شناسهٔ خبر: 132599 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بروکراسی اداری، معضل سرمایه‌گذاران خارجی

حمید گرمابی دولت باید قدری شرایط کار را با حل معضل بروکراسی تلطیف کند زیرا سرمایه‌گذاران خارجی مهم‌ترین مانع بر سر سرمایه‌گذاری‌شان را بروکراسی شدید حاکم بر آنجا و تقنین قوانین مزاحم می‌دانند که اجازه سرمایه‌گذاری به‌راحتی را نمی‌دهد.

هفته نامه «نماینده»؛ حمید گرمابی*/ باید بگویم که در صنایع کوچک و متوسط با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم. اگر خوش‌بینانه به آن نگاه کنیم زیر ۵۰ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت تنها با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت واقعی‌شان کار می‌کنند.
این در حالی است که علی‌رغم بسته حمایتی دولت بسیاری از مشکلات این صنایع حل نشده است چراکه بسته حمایتی کمی شامل حال این صنایع شد. آن صنایعی هم که از بسته‌های حمایتی برخوردار شدند بیشتر این مساعدت را صرف حل مشکلاتی که از گذشته با آن مواجه بودند، همچون اقساط معوقه کردند.
ازاین‌رو نتوانستند به‌زودی وارد عرصه تولید شوند. ما در نیشابور بیش از ۴۰۰ واحد کوچک و متوسط داریم و بعد از مشهد دومین قطب صنعتی استان به شمار می‌رویم. این صنایع به‌شدت نیازمند حمایت دولت برای تأمین سرمایه در گردش خود هستند.
بنده بارها اعلام کرده‌ام که اقتصاد کشور در حال حاضر در شرایط رکودی قرار دارد و دولت برای کمک به صنایع کوچک و متوسط باید در شرایط کنونی قدری از تحت‌فشار قرار دادن این صنایع برای پرداخت مالیاتی و بیمه بکاهد تا بتوانند روی پای خودشان بایستند. پس از اینکه به رونق اقتصادی دست یابند جبران معوقات مالیاتی‌شان را خواهند کرد.
شهرستان نیشابور و فیروزه دارای ۲-۳ صنعت بزرگ فولاد و نیروگاه است که در حال حاضر با مشکلاتی روبه‌رو هستند به‌طور مثال می‌توان به عدم اجرای طرح‌های توسعه‌ای فولاد این منطقه اشاره کرد. کمبود بودجه دولت و همچنین برخی آثار تحریم‌های ظالمانه غرب موجب شده تا این طرح‌ها با تأخیر روبه‌رو شوند.
البته به‌تدریج طی ۶ ماه گذشته ۷۰-۸۰ درصد از این مشکلات رفع شده است که امیدوارم دو طرح توسعه‌ای پیرامون این موضوع که یکی در دهه فجر و دیگری در اوایل سال آینده به نتیجه می‌رسد قدری از این مشکلات را حل کند. نیروگاه این منطقه نیز به دلیل برخی معوقات بانکی در تأمین مخارجش با مشکل روبه‌روست که این مسئله نیز در حال برطرف یافتن است.
از سوی دیگر آن چیزی که برای تخصیص اعتبارات لازم در برنامه ششم به صنایع کوچک و متوسط انتظار می‌رفت انجام نشد اما موادی برای کمک و مساعدت به این بخش وجود دارد. قطعاً اگر شرایط بهبود یابد می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی که تاکنون رغبتی به استفاده سرمایه‌شان در تولید نداشتند را وارد صنعت و تولید کنیم این موضوع به میزان فراهم بودن زمینه برای تقویت و تسهیل شرایط تولیدی برمی‌گردد.
باید بتوانیم با از بین بردن بروکراسی‌های مزاحم و همچنین به کار گرفتن سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ایجاد هرچه بیشتر این زمینه اقدام نماییم.
دولت باید قدری شرایط کار را با حل معضل بروکراسی تلطیف کند چراکه در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی مهم‌ترین مانع بر سر سرمایه‌گذاری‌شان را بروکراسی شدید حاکم بر آنجا و همچنین تقنین قوانین مزاحم می‌دانند که اجازه سرمایه‌گذاری به‌راحتی را نمی‌دهد.
ازاین‌رو دولت باید با در نظر گرفتن این پارامترها صنعتگران این منطقه را کمک کند و امیدواریم با فراهم کردن شرایط کسب‌وکار واحدهای صنعتی این منطقه تولیدکنندگان بتوانند با به‌کارگیری ۸۰ درصد از ظرفیتشان به رونق اقتصادی و چرخه تولیدات صنعتی اقدام کنند.
*نماینده نیشابور و عضو کمیسیون صنایع مجلس

نظر شما