شناسهٔ خبر: 132870 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

انتقاد «هاجر چنارانی» نمایندۀ مردم نیشابور و فیروزه در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده»:

تاثیر ممنوعیت ساخت و ساز در روستاها بر مهاجرت روستاییان

هاجر چنارانی43 نیشابور و فیروزه با ۵۷۰ روستا امروز متأسفانه تنها ۲۵۰ روستا در خود دارد چراکه با نبود آب، کشاورزی نیز تعطیل می‌شود و روستاییان به شهرها مهاجرت می‌کنند. این منطقه از جمله بخش‌هایی است که شاهد افزایش معضل حاشیه‌نشینی است؛ ازاین‌رو مسئولان باید برای حل هرچه سریع‌تر این مشکلات عزمی جدی از خود نشان دهند.

هفته نامه «نماینده» / شهرستان نیشابور پس از شهرستان مشهد با جمعیتی نیم میلیون نفری به‌عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان رضوی شناخته می‌شود. همچنین شهرستان فیروزه، یکی دیگر از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است. نام پیشین این شهرستان، تخت جلگه بود که در خرداد سال ۱۳۹۱ با مصوبۀ هیئت دولت به فیروزه تغییر یافت.
«هاجر چنارانی» با کسب ۷۵٬۳۸۴ رأی از مجموع ۲۳۸٬۷۱۱ رأی مردم نیشابور و فیروزه به دورۀ دهم مجلس شورای اسلامی راه یافت. وی پس راهیابی وارد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. وی در گفت‌وگوی مشروح با هفته‌نامۀ «نماینده» به‌مشکلات این حوزۀ انتخابیه و خواسته‌های مردم از مسئولین امر پرداخت.
در ادامه، متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:
درحال حاضر مهمترین مسائل و مشکلات پیش روی مردم این منطقه چیست؟
دشت نیشابور جزو معدود دشت‌هایی است که به‌دلیل برداشت‌های بیش از اندازۀ آب از سفره‌های زیرزمینی ترک برداشته است حتی در بازدیدی که اخیراً از محورهای گوناگون این دشت داشتیم، شاهد نشست زمین بودیم. به نظر بنده این یک فاجعه است!
فکر می‌کنید دولت درحال حاضر برای جلوگیری از نشست بیشتر زمین در این ناحیه باید چه اقدامی انجام دهد!؟
وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه سریع‌تر کارگروه‌های ویژه‌ای در این زمینه ایجاد کند تا بتوانیم الگوی اصلاح کشت را به کشاورزان معرفی کنیم. اگر امروز قرار است از نظر گندم به خودکفایی برسیم باید بدانیم چه میزان آب برای هر کیلو گندم مصرف می‌شود. همچنین اگر قرار است برای خودکفایی در محصولات مختلف سرمان را بالا بگیریم باید بدانیم که این جشن خودکفایی به چه قیمتی برای ما رقم می‌خورد. امروز ما به دنبال متخصصین متعهد و دلسوزی هستیم که ذره‌ای دلشان برای این انقلاب، مردم و نسل‌های بعدی بسوزد.
آیا برای بحران آب این حوزه اقداماتی انجام داده‌اید؟
اکنون برای تأمین آب شرب شهرستان نیشابور و فیروزه برای برهۀ زمانی کوتاه و بلند مدت برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما هنوز نتوانستیم برنامۀ کوتاه مدتمان را ساماندهی کنیم. هرچند در حال حاضر مشکل آب محدود به این حوزۀ انتخابی نیست بلکه در تمام کشور شاهد این بحران هستیم به‌عبارتی بحران کم آبی و بی آبی معضل اصلی کشور محسوب می‌شود.
شرایط مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ و اطراف به چه شکل است؟
متأسفانه تقریباً بیش از ۱۰ سال از اجرای طرح هادی روستایی می‌گذرد اما این طرح که نیازمند بازنگری مجدد است و در بازبینی جدید بودجه برای اینکه بتواند تمامی روستاهای استان را شامل شود وجود ندارد. در حالی خواهان جلوگیری مهاجرت روستائیان از روستاها به شهرها هستیم که مشکل کم آبی پیش‌روی آنها قرار دارد از سوی دیگر کشاورزان کارشناسان متخصصی در کنارشان نمی‌بینند تا بتوانند الگوهای کشتی مناسبی داشته باشند. حتی برای همین میزان آب کم در روستاها برنامه‌ریزی مشخصی وجود ندارد.
اگر می‌خواهیم از میزان مهاجرت کاسته شود چرا مسئولان اجازۀ ساخت‌وساز در روستاها نمی‌دهند؟ خانه‌هایی در روستاها سراغ داریم که علی‌رغم اینکه ۵، ۶ سال از زمان ساختشان می‌گذرد اما هنوز برق و گاز به آنها نداده‌اند. دولت باید به این مشکلات رسیدگی کند.
کشاورزی این منطقه چه شرایطی دارد؟ آیا این بخش برای اشتغال‌زایی تقویت شده است؟
تسهیلات بانکی به کشاورزان برای تقویت این بخش و حل معضل خرده مالکی برای اینکه بتوانیم روش‌های جدید و نوین آبیاری را به کشاورزان آموزش دهیم هنوز به وجود نیامده است. اگر خواهان خروج اقتصاد کشور از حالت تک بعدی هستیم باید این نکته را بدانیم نگاهی که امروز به اقتصاد می‌شود آن نگاه موردنظر نیست. باید برای کشاورزان وقت بگذاریم؛ همه چیز پول نیست، آنچه که امروز خلأ آن حس می‌شود نیاز به یک مسئول دلسوز است؛ فردی که دلش برای این کشور بسوزد.
درحال حاضر این منطقه پتانسیلی دارد که با فعال کردن آن بتوان بخشی از معضل بیکاری را سامان بخشید؟
با توجه به اینکه این حوزۀ انتخابیه در دالان باد قرار دارد می‌توان از انرژی‌های بادی استفاده و آن را به توان مکانیکی تبدیل کرد. متأسفانه مصرف سرانۀ انرژی ایران نیز در دنیا بسیار بالاست. باید برنامه‌ریزی مشخصی در این خصوص داشته باشیم. همچنین می‌توانیم از انرژی خورشیدی و تبدیل آن در بخش‌های گوناگون استفاده کنیم تا امر اشتغال جوانان تحصیلکردۀ بیکار را حدودی ساماندهی کنیم.
از سوی دیگر کارخانه‌های فولاد در این منطقه همچون فولاد خراسان، فولاد خیام، نیروگاه بزرگ سیکل ترکیبی و... وجود دارد. علی‌رغم به وجود آوردن برخی مشکلات زیست محیطی می‌توانند اشتغال‌زایی داشته باشند. ظرفیت‌های بالایی دارد و تاکنون حدود ۴-۵ هزار نفر نیروی کار در هر یک از بخش‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار هستند. البته بیکاری جوانان دغدغۀ همۀ مردم کشور است و امیدواریم مسئولین در روزهایی که پیش رویمان است با اقداماتی در این باره امید را برای جوانان به ارمغان بیاورند.
آیا راه‌های مواصلاتی این منطقه از شرایط مطلوبی برخوردار است؟
خیر؛ نکتۀ تأمل‌برانگیز این است که حدود ۹۰۰ کیلومتر از جادۀ روستایی استان خراسان رضوی هنوز آسفالت نشده و هنوز حل این معضل از سوی مسئولان مغفول مانده است. این در حالی است که بسیاری از استان‌ها تنها ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر راه‌های روستایی‌شان آسفالت نشده است. مسئولان برای مردمی که در قطب گردشگری قطب توریستی و زیارتی قرار دارند و پایتخت معنوی ایران محسوب می‌شود، هستند چه حرفی برای گفتن دارند!؟
آیا اعتبار برای این مسئله در برنامۀ ششم دیده نشده است؟
اعتباری که برای این منظور در نظر گرفته شده به اندازۀ اعتبار همان منطقه‌ای است که تنها ۵۰ کیلومتر از راه روستائیش آسفالت نشده است. خراسان رضوی مملو از مشکلات است و از مسئولان خواهش می‌کنیم حداقل به‌خاطر حریم مقدس حضرت ‌الرضا(ع) به این منطقه به صورت ویژه رسیدگی کنند.
در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمائید؟
بعضی از شهرستان‌ها همچون نیشابور از آنجایی که در مجاورت شهر مهمی همچون مشهد مقدس قرار گرفته‌اند از مساعدت مسئولان برای حل مشکلاتشان محروم هستند. در جلسه‌ای که با استانداری داشتم به این موضوع نیز اشاره کردم که به دلیل بالا بودن حجم مشکلات خراسان رضوی وجود تنها یک استاندار نمی‌تواند تمامی مشکلات این حوزه را حل کند. استاندار خراسان رضوی اگر خیلی تلاش کند تنها می‌تواند به مشکلات مشهد رسیدگی کند. باتوجه به اینکه در آستانۀ انتخابات قرار داریم و مجدداً از مردم می خواهیم پای صندوق‌های رأی بیایند باید ابتدا این سؤال را از خودمان بپرسیم که چه اقداماتی در روستاهای دوردست انجام داده‌ایم؟ نیشابور و فیروزه با ۵۷۰ روستا امروز متأسفانه تنها ۲۵۰ روستا در خود دارد چراکه با نبود آب، کشاورزی نیز تعطیل می‌شود و روستاییان به شهرها مهاجرت می‌کنند. این منطقه از جمله بخش‌هایی است که شاهد افزایش معضل حاشیه‌نشینی است؛ ازاین‌رو مسئولان باید برای حل هرچه سریع‌تر این مشکلات عزمی جدی از خود نشان دهند.

نظر شما