمی»، نمایندۀ منتخب مردم اراک در مرحلۀ اول انتخابات دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی است. وی با کسب ۱۰۳.۲۳۴ رأی از مجموع ۲۶۵.۲۸۸ رأی معادل ۳۸.۹۱ درصد آرا توانست به عنوان نفر اول از حوزۀ انتخابیۀ اراک، کمیجان و خنداب به پارلمان راه پیدا کند. وی که سراسر تجربۀ اقتصادی را در کارنامه‌اش دارد و به‌عنوان یک اقتصاددان تلقی می شود، کمیسیون اقتصادی خانه ملت را برای خدمت به مردم برگزیده است.
آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی هفته‌نامۀ «نماینده» با کریمی، نمایندۀ مردم اراک، کمیجان و خنداب در بهارستان است.

مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر پیش‌روی مردم این حوزۀ انتخابیه قرار دارد، چیست؟
مهم‌ترین چالشی که در شرایط فعلی با آن مواجه هستیم، آثار منفی ناشی از رکود اقتصادی حاکم بر این منطقه است. به‌ویژه در حوزۀ صنعتی، واحدهای بزرگ این بخش در شهرستان اراک با چالش جدّی مواجه هستند. این مسئله موجب دغدغه، نگرانی و ناامنی برای کارگران فعلی این عرصه شده به‌نحوی که این افراد همواره از نامعلوم بودن آیندۀ شغلی‌شان در هراسند.
این واحدها با ظرفیت بالا کار نمی‌کنند؟
خیر؛ تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ها یا تعطیل هستند یا به صورت نیمه تعطیل و با ظرفیت بسیار پایینی فعالیت می‌کنند. علی‌رغم اینکه صنایع بزرگ اراک هرکدام برندها و سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند متأسفانه به علت عدم حمایت از تولید داخلی در سطح ملی ظرفیت واقعی‌شان خالی شده است. این صنایع نتوانستند مسائل مالی‌شان از جمله حقوق پرسنل را حل کنند. ازاین‌رو شرایط رکودی و نابسامان موجود در این بخش مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت استان رقم زده است. اگر این مشکلات وجود نداشت، قطعاً فرصت شغلی مناسبی برای هزاران نفر در استان مرکزی ایجاد می‌شد.

در حال حاضر شرایط بیکاری این حوزۀ انتخابیه چگونه است و چه ظرفیت‌های شغلی وجود دارد که با تقویت آن بتوانیم جمعیت بیکار را تا حد بالایی تحت پوشش قرار دهیم؟
آمار بیکاری در استان مرکزی بسیار بالا است. مهم‌ترین ظرفیت اشتغال‌زایی این استان واحدهای صنعتی آن است که می‌تواند تأثیر بالایی در کاهش جمعیت بیکار داشته باشد.

کشاورزی در استان مرکزی در چه شرایطی قرار دارد؟
با توجه به اینکه در این منطقه با خشکسالی مواجه هستیم و به طور کلی استان مرکزی از نظر نزولات جوی جزو استان‌های بسیار خشک کشور محسوب می‌شود در روستاها پیرامون بحث کشاورزی معضلات جدی داریم. علی‌رغم اینکه در گذشته کمتر شاهد پدیدۀ بیکاری در روستاها بودیم اما در شرایط کنونی تعداد بسیار زیادی از نیروهای کار در روستاها به‌ویژه جوانان بیکار هستند و ظرفیت‌های کشاورزی امکان جذب آنها را ندارد.
 عملاً به دلیل خشکی چاه‌ها و خشکسالی که وجود دارد، امکان کشاروزی نیست. پایین رفتن سطح آب در اکثر دشت‌های استان و حوزه‌های آبریز موجب شده بسیاری از چاه‌ها خشک شوند و به همین دلیل کشاورزان به‌شدت در تأمین آب کشاورزی با مشکل مواجه هستند. بسیاری از چاه‌های زیرزمینی خشک شده و به همین دلیل موجب شده تا سرریز جمعیت بیکار در بخش کشاورزی که عمدتاً در روستاها هستند به شهرها تسری پیدا کند. این مسئله فشار مضاعفی به بازار کار در شهرهای این منطقه وارد می‌کند. امیدواریم با تدبیرات دولت شرایط فعلی بهبود یابد.

مردم در حیطۀ بهداشت و درمان با چالش مواجه نیستند؟
 در بخش بهداشت و درمان یکی از استان‌هایی هستیم که به اعتراف وزیر بهداشت طی سال‌های گذشته از عقب‌افتادگی مفرط رنج می‌بریم. قاضی‌زاده هاشمی معتقد بود علی‌رغم جمعیت و وسعت بالای استان مرکزی و البرز اما در طول سال‌های گذشته بخش بهداشت و درمان این مناطق با غفلت مواجه شده است. به‌طور مثال درحالی‌که ضریب میزان تخت‌های بیمارستان در کشور بالای ۱.۷ دهم تخت برای هر هزار نفر است، در استان مرکزی این عدد حدود ۱.۳ دهم است، از سوی دیگر هدف‌گذاری که برای این بخش در دولت صورت گرفته معادل ۲.۵ تخت برای هر هزار نفر است؛ این درحالی‌است که ما با این هدف‌گذاری و حتی میانگین کشوری فاصلۀ بسیار زیادی داریم.
علی‌رغم اینکه استان مرکزی، استانی صنعتی است و به‌دنبال آن ممکن است حوادث مرتبط با کارهای صنعتی بیش از سایر مناطق رخ دهد اما به لحاظ تأمین بیمارستان در حد قابل قبولی نیستیم. درحالی‌که حجم مراجعات درمانی در منطقه بسیار بالاست و نیاز به بیمارستان‌های سوانح سوختگی در استان به شدت احساس می‌شود اما اکنون فاقد این شرایط هستیم.

علت اهمیت ندادن به این مسئله، چیست؟
باید طی سال‌های گذشته برای اعتبارات بخش بهداشت و درمان این استان برنامه‌ریزی می‌کردند حتی متأسفانه در برنامۀ ششم نیز اعتباری در این خصوص در نظر گرفته نشده است. این عقب افتادگی باعث شده تا ما در حوزۀ بهداشت و درمان با چالش‌های جدی در شهرستان اراک مواجه باشیم.

وزیر بهداشت سفری به استان مرکزی برای رسیدگی به این معضل نداشته‌اند؟
سفر داشتند و حتی این موضوع را به‌صراحت پذیرفته‌اند اکنون در تلاش برای ساماندهی نیازهای این بخش هستند. موضوعی که چالش بهداشتی درمانی مردم را تشدید کرده، حجم گستردۀ مراجعات بیرون از استان به اراک است. به‌نحوی که حدود ۳۰ درصد از ظرفیت‌های تخت بیمارستان این منطقه توسط مراجعه کنندگان از استان‌های همجوار همچون همدان، لرستان و حتی بخش‌هایی از اصفهان اشغال می‌شود. ازاین‌رو دغدغه‌ای که در استان به شکل جدّی وجود دارد و آن را دامن می‌زند، این مسئله است.

دولت چه تمهیداتی برای حل این موضوع پیش‌بینی کرده است؟
چند بیمارستان در دست ساخت است. حتی در سفری که رئیس‌جمهور به این منطقه داشت قول تخصیص اعتبارات لازم برای ساخت پروژه‌های مربوط به این بیمارستان‌ها داده شد تا ان‌شالله طی یکی دو سال آینده شاهد ظرفیت مناسب برای خدمات بهداشتی و درمانی به مردم باشیم البته نه در حد نرم کشوری بلکه بتواند ذره‌ای از عقب‌ماندگی این بخش را جبران کند.

راه‌های مواصلاتی این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فاقد بزرگراه‌های مناسب هستیم. علی‌رغم اینکه استان مرکزی در چهارراه دسترسی‌های عبوری کشور در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است اما هنوز بزرگراه‌های مناسبی برای این استان احداث نشده است. طرح ادامۀ بزرگراه ساوه به خوزستان اکنون در دست اجراست که بخشی از آن از سمت خرم‌آباد به اراک در دست احداث است، این بخش پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته اما در بخش اراک به خرم‌آباد  هنوز اقدامی صورت نگرفته است. همچنین طرح بزرگراه جدید دیگری برای تکمیل راه‌های دسترسی شمال-جنوبی که از پایتخت به سمت قم، اصفهان و خوزستان طی می‌شود نیز باید مورد توجه جدّی قرار گیرد.
از سوی دیگر طرح دیگری در دست بررسی است که پیشنهاد دادیم به‌جای اینکه این بزرگراه در کنار بزرگراه فعلی قم احداث شود، از ساوه عبور کند و به شهرستان‌هایی که در استان مرکزی هستند، برسد. چراکه این مسئله باعث می‌شود که حدود ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر از مسیر کوتاه شود و شهرستان‌هایی که در این منطقه فاقد اتوبان هستند همچون بخشی از ساوه، تفرش، آشتیان و فراهان و بخش‌هایی از شهرستان اراک از این مسیر بهره‌مند شوند. این موضوع را نیز در سفر رئیس‌جمهوری و مکاتباتی که داشتیم، متذکر شدیم.

آیا مشکلات کنونی موجب نشده تا جمعیت استان به شهرهای اطراف و شهرهای بزرگ مهاجرت کنند؟
معمولاً در گذشته استان مرکزی یک استان مهاجرپذیر و نه مهاجر فرست بوده است و این مهم باعث شده تا بخش عمده‌ای از فرصت‌های شغلی موجود در استان به افراد غیربومی اختصاص پیدا کند؛ ازاین‌رو می‌توان این معضل را یکی دیگر از چالش‌های مهم مردم این منطقه برشمرد ما نیز به عنوان نمایندۀ مردم این منطقه تلاش کردیم تا این فرصت‌ها به نحو عادلانه‌ای در اختیار افراد بومی قرار گیرد.

در پایان خواستۀ مردم شهرستان از دولت را بفرمائید؟
در شرایط موجود مهم‌ترین چالش و عمده‌ترین خواستۀ مردم حل مشکل بیکاری  است. این موضوع اکنون در صدر مطالبات مردم قرار دارد.

نظر شما