شناسهٔ خبر: 131219 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

توضیح فرهنگستان دربارۀ بودجه

فرهنگستان43 در روزهای اخیر که بودجۀ دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است حرف‌ها و نوشته‌هایی در فضای مجازی و برخی نشریات دربارۀ بودجۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی به چشم می‌خورد که نیازمند توضیح است.

«نماینده» / گفته‌اند که فرهنگستان در سال ۲۶۱ واژه تصویب کرده و برای تصویب هر واژه یازده‌میلیون و چهارصدهزار تومان هزینه کرده است. توضیح فرهنگستان این است که واژه‌های مصوّب فرهنگستان سالانه بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ واژه است. واژه‌های مصوّب گروه واژه‌گزینی فرهنگستان همه‌ساله در کتابی به نام فرهنگ واژه‌های مصوّب منتشر  می‌شود که تا کنون سیزده جلد آن انتشار یافته است.

    اگر قرار باشد برای هر واژه یازده‌میلیون و چهارصدهزار تومان هزینه شود، قاعدتاً بودجۀ فرهنگستان می‌باید حداقل ۳۴/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ =  (سی‌وچهارمیلیارد و دویست‌میلیون تومان) باشد، درحالی‌که بودجۀ فرهنگستان در سال ۹۵ معادل ۱۲/۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان (دوازده‌میلیارد و هشتصدمیلیون تومان) بوده که البته همۀ آن نیز تخصیص داده نشده است. رقم بودجۀ فرهنگستان برای سال ۹۶ نیز پانزده‌میلیارد تومان است که به‌هیچ‌وجه کفاف هزینه‌های این سازمان را نمی‌دهد.

    کسانی که این شایعات را پراکنده‌اند چنین وانمود کرده‌اند که فرهنگستان تنها به کار واژه‌گزینی می‌پردازد، حال آنکه فرهنگستان ۱۳ گروه پژوهشی دارد که عبارت‌اند از: ادبیات معاصر، ادبیات تطبیقی، ادبیات انقلاب اسلامی، دستور زبان، فرهنگ‌نویسی، مطالعات زبان و ادب فارسی در آسیای صغیر، آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشنامۀ تحقیقات ادبی، شبه‌قاره، تصحیح متون، زبان و رایانه،  زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، و واژه‌گزینی. گروه واژه‌گزینی فقط یکی از گروه‌های پژوهشی فرهنگستان است و واژه‌گزینی یکی از چندین فعالیتی است که در این فرهنگستان صورت می‌گیرد، اما به دلیل ماهیت آن، بیش از سایر گروه‌های پژوهشی فرهنگستان در جامعه مطرح است. فرهنگستان ۸ مجلۀ علمی ـ پژوهشی نیز در حوزه‌های مرتبط با گروه‌های پژوهشی خود منتشر می‌کند که در زمرۀ مجلات تراز اوّل کشور هستند.

    در سال ۹۴ فرهنگستان توانسته است مجلد ششم دانشنامۀ زبان و ادب فارسی را منتشر کند و کار تألیف این دانشنامه را به اتمام رساند. این دانشنامۀ شش‌جلدی حدود ۵۰۰۰ صفحه و ۲۲۴۴۴ مدخل دارد که زیر نظر استاد اسماعیل سعادت، تدوین و چاپ شده است.

    فعالیت دیگر فرهنگستان تألیف فرهنگ جامع زبان فارسی است که بزرگ‌ترین فرهنگ زبان فارسی خواهد بود. جلد اول این فرهنگ (حرف آ) در سال ۹۲ منتشر شده و جلد دوم آن تا پایان سال ۹۵۵ منتشر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود به حدود ۳۵ مجلد بالغ شود.

    موارد ذکرشده گوشه‌ای از فعالیت‌های فرهنگستان است که متأسفانه در حال حاضر در پرداخت حقوق کارکنان خود با دشواری روبه‌رو است و با وجود صرفه‌جویی در خرید لوازم و حذف ناهار کارکنان و امثال آن، حتی از خرید لوازم ضروری و مصرفی روزانه نیز بازمانده است.

    چنانچه فعالیت‌های فرهنگستان را با بودجۀ آن تطبیق دهید و آن‌ها را با شایعات منتشرشده مقایسه نمایید، به واقعیت مطالب پی خواهید برد و با کمی تأمل درخواهید یافت که واقعیت کار فرهنگستان هیچ رابطه‌ای با خرید بوئینگ و دلواپسی و مقولاتی ازاین‌دست که در آن شایعات طرح شده، ندارد.

منبع فرهنگستان زبان و ادب فارسی

نظر شما