شناسهٔ خبر: 131263 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نماینده مردم آستارا در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»:

نگاه وزرا به مجلس، نگاه از بالا به پایین است

ولی داداشی نگاه وزرا به مجلس، نگاه از بالا به پایین است. این مسئله دقیقاً برعکس تفکر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و آحاد ملت ایران است که مجلس در رأس امور است.

هفته نامه «نماینده» / «آستارا در ادبیات سیاسی کشور غریب و مظلوم است. آستارا با اینکه شهر کوچکی است اما انسان‌های بزرگی دارد. علی‌رغم پتانسیل‌های بالا اما از ظرفیت‌های موجود به‌خوبی استفاده نشده است.» اینها بخشی از صحبت‌های «ولی داداشی» نماینده مردم آستارا در خانه ملت است که در گفت‌وگوی مشروح با هفته‌نامه «نماینده» به آن پرداخته است.

ولی داداشی سیاستمدار ۳۵ ساله‌ای است که خرداد ۹۵ توانست یکی از ۲۹۰ کرسی بهارستان را از آن خود کند. داداشی همچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را برای خدمت به مردم انتخاب کرده است. وی وجود بنادر، گمرک، اسکله بارانداز، اراضی کشاورزی و راه‌آهنی که قرار است تا پایان سال جاری افتتاح شود را از جمله ظرفیت‌های مهم اقتصادی این شهر توصیف کرد و گفت: «این منطقه از پتانسیل صنعت گردشگری و توریسم برخودار است که با تقویت آنها می‌تواند آستارا را نسبت به سایر مناطق کشور متمایز کند و بحث بیکاری این منطقه را با فعال کردن این ظرفیت‌ها به حداقل برساند.»

داداشی تصریح کرد: «به جرئت می‌توانم بگویم مکان‌ها و مناظر تفریحی و توریستی در آستارا وجود دارد که در هیچ کجای ایران شبیه آن نیست. » وی با ذکر مثالی در این زمینه بیان داشت: «آبشار لاتون بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشار کشور است که بنده به جد پیگیر احیای آن هستم

این نماینده همچنین پیرامون سفر اخیر رئیس‌جمهور به شهرش که یک سال از آن می‌گذرد و مصوبات دولت درباره این منطقه یادآور شد: «حتماً دولت مصوبه‌ای در این سفر داشته اما اینکه آن مصوبه چشم‌گیر بوده باشد، نیست. »

داداشی در بخش دیگر سخنانش پیرامون تعامل وزرای دولت با نمایندگان مجلس دهم طی چندماه گذشته از عمر این مجلس، ضمن انتقاد از نحوه تعامل وزرای کابینه دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: «نگاه وزرا به مجلس، نگاه از بالا به پایین است. این مسئله دقیقاً برعکس تفکر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و آحاد ملت ایران است که مجلس در رأس امور است. در حقیقت مجلس باید بالای سر دولت باشد نه بالعکس! شاید از آنجایی که رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود از امتیاز و جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد اما وزرا چنین شرایطی ندارند. مجلس سرآمد وزراست، این در حایل است که وزرا از بالا به پایین به مجلس نگاه می‌کنند. »

وی با بیان اینکه معتقدم مجلس نیز قدری منفعلانه عمل می‌کند، افزود: «در ابزارهای نظارتی که برای مجلس تعریف شده طبق اصل ۸۸ قانون اساسی وقتی نماینده‌ای طرح سؤال از وزیری دارد، وزیر باید ظرف ۱۰ روز با طی کردن فرآیند کارشناسی به این طرح سؤال پاسخ دهد. بنده و تعدادی از نمایندگان با وجود طرح سؤال از برخی وزرا درحالی‌که بیش از ۳ ماه از آن می‌گذرد اما هنوز پاسخی از سوی وزیر مربوط دریافت نکرده‌ایم. ازاین‌رو معتقدم که مجلس قدری منفعلانه عمل می‌کند. »

این نماینده معتقد است بی‌پاسخ گذاشتن یا دیر پاسخ دادن وزرا به سؤالات نمایندگان به جایگاه و شأن مجلس لطمه زده و آن را پایین می‌آورد. داداشی در همین رابطه گفت: «این نوع رفتار، تفکر و دیدگاه حضرت امام(ره) را زیر سؤال می‌برد. از سوی دیگر به آن جایگاهی که قانون اساسی برای نماینده نیز قائل شده لطمه وارد می‌کند. ممکن است افراد با یکدیگر رفاقت داشته باشند اما زمانی که بحث قانون  مطرح شود، نمی‌توانیم آن را زیر پا بگذاریم. »

نماینده مردم آستارا در خانه ملت تصریح کرد: «در مجلس برخی طرفدار دولت هستند. ما نیز از دولت حمایت می‌کنیم اما این مسئله به‌معنای زیر پا گذاشتن قانون اساسی نیست. جایگاه دولت محترم است اما ما نمایندگان مردم هستیم و نمایندگان مردم نیز حق سؤال و نظارت دارند و می‌توانند از ابزارهای مختلف نظارتی به نفع مردم و حتی دولت استفاده کنند. »

داداشی همچنین پیرامون اهم مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: «ما در شهر آستارا با مشکل فاضلاب شهری مواجه هستیم. حتی در بحث آب شرب روستایی نیز اشکالاتی وجود دارد. بعضاً این آب شرب کیفیت مناسبی نداشته، بسیار پایین و حتی زیر صفر است یا با قطع و وصلی بسیار زیادی در شبانه روز روبه‌رو است. »

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ بهارستان با اشاره به راه‌های مواصلاتی این منطقه، گفت: «روستاهای این شهر بسیار دیدنی و مکان‌هایی بی‌نظیر بوده اما در عین حال فاقد راه مناسب آسفالتی برای رفت‌وآمد و تردد نیز هستند. این منطقه تقریباً ۶۱ روستا دارد. این تعداد رقم بالایی نیست. ازاین‌رو مجموعه مدیریتی استان و حاکمیت می‌توانند به روستاییان آنجا ارائه خدمات خوبی دهند که متأسفانه این کار صورت نمی‌گیرد. »

داداشی همچنین مشکلات برقی را از دیگر دغدغه‌های مردم شهرش برشمرد. وی در پایان خاطرنشان کرد: «مردم پیگیر مطالبتشان هستند و اولین کسی که از آن این مشکلات را مطالبه می‌کنند، بنده هستم که شاید در طول روز ۷۰۰-۸۰۰ تلفن مردمی برای حل این مسائل زده می‌شود. » داداشی با حالتی طنز یادآور شد: «به هر حال تفاوتی که میان نمایندگان شهرستان‌ها با نمایندگان تهران است اینگونه مطالبات مردمی و زنگ‌های مکرر است. تلفن آنها شاید به اندازه تلفن نمایندگان شهرستان‌ها زنگ نمی‌خورد.»

نظر شما