شناسهٔ خبر: 132534 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آیا با تشکیل دولت «ترامپ» باید نگران برجام بود؟

ترامپ.jpg رئیس‌جمهور سیاه پوست آمریکا درحالی کاخ سفید را ترک می‌کند که در دوره او، مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ منجر به توافق «برجام» شد. البته دیری نپائید که آمریکایی‌ها از «برجام» عبور کردند و بار دیگر بحث تحریم ایران در کنگره مطرح و به تصویب رسید و رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را وتوو نکرد.

به گزارش هفته نامه «نماینده» باراک اوباما «رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا» به پایان خط رسید و «دونالد ترامپ» راهی کاخ سفید می‌شود. رئیس‌جمهور سیاه پوست آمریکا درحالی کاخ سفید را ترک می‌کند که در دوره او، مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ منجر به توافق «برجام» شد. البته دیری نپائید که آمریکایی‌ها از «برجام» عبور کردند و بار دیگر بحث تحریم ایران در کنگره مطرح و به تصویب رسید و رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را وتو نکرد.
دونالد ترامپ «ساکن جدید کاخ سفید» در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به‌صراحت اعلام کرده بود: «اگر رئیس‌جمهور شود، برجام را پاره خواهد کرد»؛ جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ محکمی به این اظهارات داد.
مقام معظم رهبری در دیدار سران قوا، مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشوری و لشکری فرموده بودند: «اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم.»
هفته گذشته نیز رئیس‌جمهور اصحاب رسانه را به ساختمان شهید بهشتی (نهاد ریاست جمهوری) دعوت کرد و به سؤالات آنها پاسخ داد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه تلویزیونی بلومبرگ که از تدابیر وی در قبال روی کار آمدن دونالد ترامپ در صورت تمایل او جهت مذاکره دوباره بر روی برجام پرسیده بود، گفت: «آقای ترامپ تا حالا اظهاراتی که درباره برجام انجام داده این بوده که خوشحال نیست و این توافق، توافق خوبی نیست که اینها بیشتر شعار است و من بعید می‌دانم که در مقام عمل اتفاقی بیفتد به دلیل اینکه این توافق یک توافق دوجانبه نیست که ایشان بگوید من خوشم می‌آید یا بدم می‌آید.»
همچنین عباس عراقچی «معاون وزیر امور خارجه» که برای شرکت در ششمین نشست کمیسیون مشترک به وین سفر کرده بود با انتقاد از بدعهدی آمریکا نسبت به برجام، گفته بود: «آمریکا ناقض برجام است باید جبران کند»؛ رئیس‌جمهور ایران نیز در کنفرانس مطبوعاتی پیام خود پیرامون «برجام» را به همتای آمریکایی منتقل کرد.
با توجه  به حضور ترامپ در کاخ سفید و تشکیل دولت جدید در آمریکا باید به این پرسش پاسخ داده شود.
«فهرست نگرانی‌های دولتمردان با شروع به کار ترامپ چیست؟»، «چه تفاوتی بین کلینتون و ترامپ بود که برخی از عناصر در داخل کشور از کلینتون حمایت می‌کردند و آیا به روی کارآمدن کلینتون، مواضع آمریکایی‌ها به‌گونه‌ای دیگر اعلام می‌شد؟»
فواد ایزدی «کارشناس مسائل آمریکا» به پرسش‌های «نماینده» پاسخ می‌دهد. او در خصوص تفاوت بین هیلاری کلینتون با ترامپ، می‌گوید: «خانم کلینتون بارها دشمنی خود با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده و گفته بود با ایران برخورد خواهد کرد»، البته همانطوری که کلینتون ادبیات تندی نسبت به ایران استفاده می‌کرد، آقای ترامپ هم همین طور ظاهر می‌شد بنابراین هر دوی آنها دشمن ایران هستند اما چون خانم کلینتون دشمن هوشمندتری بود می‌توانست در ایجاد اجماع علیه ما موفق ‌باشد.
وی در خصوص آینده «برجام» با تشکیل دولت جدید آمریکا، اظهارداشت: «برجام هم توافق خوبی برای اروپایی‌ها و هم توافق خوبی برای آمریکایی‌هاست؛ ازاین‌رو حرف آقای ترامپ در انتخابات جنبه تبلیغاتی داشت و در آمریکا یک نوع اجماعی در خصوص برجام وجود دارد و حتی گروه‌هایی که مخالف برجام بودند نیز پاره کردن برجام را تأیید نمی‌کنند، زیرا اگر این اتفاق بیافتد، مقصر شکست برجام آمریکایی‌ها شناخته می‌شوند و ایران برای برجام حرفی برای گفتن دارد و در این صورت تهدید ایران نیز سخت می‌شود.»
کارشناس مسائل آمریکا تأکید کرد: «بعد از انتخاب ترامپ جلسه وزرای کشورهای اتحادیه اروپا  برگزار و در آن بیانیه‌ای منتشر شد و اعلام حمایت مجدد برجام صورت گرفت.» 
ایزدی این بیانیه را پیامی برای ترامپ خواند و گفت: «این یک پیام برای ترامپ داشت چون وی در دوره انتخابات ریاست جمهوری تهدید کرده بود برجام را پاره می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش «با این اوصاف چرا باید با تشکیل دولت «ترامپ» نگران برجام بود؟ و به نظر شما مهمترین نگرانی چیست؟»، به نشست اخیر وین پرداخت و نتیجه آن یکی از نگرانی‌ها مطرح شده عنوان کرد و اظهارداشت: «تیتری که بیانیه پایانی این نشست‌ها داشت مغایر با درخواست ایران مبنی بر نقض برجام بود به‌طوری که این بیانیه اعلام می‌کند این جلسات به مناسبت یک سالگی برجام تشکیل شده است.»
کارشناس مسائل آمریکا معتقد است: «صحبتی که از اقدامات اخیر آمریکا در قبال ایران شده این است که در بیانیه آمده ایران دغدغه یا نگرانی‌هایی درباره برجام داشته و تنها از کلمه «cncern» به معنای دغدغه و نگرانی استفاده شده است.»
ایزدی تأکید کرد: «این بیانیه در نهایت نظر آمریکا را می‌پذیرد که اقدامات اخیر آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌ها و همچنین کارشکنی‌های متوالی در برجام، نقض برجام نبوده و بر اساس این بیانیه تعلیق هسته‌ای در ایران همچنان باید ادامه داشته باشد.»
ترامپ در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷م. به‌عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، ادای سوگند خواهد کرد اما با این حال چشم‌انداز او پیرامون «برجام» ترسیم نشده از سوی این ساکن جدید کاخ سفید گفته بود «برجام» پاره خواهد شد و از سوی دیگر گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت خارجه می‌گوید در برجام بازنگری خواهد کرد. البته دستگاه دیپلماسی نسبت به اظهارات «رکس تیلرسون» واکنش نشان داد اما این مواضع نشان می‌دهد نگرانی‌ها درخصوص پرسش‌های بی‌پاسخ که پیش‌روی دولت یازدهم قرار گرفته طبیعی است.
 

نظر شما