شناسهٔ خبر: 131192 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد فارسی‌آموزان در کشورهای اروپایی

زبان فارسی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی از برنامه‌ریزی برای رایزنی با برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا برای افزایش تعداد کلاس‌های آموزش زبان فارسی در این کشور خبر داد.

به گزارش «نماینده» سیدمحمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، از ملاقات با رایزن فرهنگی ایتالیا در تهران خبر داد و گفت:‌ با توجه به اینکه ایتالیا میهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، ‌ از رایزن فرهنگی ایتالیا خواسته‌ایم تا رئیس مؤسسه دانته که کار گسترش زبان و ادبیات ایتالیایی را برعهده دارد، به عنوان میهمان ویژه به تهران آمده تا ما بتوانیم تفاهم‌نامه‌ای را به صورت مشترک امضا کنیم.

وی ادامه داد: هدف بنیاد سعدی این است که ترتیبی اتخاذ شود تا همانطور که ایتالیایی‌ها در تهران کلاس‌های آموزش زبان ایتالیایی دارند، ما نیز با همکاری آنها در چند شهر ایتالیا برای داوطلبان آزاد کلاس زبان فارسی بگذاریم.

دربندی تصریح کرد: چندین دانشگاه در ایتالیا رشته شرق‌شناسی و ایران‌شناسی دارند که با برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی و حضور چند زبان‌آموز از ایتالیا در این مدارس انتخاب زبان فارسی در این دانشگاه‌ها به عنوان زبان دوم خارجی افزایش یافته است. به‌گونه‌ای که اکنون در رایزنی فرهنگی ما در ایتالیا بیش از ۹۰ نفر مشغول یادگیری زبان فارسی در سه سطح مقدمانی، میانی و پیشرفته هستند.

اعزام اساتید زبان فارسی به روسیه

وی همچنین از اعزام چهار مدرس آموزش زبان فارسی به دانشگاه‌های روسیه خبر داد و گفت:‌ دانشگاه سن پترزبورگ، ‌ دانشگاه قازان، دانشگاه باشقیرستان و...از جمله دانشگاه‌هایی هستند که درخواست مدرس زبان فارسی از ما داشته‌اند. با توجه به اینکه بنیاد سعدی پیش از این دوره‌های تخصصی روش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی آموزان را برگزار کرده بود، ‌ سعی می‌شود از دانش‌آموختگان این دوره‌ها که به صورت بالقوه توانایی تدریس زبان فارسی را دارند، ‌ استفاده کنیم.

افزایش مدارس آموزش زبان فارسی

وی همچنین از افزایش مدارسی که زبان دوم خارجی آنها، زبان فارسی است خبر داد و گفت: تاکنون در صربستان چنین مدرسه‌ای نداشتیم، ‌ اما اخیراً‌ در این کشور چنین مدرسه‌ای ایجاد شده است.

دربندی تصریح کرد:‌ سیاست بنیاد سعدی در زمینه اینگونه مدارس، این است که به جای افزایش تعداد مدارس، تعداد دانش‌آموزانی که زبان فارسی را انتخاب می‌کنند، ‌ افزایش یابند، ‌ برای نمونه ما در ارمنستان ۱۲ مدرسه داریم که جمع دانش‌آموزان آن را به ۱۲۰۰ نفر رسانده‌ایم و تلاش برای افزایش دانش‌آموزان ادامه خواهد داشت.

نظر شما